Column Sander Allegro: Schone schijn

13 september 2007 | Sander Allegro

Hotelgasten worden graag belazerd, voor de gek gehouden en misleid. De dames en heren housekeepers doen daar maar al te graag aan mee. Nee, ik heb het niet over het op onoorbare wijze omgaan met de belangen en eigendommen van de gasten. Integendeel, bij deze professionals zijn zulke zaken in uitstekende handen. Ik heb het over het gegeven dat de hotelgast graag de illusie heeft dat hij de eerste en enige is die de hem toegewezen hotelkamer betreedt. Natuurlijk weet de gast wel dat het niet zo is, maar dat neemt niet weg dat hij het bewust of onbewust toch verwacht.

Vlekken, vingerafdrukken of geurtjes zijn dan ook uit den boze. En een verweesd haar dat zich ophoudt in het sanitair is voor veel gasten reden tot buitenproportionele ontzetting. De kamer is al eens eerder gebruikt! Hoe durven ze! Waarschijnlijk treffen we in de sanitaire ruimtes van de woning van zo'n gast genoeg haren aan om een kleine pruik te fabriceren, maar die zijn afkomstig van de dierbare echtgenoot(e) en bloedjes van kinderen, dus acceptabel.

Over de hele wereld doen honderdduizenden housekeeping professionals dagelijks hun uiterste best om de illusie in stand te houden; zij weten zelfs kamers die door gasten in minder dan 24 uur, dankzij een bijzonder talent, zijn omgebouwd van smetteloze verblijfsruimte tot vuilnisbelt, weer terug te brengen in de originele staat. Een ondankbaar beroep, met toch ook een aantal dankbare kanten. Ondankbaar, omdat het werk van de housekeeper zelden echt gewaardeerd wordt: wanneer het werk tot in de puntjes prima gedaan is, zal het toch niet leiden tot een grote mate van tevredenheid bij de ontvanger van deze dienst; terwijl een klein foutje direct leidt tot een zekere mate van ontevredenheid.

Waar hotelgasten lyrisch het thuisfront informeren over het bijzondere uitzicht en de grote plasmaschermen op de kamer, zullen zij hoogst zelden rapporteren over de glimmende, fris ruikende wc-pot. De dankbare kanten van housekeeping zitten aan de voldoening die de omtovering van een zwijnenstal tot een smetteloze hotelkamer oplevert. Klaar voor de volgende bewoner!

De ondergewaardeerde housekeeping medewerkers zijn bezig zichzelf beter te profileren. Op 12 oktober kwamen housekeeping teams uit het hele land bijeen tijdens het evenement Keeping Up van de Executive Housekeepers Association; bedoeld om de housekeeping afdeling van het jaar te huldigen. Een goed initiatief, want ondanks het toenemende belang van zaken als wifi internet, mood light installaties en rainforrest showers, vormt een schone kamer de hoeksteen van het hotelproduct.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor doet plastic in de ban

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor ...

Toerisme KHN
KHN wil toeristendrukte spreiden door het jaar, maar kan dat wel?

Het aantal toeristen in Nederland groeit de komende jaren van 42 miljoen in 2017, naar bijna 60 miljoen in 2030. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt deze groei gouden kansen voor de Nederlandse economie. KHN wil er dan ook voor zorgen dat deze groei positief uitpakt voor bedrijven, bew...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Hotelbouwplannen Opening
Nieuw hotelconcept van Kloeg Collection in Zeeland: Boutique Hotel Rijks [Video]

Kloeg Collection voegt aan het einde van dit jaar een nieuw hotel in Goes toe aan de collectie 4-sterren accommodaties: Boutique Hotel Rijks. De sloopwerkzaamheden zijn bijna achter de rug en de 'vernieuwbouw' gaat binnenkort van start. In dit concept komt de rijke historie van het pand same...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Airbnb vogelvrij verklaard, een update

'Airbnb vogelvrij verklaard?', zo luidde de kop boven de bijdrage van mijn kantoorgenoten Loes ter Meer en Nico Jacobs in oktober van het vorige jaar. Deze vrees lijkt met de uitspraak van het Europese Hof van 19 december 2019 bewaarheid te zijn geworden. Of zoals Thijs Jacobs eind december ...

Awards Amsterdam
House of Hospitality-awards uitgereikt

Maandagavond 20 januari zijn de eerste House of Hospitality-awards uitgereikt. Dat gebeurde tijdens een feestelijke avond in het nieuwe Nhow Amsterdam RAI Hotel. Tegen een indrukwekkend decor vanaf de 23ste etage werden de winnaars bekendgemaakt in verschillende categorieën waaronder student, d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: