Resultaten uit studie over F&B-sector gepubliceerd

10 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De resultaten uit de Edelman Trust Barometer 2016-resultaten voor de voedsel- en levensmiddelenindustrie zijn recentelijk gepubliceerd. Deze resultaten maken deel uit van de Edelman Trust Barometer 2016. Begin dit jaar zijn daarvoor de algemene resultaten gepubliceerd. Recentelijk is er een substudie voor de F&B-sector beschikbaar gekomen.

De voedsel- en levensmiddelenindustrie ondergaat een transformationele, soms tumultueuze en soms evolutionaire tijd. Dit geldt voor business development en diversificatie, maar ook als het gaat om de problemen en issues. ‘Authenticiteit’ lijkt het nieuwe ‘transparantie’ te zijn. Gelukkig laten de resultaten voor 2016 van ons vertrouwensonderzoek binnen de voedsel- en levensmiddelenindustrie zien dat het vertrouwen (nog) vrij hoog is. Desalniettemin zijn er zaken waar de industrie rekening mee moet houden en op in moet spelen om het vetrouwen hoog te houden.

Hieronder een aantal van de belangrijkste en opvallendste resultaten:

o   Twee op de drie respondenten (63%) geeft aan vertrouwen te hebben in de voedsel- en levensmiddelenindustrie

o   Opvallend is dat het vertrouwen dat men in business in het algemeen heeft in de meeste landen (met 53%) lager ligt dan het vertrouwen in de voedsel- en levensmiddelenindustrie (63%)

o   Van de subsectoren binnen de voedsel- en levensmiddelenindustrie heeft men in het algemeen het meeste vertrouwen de subsector Landbouw en Visserij, gevolgd door de subsector Retail

o   Bijna 60%(!) van alle werknemers uit de voedsel- en levensmiddelenindustrie ziet hun CEO niet als betrokken in maatschappelijke kwesties

Er is helaas geen toverformule om de industrie en het vertrouwen daarin te behouden; dit is ook eigen aan menig industrie. Maar er zijn acties die voedsel- en levensmiddelenbedrijven en -organisaties kunnen ondernemen om vertrouwen te bouwen en te behouden; ingredienten om het vertrouwen te behouden en te verhogen.

Op basis van de resultaten hebben we vijf onmisbare ingredienten voor vertrouwen geidentificeerd. Wat is bijvoorbeeld de rol van ‘purpose’ en is dit een extra of een onmisbaar ingredient? Hieronder vind je een overzicht van die vijf onmisbare ingredienten.

Vijf onmisbare ingrediënten voor het bouwen en behouden van vertrouwen in de levensmiddelenindustrie

1.       Het hebben van ‘purpose’ is het ontbrekende ingredient in het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie. De respondenten van deEdelman Trust Barometer 2016 – Trust in the Food & Beverage sector zijn het er niet alleen over eens dat een bedrijf handelingen kan uitvoeren die zorgen voor toenemende winst en verbeterde economische en sociale condities in de gemeenschap waarin het actief is (80%); wanneer we onderzoeken waardoor vertrouwen in bedrijven kan verschuiven, komt al snel naar voren dat dit te maken heeft met of men gelooft dat een bedrijf erin slaagt (45%) of juist faalt (50%) bij te dragen aan ‘the greater good’ – purpose.

2.       CEO’s moeten de leiding nemen en betrokken zijn in discussies die verder gaan dan alleen hun business. In de snel veranderende levensmiddelenindustrie wordt er van CEO’s verwacht dat zij zichtbaar betrokken zijn in maatschappelijke discussies. 70% van de algemene populatie gelooft dat CEO’s zich bezig moeten houden met financiele resultaten. Een groter percentage (80%) wil horen wat CEO’s te zeggen hebben over maatschappelijke kwesties.

3.       Als CEO’s de ‘uitvoerende chefs’ zijn, dan zijn werknemers van alle niveaus de nog onbenutte maar onmisbare ‘sous chefs’ in het bouwen en behouden van vertrouwen. De resultaten van de Edelman Trust Barometer 2016 – Trust in the Food & Beverage sector laten zien dat meer dan 25% van de werknemers in de levensmiddelenindustrie hun werkgever niet vertrouwen het goede te doen, en dat bijna de helft van de werknemers vindt dat hun werkgever niet betrokken is in maatschappelijke kwesties. Hiernaast geeft 60% aan dat ze vinden dat hun CEO onvoldoende betrokken is in maatschappelijke kwesties. Dit representeert een unieke kans voor levensmiddelenbedrijven. Het is van groot belang om te bekijken hoe werknemers ingezet kunnen worden om vertrouwen op te bouwen en te versterken. Ook aangezien respondenten van dit onderzoek aangeven dat werknemers van een bedrijf een vertrouwdere bron voor het bedrijf zijn (55%) dan de CEO’s (49%).

4.       ‘Swing trusters’ in de levensmiddelenindustrie zouden verder onderzocht en betrokken moeten worden. Swing trusters (respondenten met schommelend of zwak vertrouwen) in de levensmiddelenindstrie vertegenwoordigen ongeveer 54-60% van de algemene populatie. Dat is een aanzienlijk percentage en kan een bedreiging maar ook juist een kans zijn. Levensmiddelenbedrijven zouden er goed aan doen te onderzoeken en te analyseren wie deze mensen zijn, of de kwesties waar bedrijven om geven ook voor hen belangrijk zijn, welke kanalen ze gebruiken en wat ze van hun werkgevers nodig hebben om vertrouwen op te bouwen. Op deze manier kunnen ze de kans grijpen van deze grote groep met schommelend vertrouwen een groep te maken met groot vertrouwen (‘high trusters’).

5.       Bij het bouwen van vertrouwen dienen alle stakeholders betrokken te worden. Op basis van de resultaten zien we een gat ontstaan tussen het geïnformeerde publiek en de algemene populatie. Dit heeft vooral betrekking op subsectoren, zoals supermarkten, voedsel- en drankproducenten, fast-foodketens, agricultuur, landbouw en visserij, en brouwerijen en alcoholische drankenproducten. De gemiddelde consument is niet aanwezig bij het World Economic Forum in Davos of leest geen mvo-rapporten, maar dat betekent niet dat ze niet geinteresseerd zijn in de bedrijven die hun eten maken.

Als het op vertrouwen aankomt, kan de ‘ROI’ twee verschillende betekenissen hebben: 1. Aan de ene kant is er sprake van ‘return on investment’. Als consumenten een bedrijf vertrouwen, dan zullen zij de producten van dat bedrijf kopen (en zelfs bereid zijn er meer voor te betalen), positieve reviews delen en aandelen kopen; 2. Aan de andere kant zien we ‘return on inaction’Als een bedrijf niet wordt vertrouwd, dan zal men de producten van dat bedrijf boycotten, negatieve reviews delen, kritiek op het bedrijf uiten en aandelen verkopen.

Het bouwen van vertrouwen begint waar moment-to-moment marketing ophoudt. En op de lange termijn zorgt dit voor bedrijfsduurzaamheid en bedrijfssucces – voor zowel de bedrijven als hun merken.

Over de Edelman Trust Barometer

De Edelman Trust Barometer 2016 is het 16e jaarlijkse wereldwijde onderzoek naar vertrouwen en geloofwaardigheid. De enquête is uitgevoerd door onderzoeksbureau Edelman Berland. Het onderzoek bestond uit een twintig minuten durende online vragenlijst, die afgenomen werd tussen 13 oktober 2015 en 16 november 2015. De Trust Barometer 2016 werd uitgevoerd in 28 landen onder 32.200 respondenten uit het algemene publiek, waarvan 6.200 tot het geïnformeerde publiek (leeftijdscategorie 25-64 jaar) behoort. Geïnformeerd publiek werd gedefinieerd als hogeropgeleiden met een inkomen dat in de top 25 procent ligt van mensen in dezelfde leeftijdscategorie uit hetzelfde land. Ze volgen meerdere keren per week zakelijke en nieuwsmedia en publieke beleidsissues.

Overig nieuws

Awards NH Hotels Hotelketens
NH Hotels uitgeroepen tot Beste Hotelketen 2016

NH Hotel Group mag zich de beste hotelketen van Nederland noemen. De keten won de prijs 'Beste Hotelketen 2016' van Hotels.nl, dankzij de goede reviews van gasten op de website. In totaal zijn er meer dan 43.000 reviews ingevuld, waarbij gekeken is naar de prijs en kwaliteitverhouding, hygi&...

Hotelbouwplannen Hotel
Theaterhotel Venlo en De Maaspoort sluiten partnerschap

Het nieuwe te openen Theaterhotel Venlo en De Maaspoort Theater & Events gaan samenwerken. De samenwerking zal zich manifesteren op diverse vlakken van de bedrijfsvoering van het hotel en het theater. De samenwerking is ondertekend door Gijs Hendrikx van het Theaterhotel Venlo en theaterdirecteu...

Economie Toerisme
Nederlanders wereldwijd minst bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen

Ondanks dat Nederlanders gemiddeld 25 vakantiedagen per jaar krijgen, heeft bijna de helft van hen (45 procent) het gevoel dat ze eigenlijk te weinig vakantietijd heeft. De bereidheid om salaris in te leveren voor extra vakantiedagen is echter met vier procent het laagste wereldwijd. Daarentegen zij...

Hotelbouwplannen
Nieuw hotel in voormalige Amerikaanse ambassade Den Haag

Buurtcafé  Eind 2016 kreeg Jos de Winter de vraag of hij wellicht interesse had in het pand aan de Willem de Zwijgerstraat in Utrecht-oost. Het besluit om een tweede Nieuwe Dikke Dries te openen was snel genomen. "Het zit op een hele leuke locatie, daarnaast denk ik echt dat Nieuwe Dikke Dries ...

Amsterdam Airbnb
Indoor kamperen in Amsterdam via Airbnb: 326 euro!

Indoor kamperen. Ooit van gehoord? Op Airbnb vind je een locatie in de Amsterdamse Pijp, waar je voor omgerekend 326 euro per nacht een nachtje indoor kunt kamperen. Doordeweeks is de ruimte in gebruik als aikido-lesruimte, maar in het weekend worden er tentjes geplaatst. De logées hebben ...

Hotel Achtergronden
13-jarige jongen huurt Amstel Hotel af voor bar mitswa

Ongelofelijk. Een 13-jarige jongen huurde het gehele Amstel Hotel af om zijn bar mitswa te vieren. Binnen de Joodse gemeenschap wordt met de bar mitswa de spitituele volwassenheid gevierd, en meer dan eens wordt er dan groots uitgepakt. Toch zal niet iedereen het geld hebben om een dergelijk feest t...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: