92% van de Nederlandse reizigers betaalt tot 10% teveel voor hun hotelkamer

29 juni 2016 | Thijs Jacobs

Uit recent onderzoek blijkt dat 7 van de 10 (72%) reizigers in de Benelux prijsvergelijkingssites gebruikt, omdat men GELOOFT dat het een garantie is voor de beste kamerprijs. Wat men niet WEET is, dat het boeken via prijsvergelijkingssites lang niet altijd een garantie voor de voordeligste prijs is. Opvallend is dat van de 72% Nederlandse die prijsvergelijkingssites gebruiken, ruim de helft (51%) toegeeft dergelijke sites eigenlijk niet te vertrouwen.

Maar 25% van de ondervraagden gaf aan nog gebruik te zullen maken van prijsvergelijkingssites, als ze wisten dat ze op die manier ook teveel zouden kunnen betalen voor hun hotelverblijf.

Uit de cijfers blijkt dat slechts 6% direct bij een hotel boekt, waardoor het merendeel van de reizigers in de Benelux meer geld aan hotelkosten uitgeeft dan nodig is. Ofwel, terwijl 72% het belangrijk vindt om de beste deal te krijgen, loopt 94% die laagste prijs vaak mis door niet rechtstreeks te boeken. En daarbij geeft meer dan de helft (58%) van de ondervraagden aan dat ze ook nog eens veel tijd kwijt zijn aan het zoeken naar de voordeligste prijzen.

De IHG® Rewards Club heeft becijferd dat ook Nederlandse reizigers wereldwijd tot wel 10% op hun hotelkosten kunnen besparen door rechtstreeks bij een hotelketen te boeken.De mogelijke besparingen zijn substantieel. Als alle Europese reizigers die nu via prijsvergelijkingssites boeken dat direct via de hotelketen zouden doen, besparen ze volgens het onderzoek van IHG® Rewards Club op jaarbasis méér dan 26 miljoen euro. En dat is, zeker in de aanloop naar de zomer, goed nieuws voor vakantiegangers en zakelijke reizigers.

Matt Luscombe, Chief Commercial Officer, Europe for IHG:

"Ons onderzoek* toont aan dat er nog steeds misverstanden bestaan over hoe sommige boekingssites werken. Onze gasten houden ervan te kunnen kiezen, maar ze willen ook zeker weten dat ze niet de hoofdprijs voor hun kamer betalen. Wij willen het zo simpel mogelijk maken voor onze gasten… of je nu verblijft in een Holiday Inn®, Holiday Inn Express® of Crowne Plaza®, onze Lowest Price Promise garandeert dat wanneer er rechtsreeks bij ons wordt geboekt, de gast een lagere prijs betaalt dan via iedere andere website.”

*Dit onderzoek markeert de lancering van IHG’s Lowest Price Promise – de garantie dat gasten de laagste tarieven krijgen wanneer ze direct via IHG boeken.

Overig nieuws

Achtergronden
Download de nieuwe Hospitality Management

De eerste Hospitality Management van 2017 is een feit! In de februari uitgave leest u interviews met Léon Dijkstra van Hampshire Hotels en Victoria Ruijs van Hotel Theater Figi in Zeist. Verder zijn er achtergronden over ontbijt, Airbnb en revenue management en PMS. Tot slot is er een verhaal...

opleiding
Hotelschool The Hague biedt beste HBO Master in Bedrijfskunde

De MBA in International Hospitality Management aan Hotelschool The Hague is door de Keuzegids Masters 2017 uitgeroepen tot beste HBO Bedrijfskunde Masteropleiding in Nederland. De Keuzegids noemt de éénjarige MBA een ‘topper’, vanwege de beste aansluiting op de beroepsprakt...

Economie cijfers
Sterke groei omzetcijfers horeca in 2016

De omzet van de Nederlandse Horeca steeg in 2016 met maar liefst 6,5 procent, ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die het cbs vandaag heeft gepubliceerd. De groei is de hoogste sinds 2000. Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het vierde kwartaal 0,9 procent meer omge...

Politiek Verkiezingen
Horeca & de verkiezingen: VVD

Op 15 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar deze verkiezingen heeft de redactie een vijftal stellingen bedacht over zaken die op dit moment spelen binnen de Horeca. Deze stellingen hebben we voorgelegd aan zes partijen die aan kop gaan volgens de peilingwijzer. Dit zijn PVV, VVD, D...

NH Hotels Golden Tulip
Albert Heijn komt met Hotelactie

Supermarktketen Albert Heijn komt een nieuwe spaaractie, waarbij klanten kunnen sparen voor voordelige hotelovernachtingen. Bij besteding vna 10 euro in de supermarkt krijgen klanten één Hotelzegel. Bij tien hotelzegels is de spaarkaart vol en krijgen klanten 50 procent kroting op de t...

Awards
Talent van de Toekomst krijgt nieuwe opzet

Er is een nieuwe opzet voor Talent van de Toekomst, dat op 10 april voor de zevende keer op rij wordt georganiseerd. Volgens de organisatie is er veel internationale interesse voor het evenement, wat heeft geleid tot een nieuwe opzet van het programma. Hierin wordt nog sterker een beroep gedaan op d...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: