Column Sander Allegro: Hotelhumor

19 december 2016 | Sander Allegro

Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruikelijke protocol. En protocol heeft weinig plaats voor humor: het is een gedragsovereenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. Iedereen weet waar hij aan toe is en dat is wel zo makkelijk, zeker in het internationale verkeer. Hotels zijn wel een geliefd mikpunt van spot in een hele serie kluchten met als absoluut hoogtepunt de Britse Fawlty Towers serie van de onnavolgbare mannen van Monty Python.  Maar de tijden zijn veranderd. Steeds vaker durft het hotel zélf humor te laten zien. Aan het begin van het millennium begon het tij te keren. De door NH overgenomen Golden Tulip Hotels kregen bij de rebranding teksten met een knipoog op de liftdeuren . Een klein begin, maar toch! Ook succeshotelier Camille Oostwegel schuwde de humor niet  In 2005 opende het Maastrichtse Kruisherenhotel haar deuren met een WC-groep op de begane grond waar voor de bezoeker met een glazen wand de illusie werd gewekt dat er elk moment iemand langs kon lopen. 

In 2009 gaf het Amsterdamse budgethotel Hans Brinker een boek uit met als titel ‘Het slechtste Hotel ter Wereld’. Samen met de daaropvolgende reclamecampagne rond hetzelfde thema werd het een enorm publicitair succes en zakelijk was het dat ongetwijfeld ook. Gedurfd én spraakmakend. En dat is precies wat de millennial reiziger zoekt, dus duiken hotels massaal vandaag de dag massaal op het gebruik van humor. Gekke teksten op de muur, urinoirs met foto’s van knipogende dames erboven, do not disturb signs met knipoog; de variaties zijn eindeloos. Zo kreeg ik in een Fins designhotel de rekening gepresenteerd waar ‘The Damage’ op stond en bood het New Yorkse Standard Hotel een telefoon met, naast toetsen voor roomservice en housekeeping, de opties om een motivational speaker of een fluffer op te roepen. Het past allemaal in de ontwikkeling dat gasten verwachten dat een hotel zich meer dan onderscheidt en zelfs karakter toont. En in dat karakter speelt humor een grote rol. Neem uzelf dus niet te serieus en ga er mee aan de slag. Het is goed voor de revenue en maakt het leven ook meteen een stuk leuker.

Overig nieuws

HM Hotelketens 2017 is uit!

Als uitgever van Hospitality Management krijgen wij veel vragen over hotelketens. Welke ketens en samenwerkingsverbanden zijn actief in Nederland? Hoeveel hotels zijn aangesloten? Hoeveel kamers en zalen bieden zij aan? Het beantwoorden van deze vragen is geen sinecure. Het vraagt veel tijd en preci...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Amstel Hotel start met restauratie tijdens 150-jarig bestaan

InterContinental Amstel Amsterdam startte gisteren met een grondige restauratie van het dak en de façade. De restauratie valt samen met het 150-jarig bestaan van het iconische hotel. Foto - HBMEO/Alexander Sporre? Restauratie Tijdens de restauratie wordt de buitenkant in oude staat...

Hotelbouwplannen Van der Valk
Van der Valk wil hotel bouwen in Heerenveen

Het Van der Valk-concern heeft interesse in de bouw van een hotel in de gemeente Heerenveen. Het hotel moet gebouwd worden aan de A32 bij Skoatterwâld en Oranjewoud. De gemeente wil, in overleg met het Van der Valk-concern, uitzoeken wat de komst van dit nieuwe hotel betekent voor het onde...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Inntel Hotels bouwt nieuw hotel in Amsterdam

Inntel Hotels heeft samen met Oostenburg SGN een koopovereenkomst gesloten voor een nieuw te bouwen op Oostenburg in Amsterdam. Het viersterrenhotel krijgt de naam Inntell Hotels Landmark Oostenburg en moet in 2020 worden opgeleverd. In het hotel komen 300 kamers, deels met sauna en whirlpool. Op...

Marketing
'Nederlandse hotels laten contentmarketing nog links liggen'

Afgelopen jaar is door ensanne.nl onderzoek gedaan naar het gebruik van contentmarketing binnen de Nederlandse sterrenhotels. ensanne.nl, eenonline uitgeverij gericht op de leisure-en hospitalitysector, onderzocht hoe contentmarketing gebruikt wordt in de Nederlandse hotelbranche. Het best practise ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels neemt zes Princess hotels over

Zes hotels van Princess Hotel Collection worden overgenomen door Fletcher Hotels. Per 6 maart 2017 gaan de hotels verder onder de Fletcher vlag. Fletcher Hotels koopt zowel de exploitatie als het vastgoed van de volgende hotels: Hotel Amersfoort, Hotel Loosdrecht- Amsterdam, Hotel Epe-Zwolle, Hotel...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: