Interview: een vakantiepark is net een hotel

30 november 2016 | Thijs Jacobs

Marc van den Broek is manager van vakantiepark Walibi Village en komt zelf uit de hotellerie. Na zijn studie leerde hij de fijne kneepjes van het vak bij Radisson Blu Palace Hotel in Noordwijk en naar eigen zeggen is het runnen van een vakantiepark niet anders dan het managen van een hotel.

“Leveranciers vertelden mij dat een vakantiepark wezenlijk anders is dan een hotel. Ik zie dat anders; ik zie dit vakantiepark als een hotelbedrijf waar de kamers niet onder één dak liggen”, aldus Marc van den Broek. “Logistiek is de operatie complexer in een vakantiepark. De housekeeping doet de ronde op de fiets of met een golfkarretje. Ook de verblijfsduur kruipt naar die van de hotelbranche toe; vroeger kon je alleen een midweek of lang weekend boeken in een vakantiepark, maar dat is nu anders. Wie een nachtje wil verblijven, is hier van harte welkom. Natuurlijk is het goedkoper naarmate je langer verblijft, de ‘length of stay’ is van belang. Op de badkamer vind je amenities en er zijn verschillende services voor onze gasten. Voor de gast is er weinig verschil met een hotel. Natuurlijk kan men hier in het eigen verblijf koken, maar we stimuleren een bezoek aan het restaurant, waar je ook kunt ontbijten. Daarnaast bieden we overal in het park gratis wifi aan.”

Hotel niet sexy genoeg

Het vakantiepark wordt uiteraard goed bezocht door gezinnen met tienerkids, maar vroeger had het vakantiepark een geheel andere functie. “Nu zijn we faciliterend richting Walibi Holland, maar in de jaren tachtig was het vakantiepark een ‘land zonder drempels’ voor mindervalide gasten. Het werd gebouwd voor gasten van de Flevohof, het agrarische themapark dat in de jaren zeventig werd geopend. Overal waren schuifdeuren, zodat gasten in een rolstoel zich gemakkelijk konden verplaatsen. In de tussentijd is het vakantiepark verschillende keren overgenomen en een aantal jaar geleden grondig aangepakt, want de accommodaties waren verouderd. Ook werd de villa naast het terrein geopend, die ingericht is als groepsaccommodatie. Er zijn plannen voor een nieuwe fase in de ontwikkeling. Of er een hotel komt? Nee, een hotel is niet ‘sexy’ genoeg voor onze doelgroep. Tieners en jongvolwassenen willen een uitdagende en vernieuwende accommodatie. Liefst bestaat het nog niet; het zou zelfs een boomhut kunnen zijn. De plannen zijn concreet, maar de uitvoering nog niet.” 

Geen kleine kinderen

Hotels zijn dus ‘niet sexy genoeg’ voor tieners. Geldt dat ook voor andere doelgroepen? “Mensen met jonge kinderen verblijven doorgaans ook liever niet in een hotel. Zij willen lekker in hun pyjama aan het onbijt zitten en de kinderen moeten lekker rond kunnen rennen. Dat is in een huisje en op een vakantiepark natuurlijk veel beter geregeld dan in een hotel. Die doelgroep komt hier bijna niet trouwens, want Walibi is een echt achtbanenpark. De meeste achtbanen mag je pas in wanneer je minstens 1,20 meter lang bent. Kleine kinderen vallen dus af. Wat dat betreft is de Efteling veel breder dan wij. Ook de events op ons terrein, zoals Lowlands en Defqon.1, zijn gericht op de wat oudere doelgroepen.”

Housekeeping van belang

De housekeeping is complexer dan in een hotel, aldus Marc: “Het is bij ons de belangrijkste afdeling, net als in veel hotels. Er is nooit een excuus als er iets niet schoon is. Met GOM doen we hier een pilot. De afdeling housekeeping werkt met pda’s, net als in veel hotels. Als er iets kapot is, dan wordt dat doorgegeven via de pda. De technische dienst is gelijk op de hoogte op die manier. Er kan zelfs een foto meegestuurd worden.”

Buiten het seizoen is het rustig

Buiten het pretparkenseizoen is het ongetwijfeld rustig op het vakantiepark. "Dat heb je goed gezien”, vertelt de energieke manager. “Ons manco is, dat dit geen vakantielocatie is. De bezettingsgraden zijn buiten het seizoen lager en dat vullen we onder meer op met vakantiereisjes, vaak uit Duitsland. Waarom ze vanuit Duitsland hier komen? Deze regio is prijsgunstiger dan de Randstad en het is niet zo ver rijden voor ze. Daarnaast wordt het terrein gebruikt door een bedrijf dat BHV-trainingen en trainingen voor ambulancemedewerkers verzorgt. Dan ligt er ineens iemand onder de achtbaan of zo; er worden diverse scenario’s nagespeeld. Leuk om te zien.”

Veel directe boekingen

Hotels werken veel samen met OTA’s. Een vakantiepark zoals dit waarschijnlijk minder frequent. Marc: “We werken inderdaad zeer beperkt met OTA’s samen. Negentig procent wordt geboekt via onze eigen website. Met Booking.com werken we wel samen, maar weekendjeweg, hotels.com en hotelspecials hebben we afgestoten. Die kanalen deden niks. Het probleem is, dat OTA’s niet zo goed overweg kunnen met vakantieparken. Een website als bungalowspecials biedt niet de optie voor éénnachters, dus daar passen we ook niet. Met veilingsites zoals vakantieveilingen doen we af en toe wel wat. Tegenwoordig starten alle veilingen op die website echter wel op nul euro, maar we stellen een garantiebedrag in. Als het garantiebedrag niet wordt gehaald, dan mogen zij de veiling van de website halen. Het samenwerken met veilingsites en OTA’s kan je veel business opleveren, maar ik vind de commissies van Booking.com niet misselijk, tegelijkertijd heb je niet zomaar replacement omzet die het wegvallen van Booking.com zou goedmaken. Ik ben wat dat betreft blij met het aandeel directe boekingen dat wij als vakantiepark genereren ten opzichte van de hotellerie.” 

Belang van digitale markering

“Bij Walibi zijn we continu met digitale marketing bezig. Aan de website wordt dagelijks gewerkt en er zijn diverse fte’s dagelijks mee aan de gang”, vertelt Marc. “Bij hotels is dat volgens mij niet zo, en dat kun je zien aan de hotelwebsites en het aandeel van directe boekingen. Het aandeel boekingen via het eigen kanaal is bij ons superhoog. Met touroperators werken we ook steeds minder samen, want die lopen op digitaal vlak achter. Online reserveren via GDS kan bijvoorbeeld niet, en digitale gegevensuitwisseling gaat helemaal niet. Zelf bij een gigant als TUI niet! Zij zijn niet de enige, want ook bij Thomas Cook is het niet mogelijk. Dat had je vast niet gedacht zeker? De availability rates moeten gewoon via een koppeling kunnen lopen, maar zij werken nog met een e-mail of fax. Touroperators lopen echt achter, net als Duitsers. In Duitsland worden nog veel brochures gebruikt en reisbureaus geraadpleegd. De contracten met touroperators lopen gewoon door, met de hoop dat zij business brengen tijdens het laagseizoen. Daarom doen we geen allotment-contracten met ze, maar wel free sale. Als ik dat niet zo zou doen, dan moest ik 15 properties voor ze vrijhouden, want met één kamer nemen ze geen genoegen. Toch vind ik het gek dat bij de grote touroperators de koppeling tussen prijs en beschikbaarheid niet mogelijk is anno 2016.”

Design

We kozen voor Walibi Village vanwege de aanwezigheid van het pretpark, gezien het thema van deze uitgave. We zien dat het pretpark met name invloed heeft op de samenstelling van de gastenpopulatie en op de drukke perioden. Het pretpark is immers gesloten van november tot april. Zien we de invloed van het pretpark terug in het design van de accommodaties? “Niet specifiek”, aldus Marc. “We hebben wel artwork aan de muur, maar daar gaan we juist vanaf als we gaan restylen. De huisjes zijn relatief basic, maar wel strak, ingericht. Op die manier voelt iedereen zich er thuis en misschien is het na zo’n hele dag Walibi ook wel genoeg.”

Regeltjes…

Van hotel naar vakantiepark. Was er een specifieke reden om de hotellerie te verlaten? Marc: “Na zes jaar bij het Palace Hotel gewerkt te hebben als rooms division manager, was de logische volgende stap directeur worden. Die was er al. Het hotel heeft 120 kamers en op een gegeven moment ken je het trucje wel, dus het werd tijd voor iets anders. André Aaij, de general manager van het Palace Hotel, regelde verschillende gesprekken voor mij, bij Starwood bijvoorbeeld. Toen stuitte ik op de advertentie van Walibi, waarin werd gezocht naar een horecaman. De functie bleek mij op het lijf geschreven. Zelf vind ik de overgang verfrissend. De hotellerie is vaak nog wat geforceerd in de communicatie naar de gast toe. Wij communiceren bij Walibi in de ‘jij-vorm’. Dat is iets dat ook goed past bij een bedrijf als Fletcher. Ik zie ook dat het personeel bij Leading Hotels wordt opgedragen om minimaal drie keer de naam van de gast te zeggen tijdens een gesprek. Tja, dat kun je ook doen zonder de gast aan te kijken. Dat soort regeltjes werken dus niet en zou ik ook nooit invoeren. Ik geloof in oprechte gastvrijheid. Wat dat betreft zit ik hier prima op mijn plek.”

Walibi Village: De faciliteiten

142 huisjes
1 villa voor 16 personen
Restaurant BizNiz Center
Lounge
Walibi Shop
Gratis Wifi

Dit artikel verscheen in Hotel&Design 2016. Hier leest u (gratis) het complete magazine.

Overig nieuws

HM Hotelketens 2017 is uit!

Als uitgever van Hospitality Management krijgen wij veel vragen over hotelketens. Welke ketens en samenwerkingsverbanden zijn actief in Nederland? Hoeveel hotels zijn aangesloten? Hoeveel kamers en zalen bieden zij aan? Het beantwoorden van deze vragen is geen sinecure. Het vraagt veel tijd en preci...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Amstel Hotel start met restauratie tijdens 150-jarig bestaan

InterContinental Amstel Amsterdam startte gisteren met een grondige restauratie van het dak en de façade. De restauratie valt samen met het 150-jarig bestaan van het iconische hotel. Foto - HBMEO/Alexander Sporre? Restauratie Tijdens de restauratie wordt de buitenkant in oude staat...

Hotelbouwplannen Van der Valk
Van der Valk wil hotel bouwen in Heerenveen

Het Van der Valk-concern heeft interesse in de bouw van een hotel in de gemeente Heerenveen. Het hotel moet gebouwd worden aan de A32 bij Skoatterwâld en Oranjewoud. De gemeente wil, in overleg met het Van der Valk-concern, uitzoeken wat de komst van dit nieuwe hotel betekent voor het onde...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Inntel Hotels bouwt nieuw hotel in Amsterdam

Inntel Hotels heeft samen met Oostenburg SGN een koopovereenkomst gesloten voor een nieuw te bouwen op Oostenburg in Amsterdam. Het viersterrenhotel krijgt de naam Inntell Hotels Landmark Oostenburg en moet in 2020 worden opgeleverd. In het hotel komen 300 kamers, deels met sauna en whirlpool. Op...

Marketing
'Nederlandse hotels laten contentmarketing nog links liggen'

Afgelopen jaar is door ensanne.nl onderzoek gedaan naar het gebruik van contentmarketing binnen de Nederlandse sterrenhotels. ensanne.nl, eenonline uitgeverij gericht op de leisure-en hospitalitysector, onderzocht hoe contentmarketing gebruikt wordt in de Nederlandse hotelbranche. Het best practise ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels neemt zes Princess hotels over

Zes hotels van Princess Hotel Collection worden overgenomen door Fletcher Hotels. Per 6 maart 2017 gaan de hotels verder onder de Fletcher vlag. Fletcher Hotels koopt zowel de exploitatie als het vastgoed van de volgende hotels: Hotel Amersfoort, Hotel Loosdrecht- Amsterdam, Hotel Epe-Zwolle, Hotel...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: