Las Vegas voelt pijn van eigen imago

19 augustus 2009
Las Vegas voelt pijn van eigen imago

Las Vegas wordt achtervolgd door haar eigen imago. Het veel gehoorde: 'what happens in Vegas, stays in Vegas' hielp de stad, de casino's en hotels in tijden van economische voorspoed aan veel bezoekers hoge omzetten. Tijdens de huidige economische crisis werkt de reputatie van Vegas als dé stad van gokken, decadentie en ondeugden niet mee. Bewuster geworden reizigers en evenementenplanners mijden 'Sin City' als de pest. De plaatselijke economie wordt figuurlijk, en eigenlijk ook letterlijk, voor dood achtergelaten in de woestijn.

Stadsmarketeers hadden in 2008 kort nog de hoop het tij te keren met nieuwe, doch weinig subtiele, slogans als 'Your Vegas is Showing' en 'Vegas Right Now'. Alle inspanningen ten spijt, boort de beroemde 'Strip' geen nieuwe bronnen aan. Het bezoekersaantal daalde met 6 procent tussen juni 2008 en juni 2009. De klap wordt echter harder gevoeld, want in dezelfde periode bleef het hotelaanbod stijgen. Kamerprijzen liggen een kwart lager dan een jaar eerder. Het teruglopend toerisme heeft negatieve gevolgden voor de winkels, shows, hotels, en casino's. Gokpaleizen zagen hun opbrengsten 15 procent afnemen ten opzichte van een jaar eerder.

Het aantal conventies, beurzen en congressen, een van de belangrijkste pijlers van de economie van Sin City, daalde met 16 procent. Bedrijven snijden in de kosten en zoeken hun heil elders. Ook de overheidsinstanties en ministeries hebben opdracht gekregen, na protesten van een aantal senatoren, om hun bijeenkomsten in minder dure en in het oog springende accomodaties te houden.

Door alle misère zijn er flink wat banen verdwenen in de lokale entertainment- en toeristenindustrie. De hogere werkloosheid heeft weer gevolgen voor de huizenmarkt van de stad. In Las Vegas ligt het aantal gedwongen verkopen van woningen 7,5 keer hoger dan het landelijk gemiddelde. Van iedere 47 woningen werd er dit jaar een opgeëist door de hypotheekverstrekker. Appartementen kosten vaak nog maar de helft ten opzichte van vorige zomer.

Hotelontwikkelaars gaan ondanks alle tegenslagen stug door met hun bouwplannen en expansiedrift. Het Hard Rock Hotel voltooide onlangs een toren met 490 hotelkamers. The Mandarin Oriental-keten maakt in december de nieuwste plannen bekend. In totaal worden er in 2010 7.000 nieuwe hotelkamers opgeleverd. Deze bedrijven gaan ervan uit dat toeristen wel weer zullen terugkomen voor een goede dosis 'overvloed'.
Maar in de periode van de 'New Era', waarin met mate en in eenvoud wordt geleefd, is het wellicht onwaarschijnlijk dat glitter en glamour weer de overhand gaat hebben. Las Vegas zou mogelijk van koers moeten veranderen en zou dat kunnen doen door juist al haar (on)deugden in de etalage te zetten.

~Hospitality Management, Frank Lindner~

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/las-vegas-voelt-pijn-van-eigen-imago/

Overig nieuws