Column Sander Allegro: De ergernis Top 4

22 november 2007 | Sander Allegro

Als consultant blijf je altijd 'de beste stuurman aan de wal'. Kan ik het mij - vanuit die positie - veroorloven kritiek te leveren op hardwerkende hoteliers? Ik waag mij er aan. Ik ben tenslotte ook gast! Ik verblijf zo’n honderd nachten per jaar in hotels en maak daar fantastische dingen mee. Het wordt ook steeds leuker, omdat het er op lijkt dat hotels steeds meer durven: de interieurs worden spannender, de sprei is bijna uitgestorven, de badkamer amenities krijgen steeds meer kwaliteit, de f&b kan zich steeds meer meten met 'echte restaurants'; kortom er valt veel te genieten.

Maar er zijn dus ook ergernissen. Het gaat om relatief kleine dingen, maar toch. Mijn Top 4 begint - op 4 - met de niet te doorgronden bediening van de lampen. Met allerlei ingenieuze schakelingen kun je alle aanwezige lampen tegelijkertijd aan en uit doen, maar minstens één lamp onttrekt zich altijd aan de centrale schakeling. En die staat altijd het verst van het bed. Hoe kan dat toch?

Op 3 de overvloed aan personeel met wie je de kamer moet delen; vooral op exotische bestemmingen, waar personeel overvloedig aanwezig is, moet je eigenlijk niet tussen 09.00 en 21.00 gebruik willen maken van je kamer. Naast de housekeeper wil ook de minibarman naar binnen. Ook de TD wil even iets checken, waarna de 'floor supervisor' staat te trappelen om het werk van de housekeeper te controleren. Daarna volgt, als je geluk hebt, de roomservice met een vers fruitmandje, waarna de 'turn down housekeeper' de bezoekersgolf afrond. Het bordje 'do not disturb' hangt hier dan ook niet voor niks aan elke tweede deur.

Op nummer 2 staat de overvloed aan licht in het donker; er is altijd wel een airco, een wekker of een te lage drempel bij de kamerdeur die ervoor zorgt dat er altijd een lichtbron is. Ik slaap graag in een donkere kamer en ben dus altijd in de weer met kranten, boeken en handdoeken om de ongewenste lichtbronnen te dimmen.

Op nummer 1: de absurde prijsstelling van ontbijt en internetgebruik. Met die ontbijtjes is het gemakkelijk: die 30 euro geef ik liever elders uit. Vaak is er immers wel een koffietentje in de buurt waar je voor 5 euro klaar bent. Met dat internet is het anders. Hotels vragen zonder blikken of blozen 10 euro voor een uur internet; 24 uur kost al snel 25 euro - een bedrag waarvoor je als consument een hele maand zeer snel internet in je huis kunt krijgen! Wanneer dringt bij hoteliers het besef door dat internet niet thuishoort in het rijtje minibar en vieze films, maar in het rijtje elektriciteit en stromend water? Er is een generatie frequente reizigers die een hotel kiest op de beschikbaarheid van gratis internet. De nieuwkomers hebben het begrepen: bij Qbic, CitizenM en Yotel zit internet in de kamerprijs verrekend. Wie volgt?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: