Column Sander Allegro: Mooi, mooier, mooist

14 februari 2007 | Sander Allegro

'Op 8 mei 2007 viert het eerste boutique designhotel van Nederland zijn tienjarig bestaan.' Met deze zin opent de uitnodigingskaart van een van mijn favoriete hotels: het aan de Amsterdamse Prinsengracht gelegen hotel Seven One Seven. Of het echt de allereerste was? Dat weet ik niet, maar dit hotel met acht bijzonder ingerichte suites en een zeer persoonlijke service is zeker de titel boutique designhotel waardig.

Boutiquehotel, designhotel of lifestylehotel; de termen worden vrolijk door elkaar gebruikt. Ik heb mij in 2002 ooit gewaagd aan een definitie van de term boetiekhotel: 'Het boetiekhotel is een niet al te groot hotel met modieuze kenmerken, vaak opererend in het luxe segment en zich onderscheidend met een gepersonaliseerde product-servicecombinatie.' Bij het opstellen van deze definitie leunde ik op Van Dale’s definitie van de term boetiek: 'Niet al te grote winkel voor modieuze dingen.'

In de Van Dale zoekt men ook vandaag nog tevergeefs naar definities van de bijzondere hotelsoorten die toch alweer vele jaren furore maken. Maar op internet is wel het nodige te vinden. In de online encyclopedie wikipedia wordt een boetiekhotel (in de Engelstalige versie) beschreven als een uit Noord-Amerika afkomstige aanduiding voor een intieme, doorgaans luxueuze en bijzondere hotelomgeving.

Boetiekhotels onderscheiden zich van grotere ketenhotels en motels door gepersonaliseerde accommodatie, service en faciliteiten. De markt voor boetiekhotels is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het concept heeft ook model gestaan voor nieuwe concepten van de grote ketens. Starwood was met de introductie van de W-hotels een van de eersten, maar inmiddels hebben alle grote, zichzelf respecterende ketens een boetiekconcept opgestart, waarbij hotels met 400-500 kamers geen uitzondering zijn. Kleinschaligheid lijkt dan ook niet langer meer een onderscheidend kenmerk voor deze bijzondere hotels.

De nieuwste ontwikkeling is de doorbraak van het boetiekconcept in gebieden waar tot voor kort nog weinig aandacht voor design te vinden was, maar waar traditionele bouw hoogtij vierde. Designhotels schieten uit de grond op de Afrikaanse Savanne, aan de Spaanse costa’s en langs Chileense bergmeren. Zelfs in Europese skigebieden, waar zij een welkom contrast vormen met door houtbetimmering, hertengeweien en in onbruik geraakte landbouwgereedschappen gedomineerde interieurs. Als het zo doorgaat, zal de traditionele hotelkamer met het bloembehang, het zie-je-niks-op-tapijt, de gewatteerde sprei en de draaiknoptelevisie over niet al te lange tijd geheel in de vergetelheid zijn geraakt. Wie nog ergens zo'n interieur heeft en gaat verbouwen, moet het opslaan. Over een jaar of wat wordt het weer helemaal hot…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Culinair Internationaal
Conservatorium hotel culinair wereldpodium

Internationaal culinair bezoek voor het Conservatorium hotel in Amsterdam. De afgelopen twee dagen was de wereldberoemde chef Hisato Hamada, co-founder van het exclusieve members-only restaurant Wagyumafia in Tokio, te gast in de keuken van Taiko. Op uitnodiging van Schilo van Coevorden, executiv...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: