92% van de Chinese reizigers blijft uitgeven ondanks gematigde economische groei

6 september 2016 | Thijs Jacobs

De vijfde Chinese International Travel Monitor van Hotels.com™ laat zien dan 92% van de Chinese reizigers beoogt om in het aankomende jaar evenveel uit te geven aan reizen. Ondanks de gematigde economische groei van het land geeft een derde zelfs aan om meer gaan te spenderen aan reizen. Een onderzoek onder 3.000 Chinese reizigers, dat in mei is uitgevoerd door Ipsos, is aangevuld met een wereldwijd onderzoek onder 5.800 accommodatiepartners van Hotels.com.

Chinese International Travel Monitor van Hotels.com bevestigt aanhoudende groei van internationaal reizende Chinezen

Een derde van de reizigers geeft aan meer uit te geven aan reizen ondanks de gematigde economische groei

Chinese millenials spenderen meer dan een kwart van hun inkomen aan reizen, waarbij twee derde van de Chinese reizigers reizen als een essentieel onderdeel van hun leven ziet

Vijf soorten Chinese reizigers kunnen geïdentificeerd worden om percepties van de hotelindustrie bij te stellen

Chinese reiziger biedt volop zakelijke kansen 
China is nog steeds de top spender wat betreft toeristische bestedingen en het groeipotentieel van de markt is enorm, gezien het feit dat slechts 5% van de bijna 1.4 miljard Chinezen een paspoort heeft. Ongeveer 120 miljoen Chinezen hebben in 2015 overzees gereisd, tegenover 117 miljoen in 2014, het jaar waarin voor het eerst de mijlpaal van 100 miljoen werd gepasseerd.

Het rapport van dit jaar laat zien dat twee derde van de internationaal reizende Chinezen reizen als een essentieel onderdeel van hun leven ziet en tevens beoogt om ongeveer een kwart van hun inkomen hieraan te besteden, wat een behoorlijke groeikans voor touroperators vormt.

Verschuiving in reiswensen van de Chinese reiziger
Het rapport laat een grote verandering zien in het gedrag van Chinese reizigers sinds de Chinese International Travel Monitor vijf jaar geleden voor het eerst gepubliceerd werd. Volgens de hoteliers uit het onderzoek waren de voornaamste veranderingen de verbeterde Engelse taal van Chinese reizigers, hun zoektocht naar prijs kwaliteit verhouding, hogere verwachtingen en eisen hebben en een afname in uitgaven.

De perceptie dat Chinese reizigers alleen Chinees ontbijt willen is verouderd. Het onderzoek toont aan dat de industrie nieuwe producten en marketing strategieën moet ontwikkelen voor de hedendaagse, verfijnde Chinese reiziger.

Technologie als belangrijk focusgebied

Technologie blijkt een sleutelrol te spelen. Zo vinden Chinese reizigers gratis Wi-Fi het belangrijkst bij de keuze voor een hotel. Momenteel biedt 45% van de onderzochte hotels gratis Wi-Fi aan en is 46% van plan het als dienst aan te bieden. Wi-Fi geeft Chinese reizigers toegang tot social media, dat in toenemende mate (+6% ten opzichte van 2015) een bron van reisinformatie vormt. Volgens het onderzoek werd meer dan 62% van de boekingen gemaakt via een mobiel apparaat, 10% meer dan een jaar eerder. De mobiele trend heeft ook invloed op de keuze voor een touroperator; 74% van de Chinese reizigers schakelt een online reisbureau inschakelt tegenover 10% dat een conventioneel reisbureau benadert.

Vijf soorten Chinese reizigers
Om de industrie te helpen met deze onafhankelijke en diverse reiziger onderscheidt de Chinese International Travel Monitor 2016 vijf soorten Chinese reizigers.

  1. Gedetailleerde ontdekkers (25%): Geboren in de jaren 60 en 70, innovatief en optimistisch, houden van leren en ontdekken en plannen hun reisjes tot in detail.
  2. Voorzichtige connector (25%): Ook geboren in de jaren 60 en 70, komen uit kleinere steden en zijn verantwoordelijke familiemensen, reizen om een connectie te maken met geliefden en familie, voorkeur voor familievriendelijke hotels.
  3. Ervaringzoekers (17%): Voornamelijk geboren in de jaren 80 en 90 en komen uit grote steden, zijn onafhankelijke en ambitieus, reizen om hun ervaringen te verrijken, houden van stijlvolle hotels en professioneel advies over lokale culturele activiteiten.
  4. Verwenners (12%): Waarschijnlijk geboren in de jaren 80, reizen om zichzelf te verwennen en om hun macht te laten zien, gaan over het algemeen naar hotels met meerdere sterren en kiezen voor avontuurlijke lokale tours.
  5. Plezierzoekers (21%): Millennials geboren in de jaren 90 en in tegenstelling tot de andere soorten bestaat deze groep uit meer vrouwen dan mannen, nadruk op esthetiek, reizen voor plezier en zoeken waar voor hun geld als het op accommodatie aankomt.

Hoewel gedetailleerde ontdekkers en voorzichtige connectors de grootste segmenten zijn, is het belangrijk dat de hotel- en reisindustrie de focus legt op opkomende en snelgroeiende segmenten. Op basis van dit onderzoek De soort reiziger met de grootste groeipotentie het meeste potentie om te groeien de ervaring zoekers zijn.

Volgens het onderzoek spenderen Chinese millennials 27% van hun inkomen aan reizen, de grootste groep onder Chinese reizigers. Ook laten de onderzoeksgegevens zien dat het aantal Chinese millennials (onder de 35 jaar oud) met 12% is gegroeid, waarmee deze groei iets hoger ligt dan de gemiddelde groei van 11%.

Overig nieuws

Awards NH Hotels Hotelketens
NH Hotels uitgeroepen tot Beste Hotelketen 2016

NH Hotel Group mag zich de beste hotelketen van Nederland noemen. De keten won de prijs 'Beste Hotelketen 2016' van Hotels.nl, dankzij de goede reviews van gasten op de website. In totaal zijn er meer dan 43.000 reviews ingevuld, waarbij gekeken is naar de prijs en kwaliteitverhouding, hygi&...

Hotelbouwplannen Hotel
Theaterhotel Venlo en De Maaspoort sluiten partnerschap

Het nieuwe te openen Theaterhotel Venlo en De Maaspoort Theater & Events gaan samenwerken. De samenwerking zal zich manifesteren op diverse vlakken van de bedrijfsvoering van het hotel en het theater. De samenwerking is ondertekend door Gijs Hendrikx van het Theaterhotel Venlo en theaterdirecteu...

Economie Toerisme
Nederlanders wereldwijd minst bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen

Ondanks dat Nederlanders gemiddeld 25 vakantiedagen per jaar krijgen, heeft bijna de helft van hen (45 procent) het gevoel dat ze eigenlijk te weinig vakantietijd heeft. De bereidheid om salaris in te leveren voor extra vakantiedagen is echter met vier procent het laagste wereldwijd. Daarentegen zij...

Hotelbouwplannen
Nieuw hotel in voormalige Amerikaanse ambassade Den Haag

Buurtcafé  Eind 2016 kreeg Jos de Winter de vraag of hij wellicht interesse had in het pand aan de Willem de Zwijgerstraat in Utrecht-oost. Het besluit om een tweede Nieuwe Dikke Dries te openen was snel genomen. "Het zit op een hele leuke locatie, daarnaast denk ik echt dat Nieuwe Dikke Dries ...

Amsterdam Airbnb
Indoor kamperen in Amsterdam via Airbnb: 326 euro!

Indoor kamperen. Ooit van gehoord? Op Airbnb vind je een locatie in de Amsterdamse Pijp, waar je voor omgerekend 326 euro per nacht een nachtje indoor kunt kamperen. Doordeweeks is de ruimte in gebruik als aikido-lesruimte, maar in het weekend worden er tentjes geplaatst. De logées hebben ...

Hotel Achtergronden
13-jarige jongen huurt Amstel Hotel af voor bar mitswa

Ongelofelijk. Een 13-jarige jongen huurde het gehele Amstel Hotel af om zijn bar mitswa te vieren. Binnen de Joodse gemeenschap wordt met de bar mitswa de spitituele volwassenheid gevierd, en meer dan eens wordt er dan groots uitgepakt. Toch zal niet iedereen het geld hebben om een dergelijk feest t...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: