V(r)aag

16 april 2012
V(r)aag

Als me iets opvalt de laatste tijd, dan is het dat de horecabranche eigenlijk niet meer bestaat. Die ouwe vertrouwde indeling van hotel, restaurant en café; dat zegt echt helemaal niets meer.

Restaurants stampen aanpalende suites uit de grond, hotels worden buurthuizen, en cafés zitten op de meest vreemde plaatsen, vermengd met retail. Zoals een koffiecafé annex boekenwinkel in een kerkgebouw.

Eén ding moge duidelijk zijn. Alle concepten, van hoog tot laag en van breed tot smal, op traditionele leest geschoeid of megamodern, ze vissen allemaal in hetzelfde vijvertje met gasten. Door de crisis en het dalende consumentenvertrouwen is het watertje even wat minder breed dan voorheen, maar dat vult zich vast wel weer.
En de gasten dan? Hen maakt het niet uit waar ze naartoe gaan, als ze maar het beste geboden krijgen. Of in ieder geval tegen de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Of men nu slaapt in een hotel, of in een luxe b&b. Of men ontbijt in een hotel-restaurant of in een lunchroom. Of men nu vergadert in een hotellobby of in een op zichzelf staande 'meeting plaza'.

Nu heb ik in het voorgaande één en ander aangestipt waarover u verder in dit nummer meer kun lezen. We hebben een thema-artikel Interior Styling & Design. Hiervoor is redactrice Myrtille Vromans op zoek gegaan naar de ‘do's’ en ‘don’ts’ waar het gaat om hotelinrichtingen. Handig, voor als u aan het nadenken bent over een nieuw anticyclisch cross-over hotelconcept… Het tweede thema-artikel in dit nummer gaat in op de laatste internationale ontwikkelingen op ontbijt- en lunchgebied.

In de rubriek Sector Hotels vraagt Frans Hazen zich af hoe het komt dat media zomaar getallen en nieuws overnemen zonder daarbij kritische vragen te stellen. Ik ben het helemaal met hem eens. De kranten en media staan er tegenwoordig vol mee. Halfbakken onderzoekjes waaruit nietszeggende conclusies en losse verbanden worden getrokken. Au!

In Hospitality Management vragen we door, al meer dan twintig jaar. Daarom worden de interviews van Jason van de Veltmaete telkens gretig gelezen. Voor dit nummer sprak hij met Marc Boeljon van Suitehotel Restaurant De Posthoorn in Monnickendam (een cross-over concept) en Willem Jan van den Dijssel van Apollo Hotels & Resorts.

Over de kamerprijzen van hotels en b&b’s gesproken... Wij komen na lectuuronderzoek tot de conclusie dat de afgelopen vijf jaar de prijzen van hotelkamers zijn gedaald en die van b&b’s zijn gestegen. In de rubriek Achter het nieuws vertellen we onder meer dat het verschil tussen een kamer in een b&b en een hotel nog maar 28 euro is, komend van 41 euro.
Dat geeft te denken.

~Frank Lindner, hoofdredacteur Hospitality Management~


Overig nieuws