Column Sander Allegro: Cadeautje

4 juli 2017 | Sander Allegro

'Al onze kamers beschikken over badkamer met douche of bad, kleurentelevisie en telefoon met buitenlijn' staat er te lezen op de site van het tot een bekende internationale keten horende viersterrenhotel in een grote Nederlandse stad. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Jôh!? Dat zijn nog eens fijne voorzieningen! Een eigen badkamer! Met douche! Of bad! En niet eens hoeven kijken naar een zwart-witbeeldbuis en dan als klap op de vuurpijl naar buiten kunnen bellen zonder tussenkomst van een telefonist! Ik kan haast niet wachten om te boeken…

Als het 1990 was geweest was dit lijstje nog helemaal niet zo gek geweest, maar anno 2017 komt het wat lachwekkend over. Ik heb het genoegen regelmatig in hotels te mogen verblijven en ondanks deze regelmaat blijft het openen van de deur van een hotelkamer toch een beetje voelen als het uitpakken van een cadeautje.

En steeds vaker weten hoteliers positief te verrassen met bijzondere items op de kamer. Soms zijn het grote dingen als verrassend design, een bijzonder uitzicht of de aanwezigheid van een muziekinstrument, maar steeds vaker zijn het kleine zaken. Een boekje met grappige verhalen over de historie van het hotel, een badeend met een kaartje met tekst ‘take me home’ om zijn nek en allerlei andere zaken die voor een glimlach zorgen. Natuurlijk moeten de basics in orde zijn, maar de zaken die een gast onthoudt zijn de onverwachte en positief ervaren extra’s. Die hoeven echt niet veel te kosten, maar moeten wel origineel en ‘eigen’ zijn.

Nog even terug naar de kleurentelevisie en de telefoon met buitenlijn. Eerlijk gezegd  kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst tv heb gekeken in een hotel. En als ik het aan mensen in mijn omgeving vraag, blijkt dat ik niet de enige ben. De keer dat ik de hoteltelefoon gebruikte om ‘naar buiten’ te bellen, is helemaal lang geleden.

Beide amenities zijn irrelevant geworden door de draagbare technologie. Ik zou de content van mijn keuze graag zonder veel gedoe naar het tv-scherm willen streamen. En wanneer ik met het hotel waar ik verblijf wil communiceren, doe ik dat graag met social media of via andere directe kanalen die ik vanaf mijn eigen vertrouwde device kan bedienen. Een deel van  de investeringsruimte die vrijkomt met het weglaten van traditionele telefoon en televisie zou dan gebruikt kunnen worden om verrassende amenities te introduceren die het cadeautje wat een hotelkamer kan zijn fris en verrassend houdt.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: