Column Sander Allegro: Schone schijn

13 september 2007 | Sander Allegro

Hotelgasten worden graag belazerd, voor de gek gehouden en misleid. De dames en heren housekeepers doen daar maar al te graag aan mee. Nee, ik heb het niet over het op onoorbare wijze omgaan met de belangen en eigendommen van de gasten. Integendeel, bij deze professionals zijn zulke zaken in uitstekende handen. Ik heb het over het gegeven dat de hotelgast graag de illusie heeft dat hij de eerste en enige is die de hem toegewezen hotelkamer betreedt. Natuurlijk weet de gast wel dat het niet zo is, maar dat neemt niet weg dat hij het bewust of onbewust toch verwacht.

Vlekken, vingerafdrukken of geurtjes zijn dan ook uit den boze. En een verweesd haar dat zich ophoudt in het sanitair is voor veel gasten reden tot buitenproportionele ontzetting. De kamer is al eens eerder gebruikt! Hoe durven ze! Waarschijnlijk treffen we in de sanitaire ruimtes van de woning van zo'n gast genoeg haren aan om een kleine pruik te fabriceren, maar die zijn afkomstig van de dierbare echtgenoot(e) en bloedjes van kinderen, dus acceptabel.

Over de hele wereld doen honderdduizenden housekeeping professionals dagelijks hun uiterste best om de illusie in stand te houden; zij weten zelfs kamers die door gasten in minder dan 24 uur, dankzij een bijzonder talent, zijn omgebouwd van smetteloze verblijfsruimte tot vuilnisbelt, weer terug te brengen in de originele staat. Een ondankbaar beroep, met toch ook een aantal dankbare kanten. Ondankbaar, omdat het werk van de housekeeper zelden echt gewaardeerd wordt: wanneer het werk tot in de puntjes prima gedaan is, zal het toch niet leiden tot een grote mate van tevredenheid bij de ontvanger van deze dienst; terwijl een klein foutje direct leidt tot een zekere mate van ontevredenheid.

Waar hotelgasten lyrisch het thuisfront informeren over het bijzondere uitzicht en de grote plasmaschermen op de kamer, zullen zij hoogst zelden rapporteren over de glimmende, fris ruikende wc-pot. De dankbare kanten van housekeeping zitten aan de voldoening die de omtovering van een zwijnenstal tot een smetteloze hotelkamer oplevert. Klaar voor de volgende bewoner!

De ondergewaardeerde housekeeping medewerkers zijn bezig zichzelf beter te profileren. Op 12 oktober kwamen housekeeping teams uit het hele land bijeen tijdens het evenement Keeping Up van de Executive Housekeepers Association; bedoeld om de housekeeping afdeling van het jaar te huldigen. Een goed initiatief, want ondanks het toenemende belang van zaken als wifi internet, mood light installaties en rainforrest showers, vormt een schone kamer de hoeksteen van het hotelproduct.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: