Interview: slapen in een industriële ruïne

1 december 2016 | Thijs Jacobs

Uniek: pretpark, hotel en beurslocatie in één

In Nederland zijn pretparken met daarbij behorende hotels schaars. Net over de Nederlandse grens vinden we in Duitsland Wunderland Kalkar, het bekende project van ondernemer Hennie van der Most. Met 1000 bedden, verdeeld over 435 kamers, is het hotel van Wunderland Kalkar een van de grootste in de regio.

Han Groot Obbink is de manager van Wunderland Kalkar en heeft een verleden bij Van der Valk. “Hennie van der Most vroeg mij of ik ‘een Valkje’ was. Toen ik die vraag met ‘nee’ beantwoordde, wilde hij me graag aan boord hebben. Dit is een fantastisch bedrijf om voor te werken; geen dag is hetzelfde. We verwelkomen 600.000 bezoekers per jaar, en dan met name Duitsers en Nederlanders. De doelgroepen zijn ook zeer divers, in de zomer zien we hier veel gezinnen met jonge kinderen. Buiten het seizoen worden hier veel congressen georganiseerd, dus zakelijke gasten krijgen we ook vaak over de vloer. Daarnaast komen hier veel senioren, omdat het hier fijn fietsen is en de Rijn direct voor ons park ligt.” 

All-inclusive

De geadverteerde prijzen zijn all-inclusive; dat wil zeggen dat eten, drinken, entree voor het pretpark en overnachting inbegrepen zijn. Een unieke propositie. Han: “Dat geldt niet alleen voor de leisure gasten, maar ook voor de exposanten op een beurs. De tarieven zijn inclusief standbouw, eten en drinken en overnachting. Met 9000 vierkante meter expositieruimte zijn we een belangrijke speler in die markt. Natuurlijk kun je ook alleen overnachten; we verwelkomen hier vaak zakenmensen die op doorreis zijn en daar hanteren we andere prijzen voor. Daarnaast kun je hier ook komen voor het eten en drinken. Wij zijn in Duitsland de enige locatie waar beursfaciliteiten, hotel en pretpark bij elkaar te vinden zijn. Overigens werken we alleen maar met A-merken, want all-inclusive moet kwalitatief gewoon goed zijn. Geen diepvriesproducten, gebak van een goede bakker… Gasten blijven kritisch. De caféstraat is leuk voor volwassenen die zonder kinderen op bezoek komen; je kunt hierbij denken aan vriendengroepen of voetbalteams. Je merkt nu gelijk ook dat we een probleem hebben: hoe vinden we de juiste doelgroep voor de juiste actie? We hebben immers zoveel doelgroepen met verschillende wensen… Voor ons is dat marketingtechnisch weleens lastig.”

Verschillen tussen nationaliteiten

Vijfenveertig procent van de gasten is Nederlands, vijfenvijftig procent is Duits. Zijn er verschillen qua wensen? “Duitsers eten graag warm in de middag, Nederlanders niet. Daar houden we rekening mee. Nederlanders vieren oud en nieuw thuis, terwijl Duitsers hier komen om het buiten de deur te vieren. Tijdens de kerstdagen zien we hier daarentegen wel veel Nederlandse gasten. Duitsers zijn ook kieskeurig wat betreft het merk bier dat ze drinken. Grolsch vinden ze prima, maar Heineken gaat er niet in, dat is te zoet. Wij schenken daarom Grolsch. Volgens mij hebben we de juiste balans gevonden tussen Hollandse ‘Gemütlichkeit’ en Duitse ‘Gründlichkeit’. Onze werknemers spreken dan ook zonder uitzondering zowel Nederlands als Duits.”

Lage bezettingsgraad

Het hotel moet het grotendeels hebben van het petpark en de events, zoals de beurzen en muziekfestivals op het terrein. Wat doet dat met de bezettingsgraad? Han: “De bezetting is relatief laag. Tijdens het weekend is het vol en tijdens een beurs is het lekker druk, maar een bezettingsgraad van 48, 49 procent is voor een hotel met zo’n 450 kamers echt te laag. Januari, februari en maart waren altijd zeer slechte maanden, maar dat trekt nu wat aan door de toename van het aantal beurzen. In de zomer en tijdens de schoolvakanties is het geen problem om het hotel gevuld te krijgen. We zitten nu op 130.000 tot 140.000 overnachtingen op jaarbasis, maar dat moeten er natuurlijk 300.000 zijn. We hebben dan ook verbouwplannen. We gaan een vleugel upgraden, zodat de accommodaties beter passen bij de wensen van de zakenmensen. Zij willen een luxere kamer en een ruimere badkamer. Ook staat de bouw van een wellnessgedeelte gepland, zodat we daar in de winter meer gasten mee trekken en er komt een indoor speelpark. Ook de F&B-faciliteiten zijn de laatste tijd aangepakt. Er is front cooking, het interieur is lichter en je krijgt, mede hierdoor, meer een gevoel van luxe.” 

Vier miljard euro

Wunderland Kalkar bruist, is in ontwikkeling en biedt veel werkgelegenheid voor de regio. Toch was het ooit de bedoeling dat dit een kweekreactor zou worden. “We bevinden ons hier feitelijk in de grootste industriële ruïne ter wereld”, zegt Han. “Na de ramp in Tsjernobyl werd het project gestopt. Kernenergie had een slechte naam gekregen. Dit project heeft Duitsland, Nederland en België vier miljard euro gekost. Het was immers een samenwerking tussen deze drie landen. Let wel: voor dat geld kun je een heel dorp bouwen. In 1996 kocht Hennie het complex voor vier miljoen Duitse mark en heeft er daarna 56 miljoen euro in geïnvesteerd. Het gat met vier miljard euro is enorm groot, maar er is gelukkig iets moois voor teruggekomen.” 

Geschiedenis van Wunderland Kalkar

1972: Start van de bouw van de kerncentrale
1973: Vanaf dit jaar betaalt iedere Nederlander 3 procent ‘Kalkartaks’ over de energierekening voor financiering van het project
1984: Kernramp in Tsjernobyl. Kerncentrale Kalkar werd stilgelegd
1985: De deelstaat weigert de laatste vergunningen af te geven
1991: Het project wordt officieel beëindigd door de Duitse regering
1995: Hennie van der Most heeft plannen voor de aankoop
1996: Van der Most koopt het complex voor vier miljoen Duitse Mark

Dit artikel verscheen in Hotel&Design 2016. Hier leest u (gratis) het complete magazine.

Overig nieuws

Achtergronden
Download de nieuwe Hospitality Management

De eerste Hospitality Management van 2017 is een feit! In de februari uitgave leest u interviews met Léon Dijkstra van Hampshire Hotels en Victoria Ruijs van Hotel Theater Figi in Zeist. Verder zijn er achtergronden over ontbijt, Airbnb en revenue management en PMS. Tot slot is er een verhaal...

opleiding
Hotelschool The Hague biedt beste HBO Master in Bedrijfskunde

De MBA in International Hospitality Management aan Hotelschool The Hague is door de Keuzegids Masters 2017 uitgeroepen tot beste HBO Bedrijfskunde Masteropleiding in Nederland. De Keuzegids noemt de éénjarige MBA een ‘topper’, vanwege de beste aansluiting op de beroepsprakt...

Economie cijfers
Sterke groei omzetcijfers horeca in 2016

De omzet van de Nederlandse Horeca steeg in 2016 met maar liefst 6,5 procent, ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die het cbs vandaag heeft gepubliceerd. De groei is de hoogste sinds 2000. Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het vierde kwartaal 0,9 procent meer omge...

Politiek Verkiezingen
Horeca & de verkiezingen: VVD

Op 15 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar deze verkiezingen heeft de redactie een vijftal stellingen bedacht over zaken die op dit moment spelen binnen de Horeca. Deze stellingen hebben we voorgelegd aan zes partijen die aan kop gaan volgens de peilingwijzer. Dit zijn PVV, VVD, D...

NH Hotels Golden Tulip
Albert Heijn komt met Hotelactie

Supermarktketen Albert Heijn komt een nieuwe spaaractie, waarbij klanten kunnen sparen voor voordelige hotelovernachtingen. Bij besteding vna 10 euro in de supermarkt krijgen klanten één Hotelzegel. Bij tien hotelzegels is de spaarkaart vol en krijgen klanten 50 procent kroting op de t...

Awards
Talent van de Toekomst krijgt nieuwe opzet

Er is een nieuwe opzet voor Talent van de Toekomst, dat op 10 april voor de zevende keer op rij wordt georganiseerd. Volgens de organisatie is er veel internationale interesse voor het evenement, wat heeft geleid tot een nieuwe opzet van het programma. Hierin wordt nog sterker een beroep gedaan op d...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: