Column Sander Allegro: Cadeautje

4 juli 2017 | Sander Allegro

'Al onze kamers beschikken over badkamer met douche of bad, kleurentelevisie en telefoon met buitenlijn' staat er te lezen op de site van het tot een bekende internationale keten horende viersterrenhotel in een grote Nederlandse stad. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Jôh!? Dat zijn nog eens fijne voorzieningen! Een eigen badkamer! Met douche! Of bad! En niet eens hoeven kijken naar een zwart-witbeeldbuis en dan als klap op de vuurpijl naar buiten kunnen bellen zonder tussenkomst van een telefonist! Ik kan haast niet wachten om te boeken…

Als het 1990 was geweest was dit lijstje nog helemaal niet zo gek geweest, maar anno 2017 komt het wat lachwekkend over. Ik heb het genoegen regelmatig in hotels te mogen verblijven en ondanks deze regelmaat blijft het openen van de deur van een hotelkamer toch een beetje voelen als het uitpakken van een cadeautje.

En steeds vaker weten hoteliers positief te verrassen met bijzondere items op de kamer. Soms zijn het grote dingen als verrassend design, een bijzonder uitzicht of de aanwezigheid van een muziekinstrument, maar steeds vaker zijn het kleine zaken. Een boekje met grappige verhalen over de historie van het hotel, een badeend met een kaartje met tekst ‘take me home’ om zijn nek en allerlei andere zaken die voor een glimlach zorgen. Natuurlijk moeten de basics in orde zijn, maar de zaken die een gast onthoudt zijn de onverwachte en positief ervaren extra’s. Die hoeven echt niet veel te kosten, maar moeten wel origineel en ‘eigen’ zijn.

Nog even terug naar de kleurentelevisie en de telefoon met buitenlijn. Eerlijk gezegd  kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst tv heb gekeken in een hotel. En als ik het aan mensen in mijn omgeving vraag, blijkt dat ik niet de enige ben. De keer dat ik de hoteltelefoon gebruikte om ‘naar buiten’ te bellen, is helemaal lang geleden.

Beide amenities zijn irrelevant geworden door de draagbare technologie. Ik zou de content van mijn keuze graag zonder veel gedoe naar het tv-scherm willen streamen. En wanneer ik met het hotel waar ik verblijf wil communiceren, doe ik dat graag met social media of via andere directe kanalen die ik vanaf mijn eigen vertrouwde device kan bedienen. Een deel van  de investeringsruimte die vrijkomt met het weglaten van traditionele telefoon en televisie zou dan gebruikt kunnen worden om verrassende amenities te introduceren die het cadeautje wat een hotelkamer kan zijn fris en verrassend houdt.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Wellness Coronacrisis
Wellness van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer open

Per 1 juli is het wellness complex van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer geopend. Na de verplichte sluiting van ruim 3 maanden zijn management en medewerkers blij om weer gasten te mogen ontvangen. General Manager Yvanka Vos is enthousiast dat ze na lang wachten haar gasten weer ...

Branded Content
Vrouwelijke ondernemers en managers gaan post-lockdown ‘unwinden’ op de Veluwe

Vrouwelijke ondernemers en managers in onze branche hebben het de afgelopen maanden extra zwaar gehad. Ze moesten in de lockdown vaak meerdere ballen in de lucht houden. Via zoom-meetings moesten ze hun teams blijven aansturen en motiveren. Ondertussen drukte ook de continue aandacht voor kinderen ...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Kartlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangr...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: