Column Hans van Spronsen: World offline

22 mei 2000 | Hans van Spronsen

E-commerce, e-mail, internet, wap, sms... houdt u de nieuwe economie nog bij, of beschouwt u zichzelf als een andigibeet, en denkt u ‘het zal mijn tijd wel duren’? De techniek dendert in volle vaart over ons heen en is voor een normaal mens bijna niet bij te houden. Onbegrip in het kwadraat! Men probeert ons wijs te maken dat - in de nieuwe economie - het bedrijf met de grootste verliescijfers het meest succesvol is. Dat mag je met recht ‘nieuwe economie’ noemen.

Het slechte nieuws voor u en mij is, dat we ons toch moeten verdiepen in de verworvenheden van de nieuwe tijd. Want hoe je het ook wendt of keert, ik geloof wel dat internet en e-commerce en alle andere begrippen die nog zullen volgen, een vaste positie gaan innemen in de samenleving en dus ook in onze ondernemingen. Kennis verwerven en nadenken over hoe wij de nieuwe technieken kunnen gebruiken in onze bedrijfsvoering is dan ook uiterst noodzakelijk. Belangrijk hierbij is, dat wij ons niet hals over kop in het avontuur storten. E-commerce vraagt namelijk veel meer van u en uw organisatie dan alleen maar een leuke site.

Alvorens u serieus aan de gang gaat met het daadwerkelijk realiseren van verkooptransacties middels internet (= e-commerce) dient u eerst een degelijk plan te maken. In dit plan moet u naast de technische kant aandacht schenken aan de organisatie en de communicatie. Daarnaast verdient het aanbeveling dat u zich vooraf afvraagt in hoeverre u bereid bent uw gasten daadwerkelijk inzicht te verschaffen in ‘bedrijfsgevoelige informatie’. Denk hierbij aan inzicht in uw bezettingsgraad en aan grotere duidelijkheid over de verschillende prijzen per periode. Tot op heden was dit informatie waar men binnen de hotellerie nogal gesloten over was.

Vooralsnog kunt u volstaan met het opbouwen en verbeteren van uw internetsite. Want wat maakt internet nou zoveel aantrekkelijker ten opzichte van veel andere manieren van adverteren? De mogelijkheid om bewegende beelden en geluiden toe te voegen, bijvoorbeeld. Voor een gastvrijheidsbedrijf is dat een unieke mogelijkheid om de ambiance en de entourage daadwerkelijk over te brengen. Ik zie mijzelf al een virtuele wandeling door uw hotel maken: het restaurant; de sauna; de vergaderzalen. Wegdromend van al het moois dat u te bieden heeft, besluit ik dan gelijk over te gaan tot reserveren. Het muziekje op de achtergrond en een laatste blik op de prachtig ingerichte hotelkamer maken mijn besluit definitief.

Zo moet u optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Ik ga nu snel offline om mijn koffer te pakken, teneinde bij u te komen genieten van het echte leven. Dat blijft beter dan het virtuele.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: