Ook Sheraton Schiphol haalt ster van gevel

22 juli 2009
Ook Sheraton Schiphol haalt ster van gevel

In navolging van het NH Hotel Amsterdam Centre heeft nu ook het Sheraton Schiphol zijn vijfde ster eigenhandig van de gevel gehaald. Dat is te lezen in De Pers. Nederlandse tophotels lijken opeens een stuk minder blij met vijf fonkelende sterren. Het bedrijfsleven laat ze links liggen, omdat daar een nieuwe regel is geïntroduceerd: vergaderen, dineren en overnachten gebeurt alleen nog in viersterrenhotels Om de vijfde ster kwijt te raken heeft het Sheraton op de luchthaven de conciërge en portier de deur uit gedaan.

Het wordt gezien als een slimme marketingpropositie. Een ster verdwijnt, maar de prijzen worden slechts iets of niets naar beneden bijgesteld. Het bedrijfsleven lijkt erin mee te gaan: de boekingen nemen toe, zo beamen zowel het NH-hotel als het Sheraton-hotel. "Beter een sterretje kwijt dan geen business binnen hebben", aldus Marieke van der Linden van het NH in de gratis krant. "We schamen er ons ook niet voor. We hebben de extra ster juist liever niet in deze tijd." Hetzelfde geldt voor het Sheraton. "We zijn nog steeds het duurste hotel op Schiphol", aldus manager Kurt Renold.

Naast het Sheraton en NH Hotel City Centre denken ook andere hotels aan het schrappen van een ster, zoals het Radisson Blu Hotel op de luchthaven. Niet alleen de teruglopende boekingen, maar ook het nieuwe classificatiesysteem speelt een rol. Als een hotel aangeeft voor de vijfde ster te willen gaan, krijgen ze dit jaar voor het eerst bezoek van een mystery guest, gestuurd door het bedrijfschap Horeca en Catering. Kosten: ruim 3.000 euro voor het hotel. Dat gaat in ieder geval het Sheraton te ver. Renold: "Wij zien de meerwaarde niet meer. We zijn een internationale keten, die een grote naamsbekendheid heeft. Om die ene ster hoeven we het dus niet te doen."

Het lijken vooral de hotelketens die besluiten een ster te laten vallen. Het Hilton in Amsterdam wil er echter niets van horen. "Wij gaan niet met onze sterren jojoën. Op de lange termijn tast het je zaak aan", zo is hoteldirecteur Roberto Payer van mening. "Wat als je over vier jaar wel weer een extra ster wilt? Dan moet je wel met hele goede argumenten komen."

Er woedt internationaal inmiddels een hevige discussie over het opzetten van een internationaal puntensysteem. Een vijfsterrenhotel in Nederland is nu namelijk niet te vergelijken met een hotel in Italië dat ook vijf sterren draagt, omdat ieder land andere eisen stelt.
Payer is niet gecharmeerd van het Nederlandse puntensysteem. "Als je een gouvernante ter beschikking stelt, krijg je drie punten. Maar voor een investering van acht miljoen in een grotere congresruimte, krijg je ook drie punten".

Hij deed er in 2005 uitgebreid onderzoek naar en kwam met een heldere conclusie: het hele systeem moet op de schop. Vooral de strikte regeltjes waar vier- en vijfsterrenhotels nu mee te kampen hebben, werken betuttelend. "De tegels in de badkamer moeten van marmer zijn. Maar dat is heel poreus materiaal. Als je een keer aftershave op de wasbak zet, heb je al een vlek. Dat is toch niet sjiek?"

Payer stelt voor met duidelijke regels te komen voor hotels die een, twee of drie sterren willen, en algemene regels voor vier- en vijfsterrenhotels. Geen gezeur dus over het exacte aantal stopcontacten en het soort tapijt op de vloer. "Wie bepaalt nu hoe ik mijn hotel moet runnen?"


~Hospitality Management, Frank Lindner~

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/ook-sheraton-schiphol-haalt-vijfde-ster-van-hotelgevel/

:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl

Overig nieuws