Column Sander Allegro: Sleeping with the enemy

23 september 2015 | Sander Allegro

Ik moet u wat bekennen: ik ben vreemdgegaan. Het was in de vakantie in het verre buitenland en ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb de door mij zo gewaardeerde hotellerie verloochend en heb een verblijf geboekt via Airbnb… En het ergste is: Het was een fantastische ervaring… Als u het nog nooit geprobeerd hebt zou ik zeggen, doe het eens; er gaat een wereld voor u open.

In de week dat Airbnb bekendmaakte dat de miljoenste Nederlandse boeking was gemaakt, kwamen ook cijfers van HOTELSTAT naar buiten over de ontwikkeling van hotelbezetting, rate en opbrengst in Amsterdam die een mooie groei lieten zien. Het lijkt er op dat de Amsterdamse hotels, ondanks het enorme extra aanbod dat Airbnb heeft gebracht, nog weinig concurrentie ervaren. Maar de wereld bestaat niet alleen uit Amsterdamse hotels en als je verder gaat zoeken naar berichtgeving over de effecten van Airbnb, is het zonneklaar dat Airbnb in bijna alle segmenten een concurrent van formaat is.

Het beeld dat Airbnb vooral gebruikt wordt door jonge reizigers die bereid zijn genoegen te nemen met weinig comfort, zolang de prijs maar laag is, klopt al lang niet meer. Zo heeft Airbnb in Parijs al meer dan 40 accommodaties die meer dan 1000 euro per nacht kosten en ook in Amsterdam zijn er in het hoogseizoen zeker 10 accommodaties met eenzelfde prijskaartje. En zoals eerder gemeld op deze plek, heeft ook de zakenwereld haar weg naar Airbnb gevonden. Terwijl we naar de grootste aanbieders als Airbnb & Wimdu kijken, heeft het fenomeen navolging gekregen van talloze kleinere, gespecialiseerde aanbieders van privéaccommodaties. Zo is er Behomm, dat zich exclusief richt op ‘coole’ designers die elkaars huizen huren, terwijl ook HomeAway zich richt op het exclusieve topsegment. Kid & Coe richt zich op het accommoderen van families met kinderen en het Franse MrBnB op de markt van gay reizigers. En dit is nog maar een kleine greep uit het steeds rijker wordende aanbod.

Het is duidelijk dat de gebruikers van deze accommodaties iets zoeken wat ze in hotels onvoldoende vinden. Het gaat dan om authentieke, persoonlijke en lokale ervaringen en gebruikers roemen het persoonlijk contact met de ‘host’. Hotels die in staat zijn om op de behoeften van deze gasten in te spelen, hebben een geweldige propositie in de strijd om de gast. Ik zou zeggen: probeer het eens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitma ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: