Column Sander Allegro: Hotelhumor

19 december 2016 | Sander Allegro

Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruikelijke protocol. En protocol heeft weinig plaats voor humor: het is een gedragsovereenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. Iedereen weet waar hij aan toe is en dat is wel zo makkelijk, zeker in het internationale verkeer. Hotels zijn wel een geliefd mikpunt van spot in een hele serie kluchten met als absoluut hoogtepunt de Britse Fawlty Towers serie van de onnavolgbare mannen van Monty Python.  Maar de tijden zijn veranderd. Steeds vaker durft het hotel zélf humor te laten zien. Aan het begin van het millennium begon het tij te keren. De door NH overgenomen Golden Tulip Hotels kregen bij de rebranding teksten met een knipoog op de liftdeuren . Een klein begin, maar toch! Ook succeshotelier Camille Oostwegel schuwde de humor niet  In 2005 opende het Maastrichtse Kruisherenhotel haar deuren met een WC-groep op de begane grond waar voor de bezoeker met een glazen wand de illusie werd gewekt dat er elk moment iemand langs kon lopen. 

In 2009 gaf het Amsterdamse budgethotel Hans Brinker een boek uit met als titel ‘Het slechtste Hotel ter Wereld’. Samen met de daaropvolgende reclamecampagne rond hetzelfde thema werd het een enorm publicitair succes en zakelijk was het dat ongetwijfeld ook. Gedurfd én spraakmakend. En dat is precies wat de millennial reiziger zoekt, dus duiken hotels massaal vandaag de dag massaal op het gebruik van humor. Gekke teksten op de muur, urinoirs met foto’s van knipogende dames erboven, do not disturb signs met knipoog; de variaties zijn eindeloos. Zo kreeg ik in een Fins designhotel de rekening gepresenteerd waar ‘The Damage’ op stond en bood het New Yorkse Standard Hotel een telefoon met, naast toetsen voor roomservice en housekeeping, de opties om een motivational speaker of een fluffer op te roepen. Het past allemaal in de ontwikkeling dat gasten verwachten dat een hotel zich meer dan onderscheidt en zelfs karakter toont. En in dat karakter speelt humor een grote rol. Neem uzelf dus niet te serieus en ga er mee aan de slag. Het is goed voor de revenue en maakt het leven ook meteen een stuk leuker.

Overig nieuws

Amsterdam Airbnb
Airbnb roept op tot actie tegen gemeente Amsterdam

Airbnb roept gebruikers van de huizenverhuursite op om in actie te komen tegen de meldplicht die door de gemeente Amsterdam is voorgesteld. Verhuurders moeten, wanneer de meldplicht van kracht is, de gemeente op de hoogte stellen van de verhuur van de woning. Wanneer dat niet gebeurt, volgt er ...

Bezorgen
Eten bestellen via Facebook, een zegen voor restaurants?

In de Verenigde Staten test Facebook het bestellen van eten via het social media kanaal. Restaurants klagen al langer over de hoge kosten bij Thuisbezorgd, dus dit zou een 'game changer' kunnen zijn binnen de bezorgmarkt. Facebook rolt meer functionaliteiten uit, zoals het plaatsen van va...

Interieur Advertorial
Controle binnenklimaatsystemen bespaart horeca veel geld

Momenteel worden de controles op de regelgeving omtrent de EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) door Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied sterk geïntensiveerd. De regelgeving voor eigenaren en beheerders van gebouwen met een opgeteld koelvermogen van 12KW of meer worden met name in ...

Hotelbouwplannen
Bilderberg presenteert gerenoveerde hotels

De twee hotels van de hotelgroep Bilderberg in het Veluwse Garderen, Résidence Groot Heideborgh en Hotel ‘t Speulderbos, hebben een metamorfose ondergaan. Alle hotelkamers van beide hotels zijn gerestyled en de conferentieruimtes in Résidence Groot Heideborgh zijn volledig vernie...

Achtergronden
Parkhotel Valkenburg neemt Hotel Dieteren over

Parkhotel Valkenburg neemt Hotel Dieteren per 1 juni over, zo lazen we op wijlimburg.nl. Hotel Dieteren heeft 21 appartementen en daarmee geschikt voor gasten die langer willen verblijven. De nieuwe naam wordt 'Appartementen Valkenburg'. Beide hotels liggen dicht bij elkaar en op een kor...

Hotelbouwplannen Video
Video: Met 10.000 foto's maak je een 3-D-model van een hotel

Een collectief uit Turkije maakt met behulp van foto's 3D-modellen van bestaande steden en gebouwen. In de video hieronder zie je de presentatie van een hotel in Istanbul. Met vrijwel iedere smartphone kun je inmiddels panoramafoto's maken, dus de panoramaview is bij ons allemaal wel bek...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: