Hollandse keuken een succes in Milaan

5 juni 2015
Hollandse keuken een succes in Milaan

Het Nederlandse paviljoen op de World Expo 2015 in Milaan is een groot succes en trekt meer dan 10.000 bezoekers per dag. Het terrein is een levendige
wereld vol beleving en mogelijkheden om te genieten van gerechten uit de Hollandse keuken. Internationale bezoekers kunnen de Nederlandse kost proeven bij één van de restaurants of bij de foodtrucks die op het terrein staan.

*Boven verwachting*
Het foodtruckconcept komt tot leven doordat negen individuele ondernemers uit Nederland hun concepten en unieke producten met veel trots presenteren. Met zijn allen scoren de Foodtrucks, ondanks dat het nog geen hoogseizoen is, boven verwachting. Niet alleen de traditionele Nederlandse gerechten zijn in trek, maar ook de innovatieve gerechten worden goed gewaardeerd. Het festivalconcept valt goed in de smaak bij de Italianen, maar zeker ook bij de internationale bezoekers.

*Innovatie en 'old-school'*
Naast 'old-school' bites zoals poffertjes en handgemaakte worstenbroodjes (door gepensioneerde bakkers gerold!) zijn innovatieve zaken zoals een slow-juice bar op zonne-energie en The Dutch Weed Burger, die gemaakt is van zeewier, erg in trek. Per dag zijn er meer dan 10.000 bezoekers op het Nederlandse Paviljoen te vinden die een hapje komen eten. Naast de foodtrucks is ook het restaurant in het mini-reuzenrad ‘la Molina’ populair. "Lekker wegdromen met een drankje en een stukje Nederlandse kaas in La Molina! Ons mini reuzenrad restaurant is uniek!" Aldus Koen Vollaers van La Molina. In de middag en avonduren is het extra druk en ontstaat er vaak mede dankzij de live optredens van populaire Nederlandse bands en DJ’s een unieke sfeer.

*Populaire poffertjes*
Het eten op het Nederlandse paviljoen is erg gewild. Er zijn inmiddels al meer dan 6000 Worstenbroodjes van Houben en ruim 1200 Dutch Weed Burgers verkocht. "Het is leuk om op de Alternative Burger Collective Facebook de reacties te lezen van mensen die de weedburger fantastisch vinden", aldus Lucas Bok van foodtruck ABC. Ook de vegetarische bezoeker komt aan zijn trekken. De poffertjes, de Dutch Mini Pancakes, gaan als zoete broodjes over de toonbank; per dag worden er tussen de 600-850 porties gemaakt. "Een groep food bloggers kwam meerdere dagen achtereen hier eten - vanwege de vele vegetarische opties", zegt een medewerker van Just Say Cheese. De broodjes Stoofvlees van De Filostoof zijn ook erg in trek.

*Foodtrucks met een verhaal*
De Nederlandse bijdrage aan de wereldtentoonstelling in Milaan is uniek, omdat dit het enige open landenpaviljoen is en daarmee van alle kanten benaderbaar. De opzet is geïnspireerd door zomerfestivals en het paviljoen heeft hierdoor een festivalachtige uitstraling. Geheel in deze stijl staan negen verschillende foodtrucks op het terrein, waar bezoekers typisch Nederlands streetfoodgerechten kunnen proeven. Denk aan stoofvlees, poffertjes, worstenbroodjes, biologische frietjes, kaas en bitterballen.


Overig nieuws