Ruim 65.000 bezoekers voor Horecava

Auteur: Roy Spijker
13 januari 2017
Ruim 65.000 bezoekers voor Horecava

De Horecava kan terugkijken op een succesvolle editie. In totaal bezochten 65.328 professionals de vakbeurs. Dat is 3,7% procent meer dan in 2017. Beursmanager Luuk Scholte kijkt dan ook positief terugkijken op het evenement.

“Het was een week waarin de positieve stemming overheerste. Aan alles is te zien dat de horeca weer groeit. Als Horecava zijn we bezig geweest om trends en ontwikkelingen tot leven te laten komen in een omgeving vol bijzondere ervaringen. Ook de deelnemers kiezen steeds meer voor prachtige presentaties waarin beleving de boventoon voert. De thema’s die we op deze editie belichtten, duurzaamheid, innovatie en beleving, sloten aan bij wat er in de markt gebeurt. We ontvingen veel positieve reacties op de grotere opzet waarin de Food-hal een centrale rol speelde en waarin veel nieuwe presentaties zoals het No Waste Village en een vernieuwde opzet van het InnovationLAB waren opgenomen,” aldus Scholte.

Duurzaamheid

Duurzaamheid kwam op een aantrekkelijke en speelse manier terug op de beursvloer. In het No Waste Village kregen bezoekers 10 tips van onder andere jonge enthousiaste start ups om verspilling tegen te gaan. Deze tips sparen niet alleen het milieu, maar ook de portemonnee.

Innovatie

Wie de toekomst wilde proeven moest vooral rondkijken op het InnovationLAB. Hier werden nieuwe ontwikkelingen in vier markten, Retail & Blurring, On the move, Leisure en Facility, doorvertaald naar inspirerende horecaconcepten. Ook digitalisering en technologie speelden een belangrijke rol; augmented en virtual reality alsmede robotisering kwamen volop aan bod. De trend van blurring (grensvervaging) was te zien in de Koffie en Brood hal. De doelstelling van de Horecava om horecasegmenten binnen On the move en Retail aan zich te binden is geslaagd, met een sterke groei in foodservice retail van bijna 10% en van speciaalzaken met ruim 8%. De Horecava Innovation Award had prachtige winnaars, met een duurzame overall winnaar: speciaalbier gebrouwen met lokaal opgevangen en gefilterd regenwater; Hemelswater: Code Blond van Hemelswater uit Amsterdam. 

Nieuwe food-hal

De reacties van bezoekers op de nieuwe Food-hal, waar versbeleving in overvloed aanwezig was, waren zeer positief. De concentratie van food in een eigen hal kon op veel bijval rekenen. 80% van de bezoekers beoordeelt de nieuwe Food-hal met een 7,5. Ruim zes van de tien bezoekers (62%) geeft zelfs een 8 of hoger.

Overig nieuws