Column Hans van Spronsen: World offline

22 mei 2000 | Hans van Spronsen

E-commerce, e-mail, internet, wap, sms... houdt u de nieuwe economie nog bij, of beschouwt u zichzelf als een andigibeet, en denkt u ‘het zal mijn tijd wel duren’? De techniek dendert in volle vaart over ons heen en is voor een normaal mens bijna niet bij te houden. Onbegrip in het kwadraat! Men probeert ons wijs te maken dat - in de nieuwe economie - het bedrijf met de grootste verliescijfers het meest succesvol is. Dat mag je met recht ‘nieuwe economie’ noemen.

Het slechte nieuws voor u en mij is, dat we ons toch moeten verdiepen in de verworvenheden van de nieuwe tijd. Want hoe je het ook wendt of keert, ik geloof wel dat internet en e-commerce en alle andere begrippen die nog zullen volgen, een vaste positie gaan innemen in de samenleving en dus ook in onze ondernemingen. Kennis verwerven en nadenken over hoe wij de nieuwe technieken kunnen gebruiken in onze bedrijfsvoering is dan ook uiterst noodzakelijk. Belangrijk hierbij is, dat wij ons niet hals over kop in het avontuur storten. E-commerce vraagt namelijk veel meer van u en uw organisatie dan alleen maar een leuke site.

Alvorens u serieus aan de gang gaat met het daadwerkelijk realiseren van verkooptransacties middels internet (= e-commerce) dient u eerst een degelijk plan te maken. In dit plan moet u naast de technische kant aandacht schenken aan de organisatie en de communicatie. Daarnaast verdient het aanbeveling dat u zich vooraf afvraagt in hoeverre u bereid bent uw gasten daadwerkelijk inzicht te verschaffen in ‘bedrijfsgevoelige informatie’. Denk hierbij aan inzicht in uw bezettingsgraad en aan grotere duidelijkheid over de verschillende prijzen per periode. Tot op heden was dit informatie waar men binnen de hotellerie nogal gesloten over was.

Vooralsnog kunt u volstaan met het opbouwen en verbeteren van uw internetsite. Want wat maakt internet nou zoveel aantrekkelijker ten opzichte van veel andere manieren van adverteren? De mogelijkheid om bewegende beelden en geluiden toe te voegen, bijvoorbeeld. Voor een gastvrijheidsbedrijf is dat een unieke mogelijkheid om de ambiance en de entourage daadwerkelijk over te brengen. Ik zie mijzelf al een virtuele wandeling door uw hotel maken: het restaurant; de sauna; de vergaderzalen. Wegdromend van al het moois dat u te bieden heeft, besluit ik dan gelijk over te gaan tot reserveren. Het muziekje op de achtergrond en een laatste blik op de prachtig ingerichte hotelkamer maken mijn besluit definitief.

Zo moet u optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Ik ga nu snel offline om mijn koffer te pakken, teneinde bij u te komen genieten van het echte leven. Dat blijft beter dan het virtuele.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: