Airbnb en struisvogelpolitiek

10 november 2014 |
Airbnb en struisvogelpolitiek<

“Marginaal gebeuren”; “een doelgroep die anders helemaal geen hotel zou boeken”; “het is een bubble, die knapt vanzelf”. Met verbazing luister ik naar
hoteliers die gevraagd worden naar hun mening over Airbnb, Wimdu en andere exponenten van de deeleconomie die de accommodatiemarkt betreden. Het lijkt struisvogelpolitiek van de bovenste plank.

300.000 units
De feiten liegen er niet om: het aanbod van Airbnb omvat, volgens eigen zeggen, meer dan 300.000 units, en de waarde van het bedrijf wordt op tien miljard dollar geschat. Alleen al in Amsterdam worden bijna 6000 accommodaties aangeboden, die officieel maar twee maanden per jaar mogen worden verhuurd. Als iedereen zich aan die regel zou houden, zijn dat zomaar 1000 fulltime units. En wie denkt dat alleen toeristen geïnteresseerd zijn in particulier verhuurde accommodaties, heeft het mis. Eerder dit jaar ging Airbnb een samenwerking aan met Concur, een bedrijf gespecialiseerd in software voor het managen van de kosten van zakenreizen.

Schokkende groei
Volgens een topman van Concur is er sprake van een ‘schokkende’ groei van het aantal zakenreizigers dat voor Airbnb kiest. Al met al genoeg alarmbellen voor de hotelsector om eens goed na te denken over hoe gereageerd moet worden. Ik krijg de indruk dat de populariteit van de privé-accommodatie niet alleen prijs-gedreven is, maar ook voortkomt uit de behoefte in de markt naar beleving, naar contact met locals en directe communicatie.
De meeste Airbnb gasten hebben veelvuldig contact met hun ‘host’ vóór en na hun verblijf, hetgeen als absolute meerwaarde ervaren wordt. Er lijkt dus een vraag in de markt te zijn, waar de traditionele hotels te weinig op inspelen. Hotels zouden moeten overwegen om de trend te erkennen, te analyseren en te kijken hoe erop ingespeeld kan worden.

'Branded' units
Waar blijven de ‘branded’ Airbnb-accommodaties die ‘Hilton inside’ hebben en door dit bedrijf worden gecheckt op veiligheid, kwaliteit en hygiëne, en die aanvullende services bieden? Waar blijven de hotelkamers die door hotelmedewerkers als hun persoonlijke unit via Airbnb worden aangeboden, en die als persoonlijke host fungeren? Room Mate Hotels geeft het goede voorbeeld en haakt in op deze trend met branded appartementen die los staan van de hotels. Een mooi experiment dat navolging verdient. Wie durft?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: