Beleid voor groei

30 juni 2013 |
Beleid voor groei<

De groei van het aantal hotelkamers blijft ons bezighouden. Kan de markt het aan, ja of nee? We zien in Amsterdam een groei van bijna 3000 kamers in 2011 en 2012; in 2013 en 2014 komt er nog
eens een vergelijkbaar aantal bij. Voor de periode 2010 tot 2015 zal straks een toename geregistreerd worden van 20.500 naar circa 26.500; alleen al in Amsterdam.
Allemachtig! Dat is niet niks. Gaat dat niet verkeerd? Ja en nee. Op de korte termijn is zo’n enorme groei van het aanbod in alle opzichten nogal heftig voor de bestaande hotels. Desondanks is de hotelmarkt van de hoofdstad zo sterk, dat de bezettingsgraad en gemiddelde kamerprijzen in Amsterdam in 2012 op hetzelfde niveau zijn gebleven als twee jaar eerder, toen die 3000 extra kamers er nog niet waren. Dat blijkt uit de Hosta-cijfers, maar ook uit andere benchmarks. En dat voor het vijfde jaar van de crisis!
Tot zover het positieve nieuws. Als we in het hier en nu kijken, blijkt dat het eerste kwartaal niet goed was voor de meeste hotels, en het tweede eigenlijk ook niet. Begint het zich dan nu te wreken? Het zal een keer tijd worden, als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de architectenbranche, de bouwnijverheid of de uitzendbranche. Die zijn inmiddels gehalveerd of erger. Grote bedrijven in die branches zijn omgevallen. Dat hebben we in de hotellerie gelukkig nog niet gezien. Het toerisme - zakelijk en leisure - is nog een van de weinige branches waar groei in zit. Juist daarom is het noodzakelijk beleid op te stellen waardoor optimaal gebruik gemaakt wordt van deze groei. Dat betekent dat je scherp moet oppassen voor een ‘hotelbubbel’. Iedereen wordt gestimuleerd om in hotels te investeren, ‘omdat het in alle andere segmenten alleen maar slechter gaat’.
Er moet in de hotellerie goed gekeken worden naar de segmenten waarin echte kansen liggen, zoals het budgetsegment. Er moet op gelet worden dat de variëteit van het aanbod wordt versterkt met nieuw aanbod, en men moet oppassen dat nieuw aanbod niet een probleem veroorzaakt. Dus niet te veel van het zelfde bieden; ook niet het probleem vooruitschuiven. Daarmee bedoel ik het 'omkatten' van kantoorgebouwen naar hotels, omdat er dan tenminste nog een beetje huur binnenkomt. Als de eigenaar eerst een afschrijving op zijn pand accepteert van 80%, dan wat wandjes timmert en voor een habbekrats een hotel in de markt zet, werkt het marktprincipe niet meer echt.
De vastgoedeigenaar is voor een paar jaar van zijn probleem af. Het kost wat, maar dan is er tenminste weer een gebouw in gebruik. Toch komt dat als een boemerang terug, wanneer de hotelmarkt geen behoefte heeft aan dát product op die plaats. Het wordt daarmee van steeds groter belang om – waar mogelijk – goed te sturen op de kwaliteit van het totaalaanbod. In een gezamenlijke aanpak in de Metropoolregio Amsterdam is dat inmiddels opgepakt.

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: