'Fraude met Google Maps kost hotels omzet'

18 november 2010
'Fraude met Google Maps kost hotels omzet'

Zonder dat hotels- of hotelketens er van op de hoogte zijn blijkt dat Google Maps misbruikt wordt door partijen die buiten het hotel om geld verdienen aan hotelboekingen. Deze zogenaamde 'affiliate-partijen' zetten gasten op het verkeerde been door zich voor te doen als de website van het hotel en ontvangen commissies over reserveringen die eigenlijk commissievrij zouden moeten zijn. Hotels lopen hierdoor inkomsten mis.

*Uitwassen*
"Hoteliers hebben eigenlijk geen idee meer wie hun kamers aanbiedt op het internet, commissiepartijen werken met duizenden affiliate-partijen samen en hierdoor kunnen dit soort uitwassen ontstaan. Hotels zouden zich bewuster moeten zijn met wie de commissiepartijen samenwerken waar ze mee in zee gaan, en ook van het belang van de eigen website", aldus Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com, die het nieuws meldt aan de redactie van Hospitality Management.

*Stappen ondernemen*
Jack Ligtvoet van Centre Hotels, een van de gedupeerde hotelbedrijven, reageert geschokt: "We zullen ons beraden op een gerechtelijke procedure om dit aan te pakken. Ons logo wordt misbruikt en hotels van buiten onze keten worden ook op deze website geplaatst die zogenaamd van ons is. Hierdoor ontvangen wij nu dagelijks telefoontjes van gasten over andere hotels. De gasten raken ook verward door deze bizarre manier van frauderen. Inmiddels is Google aangeschreven, wij zullen als hoteliers onze krachten moeten bundelen om dit tegen te gaan."

*Werkwijze*
De affiliate-partijen gaan te werk door domeinnamen te registreren die lijken op de domeinnaam van een hotel. Voorbeelden: www.centrehotels.tk, www.edenamsterdam.tk, en www.leuropehotel.info. Deze domeinnamen komen prominent omhoog in Google Maps-resultaten als men in Google zoekt op ‘Hotels Amsterdam’.

*Doorgestuurd*
Vanaf de malafide adressen worden gasten doorgestuurd naar de (slecht in elkaar zittende) websites van de zogenaamde boekingssites. Verder worden de directe contactgegevens van het hotel in Google Maps aangepast zodat deze doorverwijzen naar de website van de affiliate-partij.

*Namaak*
De frauduleuze websites zijn zelfs voorzien van het logo van de desbetreffende keten of hotel. De website toont alleen niet het aanbod van de keten (bijvoorbeeld bij Centre Hotels), maar andere hotels in Amsterdam waarbij er doorgelinkt wordt naar diverse commissiepartijen zoals bijvoorbeeld Booking.com, Travelocity en Expedia om een hotelboeking te maken.
Via overeenkomsten met vrijwel alle gerenommeerde commissiepartijen verdienen deze partijen geld aan deze reserveringen, ten koste van de hotels zelf die voor de commissierekening opdraaien.

*Amsterdam mikpunt*
In Nederland is vooralsnog de hotellerie in Amsterdam het mikpunt van deze bedrijven, omdat hier relatief gezien het meeste te halen is. Ook in andere Europese hoofdsteden, zoals Parijs, komen de malafide webadressen naar boven in de eerste zoekresultaten van Google.

*Over de rug van de hotelier*
De fraude is aan het licht gekomen door onderzoek van Hoteliers.com, een partij die niet met affiliate-partijen samenwerkt en hoteliers ondersteunt met het realiseren van commissievrije boekingen via het internet en ook de eigen website van het hotel.

~Frank Lindner~

Overig nieuws