Column Sander Allegro: AI!

27 maart 2020 | Sander Allegro

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd losjes door elkaar gebruikt en kon ik het verschil niet exact duiden. Ik stamelde wat over processen en toepassingen, en besloot er toch maar eens beter in te duiken en leerde het volgende. Artificiële intelligentie (AI) is volgens computerwetenschapper John McCarthy, het vermogen van een computerprogramma of machine om te denken, te leren en besluiten te nemen. Robots zijn er in verschillende klassen. Je hebt robots die dingen kunnen doen en maken, maar er zijn ook robots die kunnen denken, leren en besluiten. In dat laatste geval komen AI en robotisering dus bij elkaar. Voor deze intelligente robots ligt een wereld aan mogelijkheden open voor toepassing in hotels die deels ook al worden toegepast.

Achter de schermen wordt dit al volop gebruikt in diverse systemen zoals bij revenue management en zal het alleen maar belangrijker worden bij het leren op basis van data-analyse. Maar ook aan de ‘voorkant’ wordt veel verwacht van AI, dat bijvoorbeeld kan worden ingezet met chatbot-toepassingen als elektronische conciërge of roomservice operator. De werking van deze chatbots is nog verre van perfect en het wordt de gast snel duidelijk dat niet met een mens maar met een machine wordt geconverseerd. Het moment dat het voor mensen niet meer te onderscheiden is of ze met een mens of een machine converseren is staat bekend als de Turing test. Begin jaren vijftig bedacht wiskundige Alan Turing (bekend van het breken van de Enigma code) de Turing test, waarin een computer een gesprek met een mens moet voeren, zonder dat de mens kan detecteren dat niet met een mens, maar een computer gesproken wordt. Nog niemand heeft de test écht gehaald, maar verwacht wordt dat het niet lang meer kan duren. En als dat gebeurt, zal ook de grens tussen high tech en high touch beginnen te vervagen. Ik ben benieuwd!

 

Sander Allegro is eigenaar van Allegro INN ovations en directeur van QL Hotels & Restaurants

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: