Intercontinental Hotels Group voorspelt 10 reistrends voor 2010

18 december 2009
Intercontinental Hotels Group voorspelt 10 reistrends voor 2010

Nick Rich, director of consumer insights voor Europa, Midden-Oosten en Africa bij Intercontinental Hotels Group, heeft tien trends voorspelt over zaken- en ontspanningsreizen in 2010. Wij hebben ze voor u op een rijtje gezet.

*1. De trouwe reiziger*
Nu de reisbudgetten kleiner worden, spelen zakenreizigers en toeristen graag 'op safe'. Gasten keerden dit jaar meer terug naar hotels waar ze eerder verbleven. IHG verwacht dat deze trend doorzet in 2010 omdat reizigers zich aangetrokken voelen tot het hotel 'waar ze weten wie ik ben'.

*2. Altijd bereikbaar*
Consumententechnologie evolueert snel: reizigers dragen voor gemiddeld 850 euro aan gadgets mee. Daarom is altijd bereikbaar blijven via bijvoorbeeld de website cruciaal voor reizigers.

*3. Luxury snacking*
Hotels maakten kennis met een nieuwe, gewiekste gast die profiteert van de scherpe tarieven en evenveel besteedt als vroeger, maar op zoek gaat naar meer luxe voor zijn geld. IHG merkten een stijging van korte luxetrips.

*4. 'Bleisure trend' zet door*
Een van de grotere trends in 2007-2008 was ‘bleisure’: zakenmensen die hun zakenreis met een paar dagen verlengden en vaak hun partner of een vriend uitnodigden om hen te vergezellen. Deze tendens hield relatief goed stand. Het aantal Europese reizigers die aan hun zakenreis een toeristisch verblijf koppelden, steeg tot 6,7 miljoen volwassenen, waarvan 70% in hetzelfde hotel verbleef tijdens de verlengde trip.

*5. Staycationing is een blijver*
Staycationing, een begrip voor mensen die in eigen land blijven en er af en toe een dagje op uit trekken, is een trend die volgens IHG ook zal doorzetten in 2010. IHG probeert voor gezinnen met een beperkt budget de financiële druk te verlagen door kinderen gratis maaltijden aan te bieden.

*6. Pop-up hotels*
IHG voorspelt dat er meer pop-up hotels opduiken op muziekfestivals, grote sportevenementen en outdoor activiteiten, of zelfs ad hoc ontmoetingsruimten wanneer daar vraag naar is. Dit biedt merken de kans om de hotels naar de gasten te brengen in plaats van beperkt te zijn door de locatie van hun gebouw.

*7. Een goed begin van de dag*
Inmiddels weet bijna iedereen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Veel reizigers weten echter ook dat een ontbijt in hotels een erg duur supplement kan betekenen op een goedkoop kamertarief. Slechts 65% van de hotelgasten ontbijt dan ook regelmatig tijdens hun verblijf in een hotel. Onderzoek bij consumenten heeft aangetoond dat gasten een grotere keuze aan gerechten willen bij het ontbijt. Zelfs de meest doorwinterde zakenreiziger wil niet elke dag spek met eieren en het is dus heel belangrijk dat hotels een ontbijt aanbieden voor alle smaken en diëten.

*8. De nieuwe hotspots*
Het oosten van de Middellandse Zee deed het goed in 2009. IHG is er van overtuigd dat steden zoals Sint-Petersburg en Moskou, gebieden in het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, Turkije en de minder bezochte delen van het Midden-Oosten, in de toekomst zullen uitgroeien tot echte hotspots.

*9. De vrouwelijke zakenreiziger*
In 2007 opende het eerste hotel alleen voor vrouwen de deuren in Saudi-Arabië. Door de stijgende aantallen vrouwelijke zakenreizigers zijn er plannen om dat concept verder uit te bouwen. In de rest van de wereld zal er meer aandacht besteed worden aan de behoeften van vrouwelijke gasten. Van aankomst en check-in tot ontspanningsmogelijkheden over badkameruitrusting tot inrichting van restaurants en openbare ruimtes, er komen steeds meer manieren om te zorgen dat de vrouwelijke reiziger zich ontspannen en veilig voelt.

*10. Alles draait om productiviteit*
Door de daling van de zakenreizen en de minder frequente maar kortere en intensievere vergaderingen, staat de zakenreiziger onder een grotere druk om te presteren. Om deze reizigers tegemoet te komen wordt er meer aandacht besteed aan de kwaliteit van de nachtrust. Betere matrassen en speciale stilteruimtes dragen hier aan bij. In 2010 gaat IHG voor vergaderingen ook maaltijden met een lage glycemische index aanbieden zodat zakenreizigers actief blijven tijdens de vergaderingen en geen dipje krijgen na het eten.

~Hospitality Management, Sanny Visser~

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/intercontinental-hotels-group-voorspelt-10-reistrends-voro-2010/

Overig nieuws