Column Sander Allegro: Cadeautje

4 juli 2017 | Sander Allegro

'Al onze kamers beschikken over badkamer met douche of bad, kleurentelevisie en telefoon met buitenlijn' staat er te lezen op de site van het tot een bekende internationale keten horende viersterrenhotel in een grote Nederlandse stad. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Jôh!? Dat zijn nog eens fijne voorzieningen! Een eigen badkamer! Met douche! Of bad! En niet eens hoeven kijken naar een zwart-witbeeldbuis en dan als klap op de vuurpijl naar buiten kunnen bellen zonder tussenkomst van een telefonist! Ik kan haast niet wachten om te boeken…

Als het 1990 was geweest was dit lijstje nog helemaal niet zo gek geweest, maar anno 2017 komt het wat lachwekkend over. Ik heb het genoegen regelmatig in hotels te mogen verblijven en ondanks deze regelmaat blijft het openen van de deur van een hotelkamer toch een beetje voelen als het uitpakken van een cadeautje.

En steeds vaker weten hoteliers positief te verrassen met bijzondere items op de kamer. Soms zijn het grote dingen als verrassend design, een bijzonder uitzicht of de aanwezigheid van een muziekinstrument, maar steeds vaker zijn het kleine zaken. Een boekje met grappige verhalen over de historie van het hotel, een badeend met een kaartje met tekst ‘take me home’ om zijn nek en allerlei andere zaken die voor een glimlach zorgen. Natuurlijk moeten de basics in orde zijn, maar de zaken die een gast onthoudt zijn de onverwachte en positief ervaren extra’s. Die hoeven echt niet veel te kosten, maar moeten wel origineel en ‘eigen’ zijn.

Nog even terug naar de kleurentelevisie en de telefoon met buitenlijn. Eerlijk gezegd  kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst tv heb gekeken in een hotel. En als ik het aan mensen in mijn omgeving vraag, blijkt dat ik niet de enige ben. De keer dat ik de hoteltelefoon gebruikte om ‘naar buiten’ te bellen, is helemaal lang geleden.

Beide amenities zijn irrelevant geworden door de draagbare technologie. Ik zou de content van mijn keuze graag zonder veel gedoe naar het tv-scherm willen streamen. En wanneer ik met het hotel waar ik verblijf wil communiceren, doe ik dat graag met social media of via andere directe kanalen die ik vanaf mijn eigen vertrouwde device kan bedienen. Een deel van  de investeringsruimte die vrijkomt met het weglaten van traditionele telefoon en televisie zou dan gebruikt kunnen worden om verrassende amenities te introduceren die het cadeautje wat een hotelkamer kan zijn fris en verrassend houdt.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: