Michel Geurts van Hotel Inntel: groeien met geduld en afgedwongen geluk

Auteur: Redactie
Hotelketens 22 juni 2002
Michel Geurts van Hotel Inntel: groeien met geduld en afgedwongen geluk

Eigenaren van hotelketens hebben vaak de ambitie om zoveel mogelijk hotels neer te zetten; liefst in korte tijd. Hotel Inntel heeft echter gekozen voor de meer bedachtzame route. Bijna twintig jaar geleden werd het eerste hotel neergezet - meteen al met de gedachte er een keten van te maken - en anno 2002 zijn er ‘nog maar’ vier. ‘Maar het financieren van een nieuw hotel is dan ook geen sinecure,’ zegt algemeen directeur Michel Geurts.

Het is inderdaad niet erg snel gegaan met Hotel Inntel, de keten die wordt geëxploiteerd door P.M. Beheer B.V. Het voormalige Ibis Hotel in Zutphen werd eind 1982 onder de naam Resort-Hotel Inntel Zutphen na een grondige verbouwing heropend. Precies vier jaar later volgde Hotel Inntel Amsterdam-Zaandam, in een gloednieuw pand naast het NS-station van Zaandam. In 1989 kwam Hotel Inntel Rotterdam-Centre, dat deel uitmaakt van een groot toeristisch en ambitieus project (Rotterdam Waterstad). Zes jaar geleden ging een wens in vervulling met de opening van Hotel Inntel Amsterdam-Centre (236 kamers), gelegen tussen de Nieuwezijds Voorburgwal en de Nieuwedijk; ook al een gloednieuw pand. Aan een nieuwe opening wordt gewerkt, maar daarover wil Geurts nog niets kwijt.

Persoonlijke aandacht

De gast kan rekenen op persoonlijke aandacht en een plezierig verblijf; dat staat althans in de beginselverklaring van deze keten. Geurts: ‘De ondertitel van Hotel Inntel is "A pleasure to please". Het strikje in ons logo staat er niet voor niets. Het is het symbool van gastvriendelijkheid, de basis van de hotellerie en een diep verankerde cultuur binnen ons bedrijf. De hotels ogen van buiten modern en zakelijk, maar binnen is gekozen voor  warme kleuren en een vriendelijke uitstraling. We proberen vriendelijkheid en speelsheid in het interieur te combineren.

Dat geldt niet alleen voor het restaurant, maar ook voor de kamers en de zalen. In directe samenwerking met een interieurarchitect worden de keuzes voor vormgeving gemaakt. Het is meestal net even anders dan anders; net niet standaard. De kamers beschikken allemaal over een minibar, een kluisje en diverse extra’s. Op de meeste kamers kunnen de gasten zelf koffie en thee zetten.

‘Toen we met het eerste hotel begonnen, hadden we al een duidelijke visie op het product: we wilden het hogere segment van de markt bedienen; zowel business als leisure. Dat is immers goed voor de bezettingsgraad. De keuze voor vier sterren lag voor de hand, want dat sloot aan in de markt. In Zutphen begonnen we overigens met drie sterren, met de bedoeling geregeld te "upgraden". Inmiddels hebben al onze hotels vier sterren plus. We willen voortdurend betere kwaliteit bieden.

‘Over alle vier hotels gerekend hebben we een verhouding van 40 procent leisure en 60 procent zakelijk. Onder druk van de tijdgeest kan dit best nog verder veranderen. De werkweek wordt immers steeds korter. Ik heb daar geen enkele moeite mee; onze hotels zijn erop ingericht. Neem nu Rotterdam: door de week is de verhouding leisure-zakelijk 10-90; tijdens het weekeinde 90-10. Die omschakelijking gaat moeiteloos; het personeel is erop getraind. Voor zover er verschil is tenminste, want iedere gast wil persoonlijke aandacht en een plezierig verblijf. Alleen heeft de gemiddelde gast op zaterdag en zondag iets meer tijd. Dat betekent niet dat we ze anders benaderen, hooguit dat we inspelen op een iets andere behoefte.’

Personeel

De medewerker kan rekenen op een plezierige en dynamische werksfeer, met goede arbeidsvoorwaarden. Hotel Inntel legt verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie en stimuleert ontwikkelingsmogelijkheden en het nemen van extra verantwoordelijkheid. Ook dat staat in de beginselverklaring. Geurts: ‘We hebben een heel open organisatie. We hebben geen geheimen voor elkaar. Daaraan gekoppeld zit uiteraard een behoorlijke dosis verantwoordelijkheid, ruime ontplooiingsmogelijkheden en trainingen. Maar ook duidelijke grenzen en normen. Binnen die grenzen en normen geven we ruimte aan ambities. Dat alles moet ervoor zorgen dat medewerkers trots kunnen zijn op hun werk binnen deze hotelketen.'

‘We selecteren ons personeel op gastvriendelijkheid: communicatie, openheid, extravertie en het leuk vinden van het vak. Ook hebben we testen om de voorkeur voor bepaalde werkzaamheden en functies te meten. Degenen die dit alles goed aankunnen blijven langer hangen dan in een gemiddeld hotelbedrijf. De mensen in verantwoordelijke functies werken minstens zes of zeven jaren voor ons. We hebben ook personeelsleden die al vijftien jaar in dienst zijn, waarvan een enkeling is opgeklommen van receptioniste tot manager.'

‘Alle nieuwe medewerkers krijgen de gastvrijheidstraining en een handleiding. De medewerkers van Sales en Management wordt meerdere malen per jaar getraind. Daarnaast worden door een extern bureau - gedurende het hele jaar - naast de kwaliteit van de tastbare zaken ook de ontastbare zaken gecontroleerd. En, open als we zijn, het personeel wordt direct van de uitkomsten daarvan op de hoogte gesteld. Als er iets aan schort, gaan we een eerlijk gesprek aan.’

Samenwerking

Streven naar een betrouwbare en eerlijke samenwerking met betrokken partijen als onder andere leveranciers, buren, con-collega’s en overheden. Wederom de beginselen. Geurts: ‘Wanneer je al je hotels zelf wilt ontwikkelen, ben je afhankelijk van samenwerking met anderen. Zeker wanneer je hoge eisen stelt aan het product, de financiën en in het bijzonder de locatie. Met minder dan een plek in het centrum, met parkeergelegenheid in of naast het hotel, nemen we geen genoegen. Bovendien moet in dat centrum ook iets te doen zijn. Na de start in Zutphen hadden we maar één doel voor ogen: expansie in de randstad. En op toplocaties. Dan moet je het ook niet vreemd vinden als het allemaal niet zo snel gaat. Maar het is tot dusverre wel allemaal gelukt. Dat heb ik deels te danken aan mijn achtergrond en mijn contacten als projectontwikkelaar in mijn "vorige leven". Dat heeft me zeer zeker geholpen.'

‘Zowel in Zaandam, Amsterdam als Rotterdam gold dat er “inbreidingslocaties” waren die opnieuw ontwikkeld moesten worden. Het leggen van de juiste contacten is dan cruciaal om in dergelijke projecten te kunnen participeren. Geluk gehad? Ja, ook wel, maar geluk kun je natuurlijk ook afdwingen. Rotterdam vond ik tot dusverre het fraaiste voorbeeld. Daar was nog een fraaie locatie te ontwikkelen, waar ik met behulp van mijn kennis en contacten kon meedoen. En nu kunnen we daar zelfs nog verder ontwikkelen.'

‘De bouw van ons hotel in het centrum van Amsterdam heeft een wel heel bijzonder tintje. Om te beginnen is het natuurlijk hartstikke mooi wanneer je aan de Nieuwezijds Voorburgwal terecht kunt. Er kwam ruimte voor winkels, kantoren, woningen en een hotel. Aanvankelijk wilde de projectontwikkelaar met een collega uit de hotelbranche in zee gaan, maar daar kwam men niet uit. Omdat ik al eerder met die projectontwikkelaar had samengewerkt, kwam hij bij mij terecht. Voordat we begonnen met bouwen, is er eerst bodemonderzoek gedaan. Blijken er de oude fundamenten onder te liggen van Vondels kasteel ‘De Heeren van Aemstel’. Door een muur iets op te schuiven, hebben we die restanten kunnen sparen. En momenteel wordt door de gemeente Amsterdam nog gezocht naar mogelijkheden om die locatie toeristisch verder te exploiteren. Daar zitten we dus echt met onze neus bovenop.’

Continuïteit

De directie van Hotel Inntel is een resultaatgerichte, met als oogmerk continuïteit en winst, bouwend aan de toekomst door te investeren in mensen en middelen. Geurts: ‘Als ik de opbouw van onze keten zou mogen overdoen, deed ik het weer precies zo. Van mij hoeft het niet sneller. Vanaf het begin heeft voorop gestaan dat we zelf wilden ontwikkelen en opbouwen. In Zutphen konden we beginnen door een tweede hypotheek op mijn huis. Dat we daar geslaagd zijn, betekende dat de bank iets guller was toen we in Zaandam van start wilden gaan. Eigenlijk hadden we daar nog niet genoeg geld voor, dus we moesten op zoek gaan naar participanten. Dat is gelukt, maar wel met nadrukkelijk behoud van onze zelfstandigheid. Want die zou ik voor geen prijs opgeven.'

‘In principe willen we nog verder doorgroeien. Zo gaan we in Rotterdam uitbreiden. Er komt een toren bij van 45 meter hoog, met 115 kamers, zalen en een restaurant. Dat alles op de kop van het gebouw. In januari 2003 starten we met de bouw. Ook in Zaandam gaan we uitbreiden en herontwikkelen. Daar komen 50 kamers bij. En verder zou ik graag uitbreiden met nog één of twee hotels; mits die voldoen aan onze criteria met betrekking tot locatie, product en financiën. Nee, meer zit er onder mijn leiding niet in. Ik ben 58, dus de tijd schrijdt voort. Het gaat wel lukken hoor. Eén zeker!’

Hotel Inntel sluit zich aan bij Golden Tulip Worldwide

Met ingang van 1 juli heeft Hotel Inntel zich aangesloten bij Golden Tulip Worldwide. Voor laatstgenoemde keten (370 hotels in 50 landen) is dat een logische stap. Een deel van de Golden Tulip-hotels in Nederland is immers overgenomen door het Spaanse NH Hotels. Bij die overname waren de eigendomshotels betrokken, terwijl de franchisenemers besloten om onder de naam Golden Tulip verder te gaan. Golden Tulip Worldwide wil opnieuw uitbreiden, en met Hotel Inntel komen er in één klap vier vestigingen in Nederland bij.'

‘Het is soms een handicap gebleken dat de naamsbekendheid van Hotel Inntel niet zo gek groot is,’ vertelt Michel Geurts. ‘Het helpt zeker als je wat bekender bent. Maar dat heeft ons er nooit van weerhouden om goed te draaien. Voor die naamsbekendheid hebben we in het verleden nooit overwogen om ons bij een keten aan te sluiten. Tot we onlangs door Golden Tulip werden benaderd. Ja, dat streelt wel. Het is een vorm van erkenning voor je vakmanschap. Het zegt iets over ons product, de locaties waar we zitten en het management.

‘Behalve een verbetering van de naamsbekendheid, zijn er nog drie redenen voor ons geweest om op het verzoek in te gaan. Allereerst is er natuurlijk de goede reputatie die Golden Tulip nationaal en internationaal geniet. Verder werkt men met een goed reserveringssysteem waar we ongetwijfeld profijt van kunnen hebben. En ten slotte - heel belangrijk - behouden we onze zelfstandigheid. Daar hechten we nu eenmaal zeer aan.’

Curriculum Vitae

Michel J. Geurts (58) studeerde HBO-bouwkunde en belandde vanuit die studie in de projectontwikkeling. Hij werkte bij een bedrijf dat participeerde in hotelorganisaties, en ontwikkelde in zijn functie hotels voor internationale organisaties. Ook bouwde hij een aantal hotels. In 1983 deed zich de mogelijkheid voor om samen met een compagnon een ‘hotel-in-problemen’ te kopen: het voormalige Ibis Hotel te Zutphen. Dit hotel werd uitgebreid, waarbij Geurts direct het idee had dat dit dan ook maar het begin van een keten moest zijn. Gezien zijn achtergrond ziet Geurts zichzelf als projectontwikkelaar en als hoteleigenaar.

Hotel Inntel

Aantal hotels: 4
Aantal restaurants: 3
Aantal zalen: 24
Totaal aantal kamers: 524
Bezettingsgraad: 80%
Omzet totaal: 22 miljoen euro
Omzet zalen/restaurants: wordt niet apart berekend
Aantal personeelsleden: 225 FTE

HM302002

Overig nieuws