Omzetgroei horeca valt terug

30 maart 2015
Omzetgroei horeca valt terug

In 2014 kende de horeca een inhaalslag; voor 2015 wordt daarentegen een nulgroei verwacht. Althans, als de vandaag door de ING gepresenteerde
verwachtingen juist blijken. In 2014 kende Nederland enkele tijdelijke impuls, zoals het WK Voetbal. Deze vallen dit jaar weg. In 2014 nam het verkoopvolume toe met 4,2 procent, daarnaast steeg de omzet met 5,6 procent.

*Stevige basis*
Het aantal horecazaken neemt inmiddels rap toe; het aantal restaurants steeg in vijf jaar tijd bijvoorbeeld met 8 procent. Daarnaast neemt het aantal cafés af en ook het aantal hotels neemt verder toe. De diversiteit wordt steeds groter. De basis van de branche is wel versterkt, mede door het toenemende consumentenvertrouwen, dalende werkeloosheid en aantrekkende bestedingen. Toeristische trekpleisters profiteren ook nog eens van de toestroom van buitenlandse toeristen.

Overig nieuws