Afzetmarkt van groothandels verandert

18 januari 2013
Afzetmarkt van groothandels verandert

De omzet van foodservice groothandels is met 100 miljoen euro gedaald. Door een lage afzet in de horeca lopen de ondernemingen inkomsten mis. Om te concurreren moeten zij zich aanpassen.

*Omzet daalt*
Deze gegevens komen uit onderzoek van ING Economisch Bureau. Uit het rapport blijkt hoe de omzet van groothandels in 2012 is gedaald. De gast en de foodretail spelen hier een belangrijke rol in. Vanwege de economische omstandigheden maken gasten minder vaak gebruik van de horeca. Ze blijven thuis en koken met producten van de foodretail. Horecazaken lopen zo inkomsten mis en zijn genoodzaakt hun uitgavenpatroon daarop aan te passen. Dit vertaalt zich dus naar de foodservice groothandels. In 2012 liep de totale omzet terug van 6.87 naar 6.77 miljard euro.

*Uitblinken*
Ook in 2013 wordt een daling verwacht in het gebruik van de foodservicemarkt. Horecaondernemers verwachten een groter onderscheid van de groothandels, en daarom zal de concurrentie stijgen. Er komt er meer aandacht voor het vers assortiment en een groter aanbod aan regionale producten. Ook is de ondernemer bezig met de vraag hoe hij kosten kan verlagen en handelingen in de keuken kan verbeteren. De groothandels kunnen hierop inspelen door een adviserende rol aan te nemen. Zij moeten uitblinken in die deelgebieden die voor de ondernemers het meest relevant zijn.

~Marijn Brok~

Overig nieuws