Hotelketens investeren in startups

1 juli 2015
Hotelketens investeren in startups

Grote hotelgroepen proberen steeds feller de bedreiging van Airbnb af te slaan. Hotelbedrijven kijken daarbij naar investeringen in startups
die alternatieve overnachtingsmogelijkheden aanbieden. Hyatt heeft bijvoorbeeld een belang genomen in Onefinestay, dat (alternatieve) overnachtingen in het hogere segment aanbiedt.

*Hotelketens investeren in startups*
Wyndham participeert in LoveHomeSwap, wat net als Onefinestay een Britse startup is. Intercontinental gaat in zee met Stay.com. Hotelbedrijven hebben de opkomst van alternatieve overnachtingsmarktplaatsen onderschat, zo vindt ook Sébastien Bazin, chief executive van Accor. Hij zegt in een samenwerking met Airbnb geïnteresseerd te zijn en spijt te hebben van het niet investeren in Airbnb in het verleden.

*Hotelkamers op Airbnb*
Airbnb zal hotels niet beletten om via het platform kamers aan te bieden. Eerder wilde de hotellerie niet toegeven dat startups concurrentie betekenden voor hun eigen bedrijf, maar met de toenaderingspogingen vanuit de hotellerie wordt er nu toch toegegeven dat de hotellerie de concurrentie (in de portemonnee) voelt. In Parijs hebben bijvoorbeeld al twee miljoen mensen in locaties via Airbnb overnacht. Daarentegen bleef de kamerbezetting gelijk, op 80 procent.

Overig nieuws