Leiden populaire congresstad

13 mei 2014
Leiden populaire congresstad

Leiden Convention Bureau, dat deel uit maakt van Leiden Marketing, is trots op de grote stijging van Leiden op de recent gepubliceerde ranglijst 2013 van de ICCA (International Congress and Convention
Association). Op deze ranglijst staan 500 over de wereld verspreide steden die in 2013 internationale congressen mochten verwelkomen.

*Forse stijging*
De stad Leiden, die dertien internationale congressen noteerde in 2013, steeg 52 plaatsen op deze lijst ten opzichte van 2011, waarmee Leiden op gelijke hoogte met Cambridge eindigde.
Als congreslocatie in Nederland steeg Leiden naar plaats 6 en liet daarmee Groningen, Delft, Noordwijk, Nijmegen en Eindhoven achter zich.

*Besteding*
Martijn Bulthuis, directeur van Leiden Marketing en Yvonne Kret, manager van Leiden Convention Bureau zijn apetrots op het behaalde resultaat. ''Dit is goed voor de profilering van de stad als kennisstad en Universiteitsstad. Daarnaast is de congresmarkt economisch gezien lucratief. Deelnemers aan internationale congressen besteden gemiddeld tussen de € 300,- en € 400,-per dag waarvan ruim 70 procent in de lokale economie belandt. Het gaat dan om bestedingen in de hotels, de horeca, de musea, de detailhandel, het vervoer et cetera.''

*Economische 'spin-off'*
Op basis van de congressen in 2013 kan de economische spin-off worden geschat op € 3,0 tot € 3,5 miljoen voor Leiden en de regio. Ook uit resultaten van andere onderzoeken zoals het NBTC-NIPO-onderzoek naar de Nederlandse stad met het sterkste toeristische imago, waar Leiden op de vierde plaats staat en vijfde als Meest Gastvrije Stad in 2013, blijkt dat Leiden als ‘Stad van Ontdekkingen’ steeds meer bekendheid krijgt als toeristische, recreatieve en congresdestinatie.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws