Duurzaamheid in horeca loont

20 februari 2009
Duurzaamheid in horeca loont

Horecaondernemers zien duurzaamheid niet als een hype die weer overwaait, maar als een trend. Dat blijkt uit een onderzoek dat HTC dit najaar uitvoerde in opdracht van vakblad Horeca Entree. Desondanks vindt meer dan de helft van de ondervraagde ondernemers het niet de moeite waard in duurzaam ondernemerschap te investeren. Een gemiste kans, vinden Fairfood en DOBSC, twee organisaties die zich inzetten voor verduurzaming van de horecabranche.

"Steeds meer horecagasten vinden duurzaamheid belangrijk. Als je als horecaondernemer je ogen daarvoor sluit, verlies je gasten", zegt Anniek Durksz, projectleider Resellers bij Fairfood in Horeca Entree van 10 februari. "Bovendien is voor 2010 een nieuwe wetgeving in de maak. De overheid ambieert vanaf dat jaar een inkoopbeleid dat voor een groot deel op duurzame producten is gebaseerd", aldus Durksz.

Vaak willen horecaondernemers hun inkoopbeleid wel verduurzamen, maar weten ze niet waar ze moeten beginnen. Stichting DOBSC geeft ondernemers vrijblijvend advies. Volgens René Brouwer, directeur van de stichting, kunnen horecaondernemers met duurzaamheid geld overhouden en extra pr generen. "Duurzaamheid geeft een onderneming een sympathiek gezicht. Daar reageren gasten op", zegt hij. Brouwer voorspelt dat in 2015 de term ‘duurzaam ondernemen’ niet meer bestaat. Tegen die tijd moet duurzaamheid inherent zijn aan ondernemerschap.


Overig nieuws