Column Sander Allegro: Blur

27 januari 2015 | Sander Allegro

Kersenhouten gefineerde meubelpanelen, bontgekleurde spreien, een okergeel, bordeaux of blauw kleurenschema en gegoten kunststof badkamerunits. Dat was eind van de vorige eeuw het standaard voorkomen van een gemiddelde hotelkamer in de Nederlandse middenklasse. Het personeel was voorzien van breedgeschouderde formele uniformen en alle functies van het hotel waren strak gescheiden: koffie in de koffieshop, drank in de bar en eten in het restaurant. De tijden zijn veranderd.

Van saai en voorspelbaar naar hot en happening, dat is in een notendop de (r)evolutie die de hotelsector de afgelopen 15 jaar heeft doorgemaakt. Wie nu een rondje maakt door de nieuwe hotelconcepten die de afgelopen paar jaar het licht hebben gezien, treft iets heel anders aan. Licht, modern design, stoere industriële gebouwen, verrassende, kunstzinnige elementen en transparante badkamers voeren de boventoon. De al dan niet gebloemde sprei is achtergebleven in de vorige eeuw.

Het personeel heeft het businesspak uitgetrokken en draagt een overhemd of blouse met (spijker)broek, als er überhaupt al een uniform aan te pas komt. De verschillende functies als koffiedrinken, werken, ontmoeten, eten en drinken zijn allemaal geïntegreerd in een grote lobby-achtige ruimte, waarin verschillende vertrekken in elkaar overlopen. En dat is misschien wel het meest kenmerkende van de verandering: de Blur. Het Engels woord waarmee de uitkomst van het proces van vervaging van grenzen wordt aangeduid.

Wie in een hip hotelconcept binnenkomt, ziet eigenlijk nauwelijks meer verschil tussen de (hippe!) gasten en de medewerkers; ze hebben dezelfde kapsels, baardjes en zelfs kleding. Ook de verschillende outlets zijn geblurred. Een mooi voorbeeld daarvan is CitizenM waar in een grote ruimte de functie van receptie, restaurant, lobby, bar en vergaderruimte is geïntegreerd en de medewerkers allemaal allround zijn. Ook in hotelconcepten als W, waar nog wel baliemedewerkers zijn, heeft men geen verschillende desks meer voor receptie, conciërge en cashier, maar is er één allesomvattende ‘Whatever’ balie.

Deze blur van functies sluit perfect aan bij het leven van de gast waarin vrije tijd en werk, informeel en formeel, steeds meer d oor elkaar lopen in de door de technologie mogelijk gemaakte 24-uurseconomie. Dit vraagt om een nieuw type hotelprofessional die oude zekerheden los kan laten en de blur omarmt. De nieuwe generatie hoteliers op de hotelscholen is er klaar voor! Nu de oude generatie nog…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: