5 trends in facility management

28 september 2015
5 trends in facility management

Na lang in de pubertijd te zijn blijven steken, is Facility Management (FM) volwassen geworden en is het een volwaardige sparringpartner in de boardroom. De
laatste jaren is FM uitgegroeid tot een strategische tool die organisaties inzetten om doelstellingen te behalen, variërend van doelstellingen omtrent kostenbesparing tot aan het verhogen van de medewerkerstevredenheid. Het speelveld van de FM’er is hierdoor aan veel veranderingen onderhevig, waardoor het lastig is om de laatste trends bij te benen. AAFM zet daarom de 5 belangrijkste trends binnen dit continu evoluerende vakgebied op een rij:

*1. De robots komen eraan*
In bepaalde vakgebieden is al langer te zien dat menselijke handelingen worden overgenomen door moderne technologieën, zoals bijvoorbeeld administratieve taken die tegenwoordig door bepaalde software automatisch worden uitgevoerd. Dit zal niet anders zijn voor bepaalde werkzaamheden binnen de facilitaire dienstverlening die overgenomen kunnen worden door robots. Hierbij kan gedacht worden aan het inzetten van robots voor diensten als schoonmaak en beveiliging. Dit betekent echter niet direct dat banen binnen dit vakgebied hoeven te verdwijnen, maar juist anders ingericht kunnen worden. Zo kan robotisering bijdragen aan het ophogen van de kwaliteit van de dienstverlening, omdat fouten door menselijk handelen voorkomen kunnen worden. Hierdoor heeft de facilitair dienstverlener juist de handen vrij om toegevoegde waarde te bieden op andere vlakken.

*2. Gamification stimuleert betrokkenheid*
Uiteindelijk draait het bij FM om de tevredenheid van de eindgebruiker, of dit nu kantoormedewerkers of bezoekers van een museum zijn. Eindgebruikers zijn van onschatbare waarde als het gaat om verbetering en vernieuwing van de facilitaire dienstverlening. De uitdaging is echter om daarop te kapitaliseren. Een nieuwe manier om de eindgebruiker te motiveren en te stimuleren om meldingen en suggesties te doen ten behoeve van de dienstverlening is gamification. Door bijvoorbeeld een game te gebruiken om verbeterconcepten aan te dragen, wordt er enerzijds op een creatieve en vernieuwende wijze betrokkenheid bij de eindgebruikers gestimuleerd. Anderzijds, kan de facilitair dienstverlener verbeteringen en vernieuwingen doorvoeren die exact aansluiten bij de wens van de eindgebruiker, zodat de tevredenheid kan worden verhoogd.

*3. Bevorderen arbeidsparticipatie met FM neemt toe*
Het bieden van werkgelegenheid aan mensen met een beperking is een thema dat al langer onderdeel is van het beleid van veel organisaties. De komst van de quotumwet, die sinds begin dit jaar van kracht is, heeft hier een extra impuls aan gegeven. Bepaalde facilitaire werkzaamheden lenen zich uitstekend voor het bieden van werkgelegenheid aan mensen die een kwetsbare positie innemen op de arbeidsmarkt. Hierbij kan gedacht worden aan werkzaamheden binnen bijvoorbeeld de groenvoorziening en schoonmaak.

*4. Kloof tussen HR en FM wordt kleiner*
De dagen dat FM thuishoorde bij Algemene Zaken of bij de financiële afdeling zijn voorbij. Steeds vaker wordt FM opgenomen bij de HR-afdeling. FM en HR hebben namelijk een belangrijke overeenkomst: de medewerker faciliteren. Met name door thema’s als flexibel werken en retentiemanagement neemt FM een steeds belangrijkere rol in. Hierbij kan gedacht worden aan zaken als het faciliteren van thuiswerken, maar ook aan schone sanitaire voorzieningen. Als deze faciliteiten niet goed ingericht zijn, kan dit een grote impact op de prestaties en tevredenheid van medewerkers hebben. Door een nauwe samenwerking tussen FM en HR, wordt een uitgelezen mogelijkheid gecreëerd om een omgeving te vormen waarin medewerkers optimaal kunnen presteren.

*5. De deeleconomie sijpelt door in FM*
Consumenten omarmen het deelprincipe al langer. Hierbij kan gedacht worden aan concepten als het delen van vakantieruimtes tot aan een autorit. Organisaties passen dit principe ook steeds vaker toe, bijvoorbeeld door bedrijfskantines en kantoorruimtes te delen. Deze ontwikkeling sijpelt langzamerhand ook door in FM. Het biedt namelijk een uitgelezen kans om hier vanuit FM op in te spelen. Naast dat het organisaties helpt om kosten te besparen doordat ze de fysieke ruimtes delen, hebben ze namelijk ook de mogelijkheid om de inkoop van facilitaire diensten te delen. Dit biedt organisaties bovendien de slagkracht om naast kostenbesparing, gezamenlijk de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen.

“Als kennisorganisatie houden we de laatste ontwikkelingen natuurlijk nauwlettend in de gaten, want het stelt ons in staat om onze dienstverlening voortdurend te verbeteren en onze opdrachtgevers hiervan te laten profiteren,” zegt Bernt Bouwmeester, Algemeen Directeur bij AAFM. “Als IFM-partner mag dit bovendien van ons worden verwacht. Onze onafhankelijke positie in de keten maakt het mogelijk dat wij dergelijke kennis, trends en ontwikkelingen in de markt goed kunnen ontsluiten.”

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws