Trend: reiziger veeleisend over technologie

25 november 2016 | Jorien Slager

Reizigers worden veeleisender als het gaat om technologie, zakenreizen worden vaker ‘bleisure’-trips en er wordt steeds meer belang gehecht aan hoe groen een reis is. Dit zijn enkele trends die boekingsplatform Booking.com ziet voor 2017 die ook de zakelijke reismarkt zullen beïnvloeden.

De belangrijkste trend is volgens Booking.com de honger naar meer technologie. Reizigers worden veeleisender en ongeduldiger. Van de reizigers verwacht 44 procent dat zij hun trip met een paar klikken op hun smartphone kunnen regelen.

Ruim de helft (52 procent) van de respondenten verwacht in 2017 meer gebruik te maken van reisapps. Booking.com gat hier in 2017 op inspelen door reizigers vaker te voorzien van tips onderweg met behulp van kunstmatige intelligentie om behoeften te voorspellen.

Zakenvakanties

De groei van zakenvakanties, een zakenreis gecombineerd met een vakantie, ontwikkelt zich sterk en de boekingsite verwacht in 2017 een verdere toename te zien. Van de 40 procent van de reizigers die dit jaar op zakenreis zijn gegaan, denkt 46 procent dat ze in 2017 nog vaker op zakenreis zullen gaan. Van de zakenreizigers verlengt 49 procent zijn zakenreis al om langer van de bestemming te kunnen genieten, waarbij driekwart dat komend jaar even vaak of vaker wil gaan doen.

Groener reizen

Een derde trend is de groeiende aandacht voor ‘groene’ reizen. Zowel bij reizigers als accommodaties geldt dat de trend steeds milieubewuster, duurzamer en verantwoorder wordt. Booking.com verwacht dat in 2017 een discussie ontstaat over de introductie van internationale standaarden voor duurzame accommodaties en vervoersaanbieders die meer informatie geven over CO2-compensatie.

Overig nieuws

Achtergronden
Download de nieuwe Hospitality Management

De eerste Hospitality Management van 2017 is een feit! In de februari uitgave leest u interviews met Léon Dijkstra van Hampshire Hotels en Victoria Ruijs van Hotel Theater Figi in Zeist. Verder zijn er achtergronden over ontbijt, Airbnb en revenue management en PMS. Tot slot is er een verhaal...

opleiding
Hotelschool The Hague biedt beste HBO Master in Bedrijfskunde

De MBA in International Hospitality Management aan Hotelschool The Hague is door de Keuzegids Masters 2017 uitgeroepen tot beste HBO Bedrijfskunde Masteropleiding in Nederland. De Keuzegids noemt de éénjarige MBA een ‘topper’, vanwege de beste aansluiting op de beroepsprakt...

Economie cijfers
Sterke groei omzetcijfers horeca in 2016

De omzet van de Nederlandse Horeca steeg in 2016 met maar liefst 6,5 procent, ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die het cbs vandaag heeft gepubliceerd. De groei is de hoogste sinds 2000. Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het vierde kwartaal 0,9 procent meer omge...

Politiek Verkiezingen
Horeca & de verkiezingen: VVD

Op 15 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar deze verkiezingen heeft de redactie een vijftal stellingen bedacht over zaken die op dit moment spelen binnen de Horeca. Deze stellingen hebben we voorgelegd aan zes partijen die aan kop gaan volgens de peilingwijzer. Dit zijn PVV, VVD, D...

NH Hotels Golden Tulip
Albert Heijn komt met Hotelactie

Supermarktketen Albert Heijn komt een nieuwe spaaractie, waarbij klanten kunnen sparen voor voordelige hotelovernachtingen. Bij besteding vna 10 euro in de supermarkt krijgen klanten één Hotelzegel. Bij tien hotelzegels is de spaarkaart vol en krijgen klanten 50 procent kroting op de t...

Awards
Talent van de Toekomst krijgt nieuwe opzet

Er is een nieuwe opzet voor Talent van de Toekomst, dat op 10 april voor de zevende keer op rij wordt georganiseerd. Volgens de organisatie is er veel internationale interesse voor het evenement, wat heeft geleid tot een nieuwe opzet van het programma. Hierin wordt nog sterker een beroep gedaan op d...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: