Column Sander Allegro: Hotelhumor

19 december 2016 | Sander Allegro

Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruikelijke protocol. En protocol heeft weinig plaats voor humor: het is een gedragsovereenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. Iedereen weet waar hij aan toe is en dat is wel zo makkelijk, zeker in het internationale verkeer. Hotels zijn wel een geliefd mikpunt van spot in een hele serie kluchten met als absoluut hoogtepunt de Britse Fawlty Towers serie van de onnavolgbare mannen van Monty Python.  Maar de tijden zijn veranderd. Steeds vaker durft het hotel zélf humor te laten zien. Aan het begin van het millennium begon het tij te keren. De door NH overgenomen Golden Tulip Hotels kregen bij de rebranding teksten met een knipoog op de liftdeuren . Een klein begin, maar toch! Ook succeshotelier Camille Oostwegel schuwde de humor niet  In 2005 opende het Maastrichtse Kruisherenhotel haar deuren met een WC-groep op de begane grond waar voor de bezoeker met een glazen wand de illusie werd gewekt dat er elk moment iemand langs kon lopen. 

In 2009 gaf het Amsterdamse budgethotel Hans Brinker een boek uit met als titel ‘Het slechtste Hotel ter Wereld’. Samen met de daaropvolgende reclamecampagne rond hetzelfde thema werd het een enorm publicitair succes en zakelijk was het dat ongetwijfeld ook. Gedurfd én spraakmakend. En dat is precies wat de millennial reiziger zoekt, dus duiken hotels massaal vandaag de dag massaal op het gebruik van humor. Gekke teksten op de muur, urinoirs met foto’s van knipogende dames erboven, do not disturb signs met knipoog; de variaties zijn eindeloos. Zo kreeg ik in een Fins designhotel de rekening gepresenteerd waar ‘The Damage’ op stond en bood het New Yorkse Standard Hotel een telefoon met, naast toetsen voor roomservice en housekeeping, de opties om een motivational speaker of een fluffer op te roepen. Het past allemaal in de ontwikkeling dat gasten verwachten dat een hotel zich meer dan onderscheidt en zelfs karakter toont. En in dat karakter speelt humor een grote rol. Neem uzelf dus niet te serieus en ga er mee aan de slag. Het is goed voor de revenue en maakt het leven ook meteen een stuk leuker.

Overig nieuws

Awards Best Western
Best Western deelt awards uit 

Best Western Plus Orange Hôtel in La Louvière (België) en Kasteel de Vanenburg – BW Premier Collection in Putten (Nederland) hebben de Best Western Quality Awards in ontvangst mogen nemen tijdens de jaarlijkse Best Western Hoteliers Meeting. Jaarlijks worden alle Best West...

Booking.com OTA's Internationaal
Blokkade voor Booking.com in Turkije

Booking.com is in Turkije geblokkeerd. In 2015 werd het bedrijf aangeklaagd door Turkse reisorganisaties vanwege oneerlijke concurrentie. De Turkse rechtbank stelde de organisaties in het gelijk, waardoor het bedrijf zijn online activiteiten in Turkije nu voor onbepaalde tijd moet staken. Booking...

Hotel
10 tips om gezonder te vergaderen

In hotels wordt veel vergaderd en de kwaliteit van de omgeving en de F&B dragen bij aan een goede meeting. 'Healthy Meetings' zijn dé trend. Hoe je dat aanpakt? Dit zijn 10 tips om ook in 2017 gezond te blijven vergaderen. 1. Brainfood, brandstof voor je brein De naam zegt h...

Achtergronden Interieur
Controle binnenklimaatsystemen bespaart horeca veel geld

Momenteel worden de controles op de regelgeving omtrent de EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) door Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied sterk geïntensiveerd. De regelgeving voor eigenaren en beheerders van gebouwen met een opgeteld koelvermogen van 12KW of meer worden met name in ...

Economie Internationaal
Dusit International gaat naar Japan

Dusit International heeft aangekondigd een joint venture aan te gaan met het Japanse bedrijf Colours International onder de naam Dusit Colours. Op deze wijze hoopt het Thaise bedrijf ook in Japan voet aan wal te krijgen. Als onderdeel van de overeenkomst zullen beide bedrijven samen werken om een fr...

Advertorial
Advertorial: Tijdloos douchedesign, veel comfort en lage schoonmaakkosten

Ook maatwerk en ideaal voor renovatie Een scheve ruimte, een schuin dak of uitsparing? Voor elke badkamer heeft HÜPPE een oplossing, standaard of maatwerk. Ook voor oudere badkamers met ongelijke wanden levert het bedrijf passende muurprofielen. Die compenseren op elegante wijze de oneffenheden ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: