Column Sander Allegro: De ergernis Top 4

22 november 2007 | Sander Allegro

Als consultant blijf je altijd 'de beste stuurman aan de wal'. Kan ik het mij - vanuit die positie - veroorloven kritiek te leveren op hardwerkende hoteliers? Ik waag mij er aan. Ik ben tenslotte ook gast! Ik verblijf zo’n honderd nachten per jaar in hotels en maak daar fantastische dingen mee. Het wordt ook steeds leuker, omdat het er op lijkt dat hotels steeds meer durven: de interieurs worden spannender, de sprei is bijna uitgestorven, de badkamer amenities krijgen steeds meer kwaliteit, de f&b kan zich steeds meer meten met 'echte restaurants'; kortom er valt veel te genieten.

Maar er zijn dus ook ergernissen. Het gaat om relatief kleine dingen, maar toch. Mijn Top 4 begint - op 4 - met de niet te doorgronden bediening van de lampen. Met allerlei ingenieuze schakelingen kun je alle aanwezige lampen tegelijkertijd aan en uit doen, maar minstens één lamp onttrekt zich altijd aan de centrale schakeling. En die staat altijd het verst van het bed. Hoe kan dat toch?

Op 3 de overvloed aan personeel met wie je de kamer moet delen; vooral op exotische bestemmingen, waar personeel overvloedig aanwezig is, moet je eigenlijk niet tussen 09.00 en 21.00 gebruik willen maken van je kamer. Naast de housekeeper wil ook de minibarman naar binnen. Ook de TD wil even iets checken, waarna de 'floor supervisor' staat te trappelen om het werk van de housekeeper te controleren. Daarna volgt, als je geluk hebt, de roomservice met een vers fruitmandje, waarna de 'turn down housekeeper' de bezoekersgolf afrond. Het bordje 'do not disturb' hangt hier dan ook niet voor niks aan elke tweede deur.

Op nummer 2 staat de overvloed aan licht in het donker; er is altijd wel een airco, een wekker of een te lage drempel bij de kamerdeur die ervoor zorgt dat er altijd een lichtbron is. Ik slaap graag in een donkere kamer en ben dus altijd in de weer met kranten, boeken en handdoeken om de ongewenste lichtbronnen te dimmen.

Op nummer 1: de absurde prijsstelling van ontbijt en internetgebruik. Met die ontbijtjes is het gemakkelijk: die 30 euro geef ik liever elders uit. Vaak is er immers wel een koffietentje in de buurt waar je voor 5 euro klaar bent. Met dat internet is het anders. Hotels vragen zonder blikken of blozen 10 euro voor een uur internet; 24 uur kost al snel 25 euro - een bedrag waarvoor je als consument een hele maand zeer snel internet in je huis kunt krijgen! Wanneer dringt bij hoteliers het besef door dat internet niet thuishoort in het rijtje minibar en vieze films, maar in het rijtje elektriciteit en stromend water? Er is een generatie frequente reizigers die een hotel kiest op de beschikbaarheid van gratis internet. De nieuwkomers hebben het begrepen: bij Qbic, CitizenM en Yotel zit internet in de kamerprijs verrekend. Wie volgt?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: