Column Sander Allegro: Schone schijn

13 september 2007 | Sander Allegro

Hotelgasten worden graag belazerd, voor de gek gehouden en misleid. De dames en heren housekeepers doen daar maar al te graag aan mee. Nee, ik heb het niet over het op onoorbare wijze omgaan met de belangen en eigendommen van de gasten. Integendeel, bij deze professionals zijn zulke zaken in uitstekende handen. Ik heb het over het gegeven dat de hotelgast graag de illusie heeft dat hij de eerste en enige is die de hem toegewezen hotelkamer betreedt. Natuurlijk weet de gast wel dat het niet zo is, maar dat neemt niet weg dat hij het bewust of onbewust toch verwacht.

Vlekken, vingerafdrukken of geurtjes zijn dan ook uit den boze. En een verweesd haar dat zich ophoudt in het sanitair is voor veel gasten reden tot buitenproportionele ontzetting. De kamer is al eens eerder gebruikt! Hoe durven ze! Waarschijnlijk treffen we in de sanitaire ruimtes van de woning van zo'n gast genoeg haren aan om een kleine pruik te fabriceren, maar die zijn afkomstig van de dierbare echtgenoot(e) en bloedjes van kinderen, dus acceptabel.

Over de hele wereld doen honderdduizenden housekeeping professionals dagelijks hun uiterste best om de illusie in stand te houden; zij weten zelfs kamers die door gasten in minder dan 24 uur, dankzij een bijzonder talent, zijn omgebouwd van smetteloze verblijfsruimte tot vuilnisbelt, weer terug te brengen in de originele staat. Een ondankbaar beroep, met toch ook een aantal dankbare kanten. Ondankbaar, omdat het werk van de housekeeper zelden echt gewaardeerd wordt: wanneer het werk tot in de puntjes prima gedaan is, zal het toch niet leiden tot een grote mate van tevredenheid bij de ontvanger van deze dienst; terwijl een klein foutje direct leidt tot een zekere mate van ontevredenheid.

Waar hotelgasten lyrisch het thuisfront informeren over het bijzondere uitzicht en de grote plasmaschermen op de kamer, zullen zij hoogst zelden rapporteren over de glimmende, fris ruikende wc-pot. De dankbare kanten van housekeeping zitten aan de voldoening die de omtovering van een zwijnenstal tot een smetteloze hotelkamer oplevert. Klaar voor de volgende bewoner!

De ondergewaardeerde housekeeping medewerkers zijn bezig zichzelf beter te profileren. Op 12 oktober kwamen housekeeping teams uit het hele land bijeen tijdens het evenement Keeping Up van de Executive Housekeepers Association; bedoeld om de housekeeping afdeling van het jaar te huldigen. Een goed initiatief, want ondanks het toenemende belang van zaken als wifi internet, mood light installaties en rainforrest showers, vormt een schone kamer de hoeksteen van het hotelproduct.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: