Eten buiten huis hoort bij levenswijze

18 september 2012
Eten buiten huis hoort bij levenswijze

Hoewel de buitenshuisconsumptie in het jaar 2012 naar verwachting opnieuw zal krimpen, blijkt dat eten buiten huis wel bij de gewenste manier van leven hoort.

Dit blijkt uit analyses van de nieuwe Beleidsmonitor van FoodService Insituut Nederland over de buitenshuisconsumptie. Er wordt een daling van 2,2 procent over het geheel van alle kanalen verwacht.

*Seinen voor groei*
De verwachte verschuivingen zijn te wijten aan het extreem lage consumentenvertrouwen en de achterblijvende bestedingen van die consumenten. Maar de consument ziet buitenshuisconsumptie echter wel als iets dat bij de gewenste manier van leven hoort. Dat betekent dat alle seinen voor groei op groen komen te staan zodra het consumentenvertrouwen merkbaar gaat stijgen. Tot die tijd blijven vooral concepten die een aantrekkelijke prijs-waarde verhouding hebben het goed doen en lijden de klassieke horecaondernemers (met een relatief duur aanbod) het meest.

*De huidige situatie*
De totale omzet van de buitenshuisconsumptie komt eind 2012 bijna 400 miljoen euro lager uit dan in het jaar 2011. (circa 17,7 miljard Euro). Voor 2013 wordt verwacht dat de markt stabiliseert, maar dat er nog een kleine daling van de omzet mogelijk is. Uit de monitor blijkt dat de consument in 2012 meer thuis is gaan besteden in plaats van buitenshuis. Als daar ook nog een gemiddelde prijsstijging van 2,1 procent wordt meegerekend, houdt dat in dat de consument goedkoper is gaan eten. En deze trend komt ten goede aan de supermarkt. Alle supermarkten samen zullen een half miljard euro extra omzet binnen halen. Ook speciaalzaken zullen in 2012 weer – naar schatting – bijna 80 miljoen Euro omzet moeten inleveren.

*Kansen door onderscheid*
Het FSIN onderzoek laat ook zien dat in crisistijd ondernemers kunnen groeien. De vijf belangrijkste ‘do’s’ die uit het FSIN onderzoek naar voren komen om nieuwe kansen te creëren zijn:
1. Meer nadruk op prijs-waarde: consumenten willen een voordeelgevoel hebben.
2. Jongeren willen graag op een hippe manier betrokken worden bij het selectie- en productieproces van het gerecht dat ze bestellen.
3. Ouderen meer maatwerk bieden. Zij voelen zich een vergeten doelgroep in grote delen van de foodser vicekanalen.
4. Veel outlets in foodservice kunnen retailkenmerken toevoegen aan hun pakket. In een systeem van zelf bediening producten voor thuis of onderweg aanbieden. Ook de marketinglessen van retail moeten opgepakt worden. Zonder promoties en lage prijzen lopen consumenten je voorbij.
5. Outlets kunnen nog steeds veel kosten van ambachtelijk werk flexibiliseren en uitbesteden aan grossiers en leveranciers. Zowel grote merkfabrikanten als kleine ambachtelijke leveranciers moeten nog in dat gat springen.

Meer informatie op "FSIN.nl":http://fsin.nl/home

Overig nieuws