92% van de Nederlandse reizigers betaalt tot 10% teveel voor hun hotelkamer

29 juni 2016 | Thijs Jacobs

Uit recent onderzoek blijkt dat 7 van de 10 (72%) reizigers in de Benelux prijsvergelijkingssites gebruikt, omdat men GELOOFT dat het een garantie is voor de beste kamerprijs. Wat men niet WEET is, dat het boeken via prijsvergelijkingssites lang niet altijd een garantie voor de voordeligste prijs is. Opvallend is dat van de 72% Nederlandse die prijsvergelijkingssites gebruiken, ruim de helft (51%) toegeeft dergelijke sites eigenlijk niet te vertrouwen.

Maar 25% van de ondervraagden gaf aan nog gebruik te zullen maken van prijsvergelijkingssites, als ze wisten dat ze op die manier ook teveel zouden kunnen betalen voor hun hotelverblijf.

Uit de cijfers blijkt dat slechts 6% direct bij een hotel boekt, waardoor het merendeel van de reizigers in de Benelux meer geld aan hotelkosten uitgeeft dan nodig is. Ofwel, terwijl 72% het belangrijk vindt om de beste deal te krijgen, loopt 94% die laagste prijs vaak mis door niet rechtstreeks te boeken. En daarbij geeft meer dan de helft (58%) van de ondervraagden aan dat ze ook nog eens veel tijd kwijt zijn aan het zoeken naar de voordeligste prijzen.

De IHG® Rewards Club heeft becijferd dat ook Nederlandse reizigers wereldwijd tot wel 10% op hun hotelkosten kunnen besparen door rechtstreeks bij een hotelketen te boeken.De mogelijke besparingen zijn substantieel. Als alle Europese reizigers die nu via prijsvergelijkingssites boeken dat direct via de hotelketen zouden doen, besparen ze volgens het onderzoek van IHG® Rewards Club op jaarbasis méér dan 26 miljoen euro. En dat is, zeker in de aanloop naar de zomer, goed nieuws voor vakantiegangers en zakelijke reizigers.

Matt Luscombe, Chief Commercial Officer, Europe for IHG:

"Ons onderzoek* toont aan dat er nog steeds misverstanden bestaan over hoe sommige boekingssites werken. Onze gasten houden ervan te kunnen kiezen, maar ze willen ook zeker weten dat ze niet de hoofdprijs voor hun kamer betalen. Wij willen het zo simpel mogelijk maken voor onze gasten… of je nu verblijft in een Holiday Inn®, Holiday Inn Express® of Crowne Plaza®, onze Lowest Price Promise garandeert dat wanneer er rechtsreeks bij ons wordt geboekt, de gast een lagere prijs betaalt dan via iedere andere website.”

*Dit onderzoek markeert de lancering van IHG’s Lowest Price Promise – de garantie dat gasten de laagste tarieven krijgen wanneer ze direct via IHG boeken.

Overig nieuws

Personalia
Herman van der Poel aan het roer van nieuw Apollo Hotel

Herman van der Poel gaat de leiding nemen bij het nieuwe Apollo Hotel Vinkeveen-Amsterdam. Onlangs kondigde Apollo Hotels de opening van het hotel aan de Vinkeveense Plassen aan. De nieuwe aanwist van de keten opent in april 2017 de deuren, samen met een nieuwe vestiging van The Harbour Club. Van...

Horeca Achtergronden
Het horeca social media overzicht van vandaag

Ook op social media zijn horecaondernemers actief. We verzamelden enkele leuke tweets en posts voor je om de dag mee door te komen. Van nieuws over de horeca tot acties van horecaondernemers... ...

Hotel Achtergronden Bed&Breakfast
We presenteren je de Horeca-Elfstedentocht!

Het vriest in Nederland, en dat houdt in dat het weer gaat kriebelen in de onderbuik. De schaatsen worden uit het vet gehaald en in het achterhoofd wordt er al voorzichtig aan een Elfstedentocht gedacht. Want zou het na twintig jaar eindelijk weer gebeuren? Het wachten is natuurlijk op de woorden...

Hotel Van der Valk
Casino in Van der Valk Arnhem-Duiven?

Duiven krijgt naar alle waarschijnlijkheid een speelautomatenhal. Een beleidsnota wordt uitgewerkt door B en W. Jarenlang zijn er verschillende partijen die een speelhal willen opzetten in Duiven, maar het gemeentebestuur gaf aan die verzoeken geen gehoor. Nu zijn het het Van der Valkhotel en Crow...

Economie Hotel
Jaaroverzicht – Wat kostten hotels in 2016?

De gemiddelde hotelprijs van 2016 lag in Nederland gemiddeld €7 hoger dan in 2015 en €21 hoger dan in 2014; zo blijkt uit de trivago hotelprijsindex (tHPI) van hotelvergelijkingssite www.trivago.nl. Voor het tweede jaar op rij stegen de hotelprijzen na...

Personalia Hotel Chefs
Nieuwe chef-kok voor Hotel Des Indes

Roel Gilissen is de nieuwe chef-kok van Hotel Des Indes. Dat maakt het hotel eerder vandaag bekend. De kersverse chef gaat op 1 februari aan de slag. Gilissen heeft ruim 21 jaar ervaring in het vak. Hij was eerder werkzaam bij het met een micheling-ster bekroonde De Hoefslag in Bosch en Duin. Ee...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: