Wildgroei aan hotelmerken

16 april 2015
Wildgroei aan hotelmerken

De reizigers van nu hebben te maken met een wildgroei aan namen van hotelmerken. Verwarrende en opvallend vaak gelijluidende namen zoals
Hyatt Regency, Park Hyatt, Grand Hyatt, Hyatt House, Hyatt Place en binnenkort ook nog eens Hyatt Centric.

*Geruststellend*
In het verleden konden reizigers nog vertrouwen op een 'brand' - een naam - die uitstraalde wat men ervan kon verwachten. Holiday Inn, Hilton, Marriott... Men wist meteen waar men aan toe was. Een geruststellende gedachte voor velen.

*De wereldwijd grootste tien hotelketens hebben nu samen 113 'brands' met verschillende prijsstellingen. 31 van deze brands bestonden tien jaar geleden nog niet en het einde is nog niet in zicht. Is dit nu echt wat de gast verlangt?*

*Millennials*
Niet gek dat de hotellerie nieuwe concepten ontwikkelt overigens: een nieuwe, jonge doelgroep wordt bereikt door hippe en 'unieke' hotels neer te zetten. Zij willen overnachten in een bruisend en 'off-the-map' hotel, en niet in een hotel dat uit de standaard mal komt, net als honderden andere hotels. Deze nieuwe lifestyle hotels zijn een nieuw gebied voor hotelexpansie en specifiek toegerust op millennials die geen marmeren bad, maar een beanbag willen.

*Wildgroei*
Wat gebeurt er nu? Grote hotelketens pretenderen geen grote hotelketens te zijn. Vandaar de wildgroei van hotel(sub)merken. Een goede manier om je te verstoppen, aangezien de meeste gasten de ontwikkelingen toch niet bij kunnen houden.

*In het afgelopen jaar lanceerde Marriott International Inc. Moxy, Hilton Worldwide Holdings Inc. creëerde Canopy, Best Western International Inc. verzon Vib en InterContinental Hotels Group PLC kocht Kimpton, om deze boetiekhotels aan de keten toe te voegen.*

In de komende vier jaar zal een kwart van de groei van Marriott bestaan uit brands die vijf jaar geleden nog niet bestonden.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws