Blog Shima Zeroual (3/12)

30 augustus 2011
Blog Shima Zeroual (3/12)

%{font-size:14pt}Vragen die je met ja of nee kunt beantwoorden, zijn zelden interessant% Ik ben het helemaal eens met deze titel. Juist de vragen die verder gaan dan ja of nee zijn uitdagend en erg interessant! Na mijn laatste blog heb ik veel leuke reacties ontvangen en een goed gesprek gehad met meneer de Vries over verschillende manieren van revenue management.

In deze aflevering van mijn blog wil ik graag een aantal reacties die ik ontvangen heb met u delen.

*1.Waar ligt de grens wanneer een prijs omhoog gaat, en wanneer daalt deze prijs om als last minute te gelden?*

Deze vraag heeft best veel gegevens nodig voordat deze beantwoord kan worden. Traditionele revenue management geeft aan dat er eerst naar een aantal zaken gekeken moet worden.

*1. Markt/doelgroep:* in welke markt zit het bedrijf en welke prijs is de doelgroep bereid te betalen.
*2. Geschiedenis:* cijfers van vraag en aanbod uit het verleden van het bedrijf.
*3. Reserveringspatronen:* welk middel gebruiken gasten om te boeken. Wat was de bezetting vorig jaar en duur van het verblijf in dezelfde periode.
*4. Tijdelijk producten/service:* hoeveel kan het bedrijf verkopen en in welke periode.
*5. Voorspelling van de vraag:* welke bezetting/winst wordt er verwacht.
*6. Prijsmanagement:* voor welke prijs verkoopt het bedrijf de verschillende producten/service en aan welke gasten.
*7. Verkoop:* vroeg boekingen/reservaties en doorlooptijd.
*8. Overboeking:* om zeker te weten dat 100% kan worden verkocht.

*Waar ligt de grens?*
Een combinatie van deze punten geven een zo goed mogelijk beeld van de toekomstige vraag en aanbod. Dus waar ligt dan de grens voordat een prijs omhoog gaat? Dat kan aan de voorspelling van de vraag liggen, mogelijke evenementen in de buurt, weersomstandigheden en huidige bezettingsgraad. Last minute kan gelden om ervoor de zorgen dat variabele kosten gedekt worden of juist om de 100 procent bezettingsgraad te halen. Aan de hand van een goede vraagvoorspelling kunnen verschillende keuzes gemaakt worden.

*2. Wat haal je uit je bedrijf en hoe? Dat is de grote vraag. Zonder dat de horeca zichzelf uit de markt prijst met de hoge prijzen sinds de komst van de euro.*

De gastvrijheidsindustrie heeft het inderdaad zwaar sinds de euro en de crisis. Dus dit is een zeer interessante vraag en ook niet in één keer te beantwoorden. Gelukkig ben ik niet de enige student die onderzoek doet op de NHTV, dus wellicht kunnen we met onze (gecombineerde) onderzoeken deze vraag later in het jaar beantwoorden. Mocht u een antwoord hebben op deze vraag of heeft uw bedrijf hier geen last van? Dan zou het geweldig zijn mocht u dit willen delen met uw medecollega’s en natuurlijk met ons: de studenten.

*Geen revenue management toepassen kost gewoon geld*
Er zijn zoveel leuke vormen van revenue management die ik natuurlijk ook met u wil delen. Ik heb een zeer interessant gesprek gehad met meneer de Vries van het bedrijf de Vries&Fortuin. Hij gaf aan dat tien jaar geleden in een hotel elke kamer dezelfde prijs had, of het nu druk of rustig was. Deze methode bleek toen toch veel geld te kosten voor het hotel. Vergelijk dit eens met een frisdrank machine in een parkeergarage in Amerika. Hoe warmer het wordt in de parkeergarage hoe duurder het blikje frisdrank, is het koud in de parkeergarage dan is het blikje ook goedkoper. Leuke vorm van revenue management. Meneer de Vries geeft ook aan dat er twee vormen van revenue management zijn, namelijk:

• Revenue management wat bijna geen energie kost en geen tijd
• Revenue management wat veel tijd en energie kost

Het meest ideale in mijn opzicht en misschien die van velen is de eerste methode, maar hoe doe je dat?

*De drie kleuren van het stoplicht*
Dancing Crazy Pianos in Scheveningen heeft hier een leuk antwoord op gevonden, namelijk een stoplicht. Is het groen dan kunnen gasten gratis naar binnen, het is nog rustig. Is het licht oranje dan is het iets drukker en dan betaalt men een entreeprijs. Is het rood dan is het erg druk binnen. Er is dan een wachttijd en een hogere entreeprijs. Crazy Pianos, en sommige kapsalons die ook het principe van een stoplicht toepassen, vormen een goed voorbeeld van het toepassen van revenue management op een manier die bijna geen energie of tijd kost maar toch meer omzet oplevert.

*Variabele prijzen en vertrouwen in het systeem*
En wat dacht u van het feit dat een receptionist van een hotel bijna nooit problemen met gasten heeft over de hoogte van de prijs voor een kamer. Hoe komt dit? Een receptionist typt een datum in en krijgt de prijs voor die dag op haar/zijn scherm, geen onderhandelingen want zijn of haar taak is om het systeem te vertrouwen en te volgen. In een (hotel)restaurant is dit nog helemaal niet aan de orde. Misschien is het nodig om niet alleen medewerker bediening te zijn maar ook ‘receptionist’ van een restaurant.

*Nieuwe vragen*
Ik wil graag iedereen bedanken voor het volgen en blijven volgen van mijn blog en de reacties, ik leer hier meer en meer van. Daarbij zijn er reacties en vragen over revenue management bij geweest waarover ik nog niet nagedacht had die wellicht toe te passen zijn in een nieuw onderzoek.

Mocht u ook vragen of suggesties hebben die u wilt delen, dan hoor ik het graag.

Tot de volgende blog.

~Shima Zeroual~

Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.

Overig nieuws