Column Ewout Hoogendoorn: Hotel wordfeud

1 december 2011 | Ewout Hoogendoorn

Vriendelijke, maar dringende e-mailtjes van de uitgever: ik ben te laat met mijn column. Veel te laat; ja, ik weet het, maar ik kan het niet helpen, want mijn verslaving speelt me parten. "Column"... Hmm... Eindelijk een woord met een c zonder een e. Ik speel wordfeud met mijn vrouw (eerst zelfs toen ze naast me zat, maar dat heb ik gauw afgeleerd), met de kinderen (zij zijn het huis uit, dus leuk om zo contact te hebben) en met vrienden. Ik heb nog steeds mijn bedenkingen bij het nut en de waarde van twitteren, maar wordfeud – tja, hoe spreek je dat uit? "Wurdfjoed" of zo – had mij meteen in een houdgreep. Het is scrabble, maar dan met de telefoon of iPad. Het kan zelfs op de laptop. Je kunt stiekem ontzettend lang nadenken zonder dat je tegenstander het weet, en je kunt alle (on)mogelijke combinaties rustig uitproberen zonder dat iemand zegt dat je op moet schieten. En als je de tegenstander spreekt, zeg je gewoon: "O, ik had het even te druk vandaag, maar vanavond stuur ik je wel een woord." Om hem vervolgens te dissen met 85 punten of zo. Dat hoop je dan, maar meestal heb je alleen maar medeklinkers, of alleen maar klinkers. 

Voor degenen die denken dat ik aan het raaskallen ben; ik ga het niet uitleggen. Download maar fijn wordfeud. Gratis, je moet alleen de reclame wegklikken na iedere zet. 

Waarom hebben hotelketens nog niet hun eigen variant hierop? Geweldig toch? Al je gasten laat je gratis wordfeuten tegen elkaar. Je creëert een "community" en een binding die zijn weerga niet kent. Winnaars kunnen "loyalty punten" winnen en daarmee kortingen in het restaurant, de bar of de wellness. Een beetje "foursquare", maar dan op één locatie. 

Ik denk dat de combinatie met de chatfunctie de "finishing touch" is. Met een lettertype van twintig jaar geleden kun je heel eenvoudige berichtjes sturen aan je tegenstander, zoals "Zo, dat is een goeie!" Of: "Haha, ik sta voor."  In een hotel kun je natuurlijk chatten: "Ik ga even beneden wat drinken; doe je mee?" En voilà, daar is de community geboren. 

Op twitter beginnen bedrijven steeds nadrukkelijker te adverteren, dus daar gaat de lol van af.  Intercontinental Hotels had voor "cybermonday" (de online shop-maandag na Thanksgiving) al een "Gottaget 100" opgezet: je moest al die tweets bijhouden, en als er dan eentje tussen zat met "gottaget 100", dan kon je inschrijven. En waarvoor? Je kreeg honderd dollar korting op de volgende boeking, nadat je eerst een promotieweekend had geboekt. Cybermarketing voor hotels staat nog in de kinderschoenen, zullen we maar zeggen. Mijn advies: op iedere kamer een iPad, met de eerste twee uur een dwingend toontje dat je al een kwartier geen woord hebt gemaakt. Daarna is iedere gast verslaafd; hij krijgt dan automatisch bij ieder spelmoment (dus iedere vijf minuten) een gerichte reclameboodschap. Die wordt dan  natuurlijk gemanaged door de cybermanager van de frontdesk. Als die ziet dat de bar te leeg is, stuurt hij een chat voor een gratis drankje binnen de eerstkomende tien minuten. Hmm... Zou de Nederlandse wordfeud "chat" accepteren als woord? Weer één met een c, zonder een e.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: