Column Sander Allegro: Hotelhumor

19 december 2016 | Sander Allegro

Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruikelijke protocol. En protocol heeft weinig plaats voor humor: het is een gedragsovereenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. Iedereen weet waar hij aan toe is en dat is wel zo makkelijk, zeker in het internationale verkeer. Hotels zijn wel een geliefd mikpunt van spot in een hele serie kluchten met als absoluut hoogtepunt de Britse Fawlty Towers serie van de onnavolgbare mannen van Monty Python.  Maar de tijden zijn veranderd. Steeds vaker durft het hotel zélf humor te laten zien. Aan het begin van het millennium begon het tij te keren. De door NH overgenomen Golden Tulip Hotels kregen bij de rebranding teksten met een knipoog op de liftdeuren . Een klein begin, maar toch! Ook succeshotelier Camille Oostwegel schuwde de humor niet  In 2005 opende het Maastrichtse Kruisherenhotel haar deuren met een WC-groep op de begane grond waar voor de bezoeker met een glazen wand de illusie werd gewekt dat er elk moment iemand langs kon lopen. 

In 2009 gaf het Amsterdamse budgethotel Hans Brinker een boek uit met als titel ‘Het slechtste Hotel ter Wereld’. Samen met de daaropvolgende reclamecampagne rond hetzelfde thema werd het een enorm publicitair succes en zakelijk was het dat ongetwijfeld ook. Gedurfd én spraakmakend. En dat is precies wat de millennial reiziger zoekt, dus duiken hotels massaal vandaag de dag massaal op het gebruik van humor. Gekke teksten op de muur, urinoirs met foto’s van knipogende dames erboven, do not disturb signs met knipoog; de variaties zijn eindeloos. Zo kreeg ik in een Fins designhotel de rekening gepresenteerd waar ‘The Damage’ op stond en bood het New Yorkse Standard Hotel een telefoon met, naast toetsen voor roomservice en housekeeping, de opties om een motivational speaker of een fluffer op te roepen. Het past allemaal in de ontwikkeling dat gasten verwachten dat een hotel zich meer dan onderscheidt en zelfs karakter toont. En in dat karakter speelt humor een grote rol. Neem uzelf dus niet te serieus en ga er mee aan de slag. Het is goed voor de revenue en maakt het leven ook meteen een stuk leuker.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Duurzaamheid
Tips voor een duurzamer hotel

Ieder hotel wil besparen op de energiekosten. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar het levert ook nog eens geld op. Ashwin Imambaks van het Spaanse gasbedrijf Gas Natural Fenosa geeft een aantal tips om energie te besparen in uw hotel en Wim van der Hulst van Honeywell vertelt over slimme t...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Nieuw hotel Vondel Hotels in Amsterdam

Vondel Hotels voegt opnieuw een uniek hotel toe aan haar collectie in Amsterdam. Het hotel op de Geldersekade vestigt zich middenin het bruisende Chinatown in een rijksmonument dat dienst heeft gedaan als Chinees pakhuis. Het hotel krijgt een Aziatisch thema en de sfeer zal het Shanghai van nu ademe...

Economie KHN
Verhoging lage btw-tarief desastreus voor horeca

KHN vindt het onacceptabel dat er plannen zijn om het lage btw-tarief te verhogen, zonder dat daarbij rekening wordt gehouden met de negatieve gevolgen voor horecaondernemers. De VVD, D66, CDA en CU onderhandelen over een coalitieakkoord en er zijn plannen om het lage btw-tarief van 6 procent naar...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Aziatisch themahotel in Amsterdam mag er komen

AT5 meldt dat, na jaren van juridisch getouwtrek, het Aziatisch themahotel aan de Geldersekade in Amsterdam gebouwd mag worden. Er komen 83 kamers in het hotel. Met de komst van het hotel gaat de afgesloten Elleboogsteeg mogelijk weer open. Het oordeel van De Raad van State luidt dat de vergunnin...

Personalia
Doros Theodorou treedt toe tot het MEININGER bestuur als Chief Commercial Officer

Meininger Hotels is verheugd om de aanstelling van Doros Theodourou in de nieuwe functie van Chief Commercial Officer aan te kunnen kondigen. Doros heeft meer dan 17 jaar ervaring in strategische verkoop en marketing, en dit in combinatie met een grote t...

Achtergronden
Belgische chef beklaagt zich over onbeschofte gasten

Sam van Houcke, de chef van restaurant Onder de Toren in het Belgische Hansbeke, beklaagde zich op Facebook over enkele wel zeer onbeschofte gasten. Hij riep op om het bericht te delen. Op zijn Facebookpagina schreef hij het volgende: 'Beste dame die gisteren in ons restaurant kwam dineren. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: