Column Sander Allegro: Schone schijn

13 september 2007 | Sander Allegro

Hotelgasten worden graag belazerd, voor de gek gehouden en misleid. De dames en heren housekeepers doen daar maar al te graag aan mee. Nee, ik heb het niet over het op onoorbare wijze omgaan met de belangen en eigendommen van de gasten. Integendeel, bij deze professionals zijn zulke zaken in uitstekende handen. Ik heb het over het gegeven dat de hotelgast graag de illusie heeft dat hij de eerste en enige is die de hem toegewezen hotelkamer betreedt. Natuurlijk weet de gast wel dat het niet zo is, maar dat neemt niet weg dat hij het bewust of onbewust toch verwacht.

Vlekken, vingerafdrukken of geurtjes zijn dan ook uit den boze. En een verweesd haar dat zich ophoudt in het sanitair is voor veel gasten reden tot buitenproportionele ontzetting. De kamer is al eens eerder gebruikt! Hoe durven ze! Waarschijnlijk treffen we in de sanitaire ruimtes van de woning van zo'n gast genoeg haren aan om een kleine pruik te fabriceren, maar die zijn afkomstig van de dierbare echtgenoot(e) en bloedjes van kinderen, dus acceptabel.

Over de hele wereld doen honderdduizenden housekeeping professionals dagelijks hun uiterste best om de illusie in stand te houden; zij weten zelfs kamers die door gasten in minder dan 24 uur, dankzij een bijzonder talent, zijn omgebouwd van smetteloze verblijfsruimte tot vuilnisbelt, weer terug te brengen in de originele staat. Een ondankbaar beroep, met toch ook een aantal dankbare kanten. Ondankbaar, omdat het werk van de housekeeper zelden echt gewaardeerd wordt: wanneer het werk tot in de puntjes prima gedaan is, zal het toch niet leiden tot een grote mate van tevredenheid bij de ontvanger van deze dienst; terwijl een klein foutje direct leidt tot een zekere mate van ontevredenheid.

Waar hotelgasten lyrisch het thuisfront informeren over het bijzondere uitzicht en de grote plasmaschermen op de kamer, zullen zij hoogst zelden rapporteren over de glimmende, fris ruikende wc-pot. De dankbare kanten van housekeeping zitten aan de voldoening die de omtovering van een zwijnenstal tot een smetteloze hotelkamer oplevert. Klaar voor de volgende bewoner!

De ondergewaardeerde housekeeping medewerkers zijn bezig zichzelf beter te profileren. Op 12 oktober kwamen housekeeping teams uit het hele land bijeen tijdens het evenement Keeping Up van de Executive Housekeepers Association; bedoeld om de housekeeping afdeling van het jaar te huldigen. Een goed initiatief, want ondanks het toenemende belang van zaken als wifi internet, mood light installaties en rainforrest showers, vormt een schone kamer de hoeksteen van het hotelproduct.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: