Column Sander Allegro: De ergernis Top 4

22 november 2007 | Sander Allegro

Als consultant blijf je altijd 'de beste stuurman aan de wal'. Kan ik het mij - vanuit die positie - veroorloven kritiek te leveren op hardwerkende hoteliers? Ik waag mij er aan. Ik ben tenslotte ook gast! Ik verblijf zo’n honderd nachten per jaar in hotels en maak daar fantastische dingen mee. Het wordt ook steeds leuker, omdat het er op lijkt dat hotels steeds meer durven: de interieurs worden spannender, de sprei is bijna uitgestorven, de badkamer amenities krijgen steeds meer kwaliteit, de f&b kan zich steeds meer meten met 'echte restaurants'; kortom er valt veel te genieten.

Maar er zijn dus ook ergernissen. Het gaat om relatief kleine dingen, maar toch. Mijn Top 4 begint - op 4 - met de niet te doorgronden bediening van de lampen. Met allerlei ingenieuze schakelingen kun je alle aanwezige lampen tegelijkertijd aan en uit doen, maar minstens één lamp onttrekt zich altijd aan de centrale schakeling. En die staat altijd het verst van het bed. Hoe kan dat toch?

Op 3 de overvloed aan personeel met wie je de kamer moet delen; vooral op exotische bestemmingen, waar personeel overvloedig aanwezig is, moet je eigenlijk niet tussen 09.00 en 21.00 gebruik willen maken van je kamer. Naast de housekeeper wil ook de minibarman naar binnen. Ook de TD wil even iets checken, waarna de 'floor supervisor' staat te trappelen om het werk van de housekeeper te controleren. Daarna volgt, als je geluk hebt, de roomservice met een vers fruitmandje, waarna de 'turn down housekeeper' de bezoekersgolf afrond. Het bordje 'do not disturb' hangt hier dan ook niet voor niks aan elke tweede deur.

Op nummer 2 staat de overvloed aan licht in het donker; er is altijd wel een airco, een wekker of een te lage drempel bij de kamerdeur die ervoor zorgt dat er altijd een lichtbron is. Ik slaap graag in een donkere kamer en ben dus altijd in de weer met kranten, boeken en handdoeken om de ongewenste lichtbronnen te dimmen.

Op nummer 1: de absurde prijsstelling van ontbijt en internetgebruik. Met die ontbijtjes is het gemakkelijk: die 30 euro geef ik liever elders uit. Vaak is er immers wel een koffietentje in de buurt waar je voor 5 euro klaar bent. Met dat internet is het anders. Hotels vragen zonder blikken of blozen 10 euro voor een uur internet; 24 uur kost al snel 25 euro - een bedrag waarvoor je als consument een hele maand zeer snel internet in je huis kunt krijgen! Wanneer dringt bij hoteliers het besef door dat internet niet thuishoort in het rijtje minibar en vieze films, maar in het rijtje elektriciteit en stromend water? Er is een generatie frequente reizigers die een hotel kiest op de beschikbaarheid van gratis internet. De nieuwkomers hebben het begrepen: bij Qbic, CitizenM en Yotel zit internet in de kamerprijs verrekend. Wie volgt?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: