P&F: 'Drank maakt meer kapot...' (4/6)

4 februari 2013
P&F: 'Drank maakt meer kapot...' (4/6)

De vraag is wat we ons bij de SIRE-leus 'Drank maakt meer kapot dan je lief is' moeten bedenken, nu de verkoop van alcoholhoudende dranken alleen is toegestaan aan personen van 18 jaar of ouder.

*Nachtmerries*
Gaan de resultaten van de cafés, discotheken en andere horecagelegenheden nu fors onder druk staan? Ja, dat lijkt me wel. Gaat het deurbeleid hier op aangepast worden? Mogen er enkel 18-jarigen nog een gelegenheid in waar alcohol geschonken wordt? Nachtmerries voor de gemiddelde drankverstrekker.
Goed, er wordt fors ingedronken op andere locaties dan een horecagelegenheid, maar deze maatregel zal een hele forse impact hebben op het bestedingspatroon en derhalve de resultaten van de horecaondernemer.

*Puzzel voor de barman*
Wat kun je er aan doen? En is het een regel die zijn doel voorbij schiet? Wat wanneer een 16-jarige samen met zijn 18-jarige vriend in een etablissement is, en de 18-jarige een biertje voor de 16-jarige koopt? Dat lijkt toegestaan, maar is dat zo? En, de 16-jarige wil heel sociaal een biertje terug aanbieden aan de 18-jarige, maar realiseert zich dat hij niets kan kopen aan de bar en geeft de 18-jarige vervolgens geld om twee biertjes te kopen, welke vervolgens door de 18-jarige worden gekocht, is dan de 18-jarige in overtreding, omdat hij feitelijk een biertje heeft verkocht aan de 16-jarige, of heeft de 16-jarige een geldschenking gedaan aan de 18-jarige waarop de 18-jarige zo blij werd, dat hij de 16-jarige een biertje terug schonk?

*Genoeg vragen*
Of gaan we in het café dan wel de discotheek hoge entreeprijzen heffen en is er vervolgens onbeperkt gratis drinken? Geldt dat dan enkel voor personen onder de 18 jaar of voor allen? En hoe zit het dan met de BTW? Vragen in overvloed, ideeën genoeg, maar waartoe gaat dit alles leiden?

*Reageren*
O ja, even vergeten, de accijns op alcohol is fors omhoog gegaan. Dat zal ongetwijfeld weer leiden tot hogere inkoopprijzen en dus verkoopprijzen in een stagnerende markt. Hoe groot kunnen de zorgen worden van een horecaondernemer? Een ding staat vast, veranderingen houden we grosso modo niet tegen en als ondernemer zul je er inventief op moeten reageren, hoe dan ook.
Zo niet, dan maakt drank meer kapot dan je lief is.

"Roland van Gessel":mailto:Roland.vanGessel@mazars.nl
(088) 277 19 10
06-28 12 54 80

Overig nieuws