Airbnb en struisvogelpolitiek

10 november 2014 |
Airbnb en struisvogelpolitiek<

“Marginaal gebeuren”; “een doelgroep die anders helemaal geen hotel zou boeken”; “het is een bubble, die knapt vanzelf”. Met verbazing luister ik naar
hoteliers die gevraagd worden naar hun mening over Airbnb, Wimdu en andere exponenten van de deeleconomie die de accommodatiemarkt betreden. Het lijkt struisvogelpolitiek van de bovenste plank.

300.000 units
De feiten liegen er niet om: het aanbod van Airbnb omvat, volgens eigen zeggen, meer dan 300.000 units, en de waarde van het bedrijf wordt op tien miljard dollar geschat. Alleen al in Amsterdam worden bijna 6000 accommodaties aangeboden, die officieel maar twee maanden per jaar mogen worden verhuurd. Als iedereen zich aan die regel zou houden, zijn dat zomaar 1000 fulltime units. En wie denkt dat alleen toeristen geïnteresseerd zijn in particulier verhuurde accommodaties, heeft het mis. Eerder dit jaar ging Airbnb een samenwerking aan met Concur, een bedrijf gespecialiseerd in software voor het managen van de kosten van zakenreizen.

Schokkende groei
Volgens een topman van Concur is er sprake van een ‘schokkende’ groei van het aantal zakenreizigers dat voor Airbnb kiest. Al met al genoeg alarmbellen voor de hotelsector om eens goed na te denken over hoe gereageerd moet worden. Ik krijg de indruk dat de populariteit van de privé-accommodatie niet alleen prijs-gedreven is, maar ook voortkomt uit de behoefte in de markt naar beleving, naar contact met locals en directe communicatie.
De meeste Airbnb gasten hebben veelvuldig contact met hun ‘host’ vóór en na hun verblijf, hetgeen als absolute meerwaarde ervaren wordt. Er lijkt dus een vraag in de markt te zijn, waar de traditionele hotels te weinig op inspelen. Hotels zouden moeten overwegen om de trend te erkennen, te analyseren en te kijken hoe erop ingespeeld kan worden.

'Branded' units
Waar blijven de ‘branded’ Airbnb-accommodaties die ‘Hilton inside’ hebben en door dit bedrijf worden gecheckt op veiligheid, kwaliteit en hygiëne, en die aanvullende services bieden? Waar blijven de hotelkamers die door hotelmedewerkers als hun persoonlijke unit via Airbnb worden aangeboden, en die als persoonlijke host fungeren? Room Mate Hotels geeft het goede voorbeeld en haakt in op deze trend met branded appartementen die los staan van de hotels. Een mooi experiment dat navolging verdient. Wie durft?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: