Column Hans van Spronsen: World offline

22 mei 2000 | Hans van Spronsen

E-commerce, e-mail, internet, wap, sms... houdt u de nieuwe economie nog bij, of beschouwt u zichzelf als een andigibeet, en denkt u ‘het zal mijn tijd wel duren’? De techniek dendert in volle vaart over ons heen en is voor een normaal mens bijna niet bij te houden. Onbegrip in het kwadraat! Men probeert ons wijs te maken dat - in de nieuwe economie - het bedrijf met de grootste verliescijfers het meest succesvol is. Dat mag je met recht ‘nieuwe economie’ noemen.

Het slechte nieuws voor u en mij is, dat we ons toch moeten verdiepen in de verworvenheden van de nieuwe tijd. Want hoe je het ook wendt of keert, ik geloof wel dat internet en e-commerce en alle andere begrippen die nog zullen volgen, een vaste positie gaan innemen in de samenleving en dus ook in onze ondernemingen. Kennis verwerven en nadenken over hoe wij de nieuwe technieken kunnen gebruiken in onze bedrijfsvoering is dan ook uiterst noodzakelijk. Belangrijk hierbij is, dat wij ons niet hals over kop in het avontuur storten. E-commerce vraagt namelijk veel meer van u en uw organisatie dan alleen maar een leuke site.

Alvorens u serieus aan de gang gaat met het daadwerkelijk realiseren van verkooptransacties middels internet (= e-commerce) dient u eerst een degelijk plan te maken. In dit plan moet u naast de technische kant aandacht schenken aan de organisatie en de communicatie. Daarnaast verdient het aanbeveling dat u zich vooraf afvraagt in hoeverre u bereid bent uw gasten daadwerkelijk inzicht te verschaffen in ‘bedrijfsgevoelige informatie’. Denk hierbij aan inzicht in uw bezettingsgraad en aan grotere duidelijkheid over de verschillende prijzen per periode. Tot op heden was dit informatie waar men binnen de hotellerie nogal gesloten over was.

Vooralsnog kunt u volstaan met het opbouwen en verbeteren van uw internetsite. Want wat maakt internet nou zoveel aantrekkelijker ten opzichte van veel andere manieren van adverteren? De mogelijkheid om bewegende beelden en geluiden toe te voegen, bijvoorbeeld. Voor een gastvrijheidsbedrijf is dat een unieke mogelijkheid om de ambiance en de entourage daadwerkelijk over te brengen. Ik zie mijzelf al een virtuele wandeling door uw hotel maken: het restaurant; de sauna; de vergaderzalen. Wegdromend van al het moois dat u te bieden heeft, besluit ik dan gelijk over te gaan tot reserveren. Het muziekje op de achtergrond en een laatste blik op de prachtig ingerichte hotelkamer maken mijn besluit definitief.

Zo moet u optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Ik ga nu snel offline om mijn koffer te pakken, teneinde bij u te komen genieten van het echte leven. Dat blijft beter dan het virtuele.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: