Column Sander Allegro: Sleeping with the enemy

23 september 2015 | Sander Allegro

Ik moet u wat bekennen: ik ben vreemdgegaan. Het was in de vakantie in het verre buitenland en ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb de door mij zo gewaardeerde hotellerie verloochend en heb een verblijf geboekt via Airbnb… En het ergste is: Het was een fantastische ervaring… Als u het nog nooit geprobeerd hebt zou ik zeggen, doe het eens; er gaat een wereld voor u open.

In de week dat Airbnb bekendmaakte dat de miljoenste Nederlandse boeking was gemaakt, kwamen ook cijfers van HOTELSTAT naar buiten over de ontwikkeling van hotelbezetting, rate en opbrengst in Amsterdam die een mooie groei lieten zien. Het lijkt er op dat de Amsterdamse hotels, ondanks het enorme extra aanbod dat Airbnb heeft gebracht, nog weinig concurrentie ervaren. Maar de wereld bestaat niet alleen uit Amsterdamse hotels en als je verder gaat zoeken naar berichtgeving over de effecten van Airbnb, is het zonneklaar dat Airbnb in bijna alle segmenten een concurrent van formaat is.

Het beeld dat Airbnb vooral gebruikt wordt door jonge reizigers die bereid zijn genoegen te nemen met weinig comfort, zolang de prijs maar laag is, klopt al lang niet meer. Zo heeft Airbnb in Parijs al meer dan 40 accommodaties die meer dan 1000 euro per nacht kosten en ook in Amsterdam zijn er in het hoogseizoen zeker 10 accommodaties met eenzelfde prijskaartje. En zoals eerder gemeld op deze plek, heeft ook de zakenwereld haar weg naar Airbnb gevonden. Terwijl we naar de grootste aanbieders als Airbnb & Wimdu kijken, heeft het fenomeen navolging gekregen van talloze kleinere, gespecialiseerde aanbieders van privéaccommodaties. Zo is er Behomm, dat zich exclusief richt op ‘coole’ designers die elkaars huizen huren, terwijl ook HomeAway zich richt op het exclusieve topsegment. Kid & Coe richt zich op het accommoderen van families met kinderen en het Franse MrBnB op de markt van gay reizigers. En dit is nog maar een kleine greep uit het steeds rijker wordende aanbod.

Het is duidelijk dat de gebruikers van deze accommodaties iets zoeken wat ze in hotels onvoldoende vinden. Het gaat dan om authentieke, persoonlijke en lokale ervaringen en gebruikers roemen het persoonlijk contact met de ‘host’. Hotels die in staat zijn om op de behoeften van deze gasten in te spelen, hebben een geweldige propositie in de strijd om de gast. Ik zou zeggen: probeer het eens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: