Column Sander Allegro: Cadeautje

4 juli 2017 | Sander Allegro

'Al onze kamers beschikken over badkamer met douche of bad, kleurentelevisie en telefoon met buitenlijn' staat er te lezen op de site van het tot een bekende internationale keten horende viersterrenhotel in een grote Nederlandse stad. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Jôh!? Dat zijn nog eens fijne voorzieningen! Een eigen badkamer! Met douche! Of bad! En niet eens hoeven kijken naar een zwart-witbeeldbuis en dan als klap op de vuurpijl naar buiten kunnen bellen zonder tussenkomst van een telefonist! Ik kan haast niet wachten om te boeken…

Als het 1990 was geweest was dit lijstje nog helemaal niet zo gek geweest, maar anno 2017 komt het wat lachwekkend over. Ik heb het genoegen regelmatig in hotels te mogen verblijven en ondanks deze regelmaat blijft het openen van de deur van een hotelkamer toch een beetje voelen als het uitpakken van een cadeautje.

En steeds vaker weten hoteliers positief te verrassen met bijzondere items op de kamer. Soms zijn het grote dingen als verrassend design, een bijzonder uitzicht of de aanwezigheid van een muziekinstrument, maar steeds vaker zijn het kleine zaken. Een boekje met grappige verhalen over de historie van het hotel, een badeend met een kaartje met tekst ‘take me home’ om zijn nek en allerlei andere zaken die voor een glimlach zorgen. Natuurlijk moeten de basics in orde zijn, maar de zaken die een gast onthoudt zijn de onverwachte en positief ervaren extra’s. Die hoeven echt niet veel te kosten, maar moeten wel origineel en ‘eigen’ zijn.

Nog even terug naar de kleurentelevisie en de telefoon met buitenlijn. Eerlijk gezegd  kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst tv heb gekeken in een hotel. En als ik het aan mensen in mijn omgeving vraag, blijkt dat ik niet de enige ben. De keer dat ik de hoteltelefoon gebruikte om ‘naar buiten’ te bellen, is helemaal lang geleden.

Beide amenities zijn irrelevant geworden door de draagbare technologie. Ik zou de content van mijn keuze graag zonder veel gedoe naar het tv-scherm willen streamen. En wanneer ik met het hotel waar ik verblijf wil communiceren, doe ik dat graag met social media of via andere directe kanalen die ik vanaf mijn eigen vertrouwde device kan bedienen. Een deel van  de investeringsruimte die vrijkomt met het weglaten van traditionele telefoon en televisie zou dan gebruikt kunnen worden om verrassende amenities te introduceren die het cadeautje wat een hotelkamer kan zijn fris en verrassend houdt.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: