De wereldtrends in de hotellerie

9 januari 2013
De wereldtrends in de hotellerie

Sander Allegro, Allegro INN ovationS, gaf op de Horecava 2013 een presentatie over de wereldtrends in de hotellerie. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter."

*Groei in reizigers*
Een overzicht van zaken die gaan veranderen in de hotellerie werden uitgelegd in een internationale context.
Allegro startte zijn presentatie met de mededeling dat het aantal reizende mensen nog meer gaat groeien. Deze groei zal overigens niet in Europa zijn, maar vooral in de BRIC landen. Hotelketens hebben deze trend al waargenomen en investeren hierin.

*India is interessant*
In China wordt een trend waargenomen dat er steeds meer binnenlandse reizen worden gemaakt. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter", vertelt Allegro. "In India spreekt men goed Engels en de middenklasse is in opkomst. Voorheen had je de topklasse en de onderklasse, maar met het ontstaan van deze nieuwe klasse, is er een behoefte aan hotels. Hierdoor ontstaan er vooral lokale merken." Een verwachting is dat er een behoefte is aan 150.000 hotelkamers.

*Brazilië en opkomst vrouwelijke reiziger*
Ook Brazilië verdient een aandachtspunt. Allegro: "Hier komen de big spenders vandaan. Dit is een elite die veel reist en diep in de buidel wil tasten voor een luxe hotel. Ook wordt een toename van vrouwelijke reizigers verwacht. Dit is een serieuze groep waar men rekening mee moet houden. Zoals bijvoorbeeld met de reisbehoefte; zij zoeken veiligheid en geborgenheid in een hotel. Netwerken als 'Women on Wanderlust' zijn erg in trek."

*Belang van design*
Lang is de trend in de hotellerie geweest om elkaar te kopiëren. Concepten van hotels zijn inwisselbaar, concludeert Allegro. "Dat is nu voorbij. Er worden concepten bedacht waarin hotels zich onderscheiden. De gast wil authenticiteit. Denk aan voorbeelden als Yotel New York; slapen tegen een lage prijs en snel weg weer zijn. Of 25hours hotel Berlin. Dit hotel biedt een ervaring van een boetiekhotel tegen een lagere prijs. De designfactor is groot voor de gast, het hotel moet modern zijn, het huiskamergevoel zonder dat je ervoor de hoofdprijs voor betaalt."
Luxe merken verbinden met hotels. Denk aan het Armani hotel in Dubai of de lokale ontwerper voor het nieuwe Andaz Hotel in Amsterdam. Combinatie cultuur en hotel wordt ook steeds interessanter.

*Tips*
Allegro sloot zijn presentatie af met een aantal tips. Hier heeft u ze allen op rij;
• Go bric friendly;
• Investeer in sociale media en word likeable online;
• Omarm 'Green luxe', dit is geen trend maar een blijvertje
• Zorg voor karakter in je bedrijf;
• Word een local hero: kom tegemoet aan het verlangen naar lokale authenticiteit;
• Creëer modern heritage; combinatie van traditie en modern;
• Bied medewerkers ontwikkelkansen en laat ze zichzelf zijn;
• Think global, act personal.

~Myrtille Vromans~

Overig nieuws