Novotel op weg naar duurzaam hotelnetwerk

9 maart 2011
Novotel op weg naar duurzaam hotelnetwerk

Accor heeft zichzelf als doel gesteld om de certificering op sociaal en milieugebied voor de ruim 400 hotels voor 2013 op orde te hebben. Momenteel hebben 78 Novotel-hotels al een certificering en zijn 104 Novotels op weg om duurzaam te worden. Daarbij heeft de organisatie die het duurzaamheidsbeleid van Accor's hotelmerk Novotel certificeert een nieuwe naam: EarthCheck.

*Impact per hotel*
Centraal in het beleid voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MV) van het hotelbedrijf staan transparantie en meetbaarheid van MVO per hotel, en de impact van de hotels tezamen. Momenteel hebben 78 Novotel-hotels in 18 landen al een certificering en zijn nog eens 104 hotels op weg om dit doel te realiseren.

*Doorlopende verbetering*
EarthCheck, dat tot voor kort opereerde onder de naam Green Globe, is het eerste wereldwijde certificeringsprogramma dat speciaal is ontwikkeld voor de toeristische sector. Het strenge en zorgvuldige certificeringsproces is gebaseerd op het principe van doorlopende verbetering en vereist veel inzet van hotelteams.

*Meerdere terreinen*
Certificering wordt pas toegekend na een eerste beoordeling van de prestaties van het hotel en de implementatie van een passend beheersysteem op acht verschillende terreinen: de implementatie van beleid op het gebied van duurzame ontwikkeling, watergebruik, energiegebruik, afvalbeheer, papierverbruik, pesticidengebruik, het gebruik van schoonmaakmiddelen en betrokkenheid bij de lokale gemeenschap.

*Actief bezig*
“Al sinds 2008 zijn teams van Novotel actief bezig met het EarthCheck-certificeringsprogramma om ervoor te zorgen dat vóór 2013 al onze hotels gecertificeerd zijn”, zegt Pierre Lagrange, directeur Global Marketing bij Novotel. “Novotel hecht veel belang aan de principes van duurzame ontwikkeling en dit vormt een integraal onderdeel van onze inzet voor het welzijn van onze klanten.”

*Internationale doelstellingen*
"In Nederland sluiten wij ons volledig aan bij de internationale doelstellingen van Novotel en het uitdragen hiervan. Dit doen we met EarthCheck, maar via Accor Hotels ook met Bewust op Reis, het label dat het duurzaam toerisme bij de Nederlandse vakantieganger in Nederland wil stimuleren", aldus Renée Cohen, commercieel directeur Accor Hotels Nederland.

~Frank Lindner~

Overig nieuws