Column Sander Allegro: Sleeping with the enemy

23 september 2015 | Sander Allegro

Ik moet u wat bekennen: ik ben vreemdgegaan. Het was in de vakantie in het verre buitenland en ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb de door mij zo gewaardeerde hotellerie verloochend en heb een verblijf geboekt via Airbnb… En het ergste is: Het was een fantastische ervaring… Als u het nog nooit geprobeerd hebt zou ik zeggen, doe het eens; er gaat een wereld voor u open.

In de week dat Airbnb bekendmaakte dat de miljoenste Nederlandse boeking was gemaakt, kwamen ook cijfers van HOTELSTAT naar buiten over de ontwikkeling van hotelbezetting, rate en opbrengst in Amsterdam die een mooie groei lieten zien. Het lijkt er op dat de Amsterdamse hotels, ondanks het enorme extra aanbod dat Airbnb heeft gebracht, nog weinig concurrentie ervaren. Maar de wereld bestaat niet alleen uit Amsterdamse hotels en als je verder gaat zoeken naar berichtgeving over de effecten van Airbnb, is het zonneklaar dat Airbnb in bijna alle segmenten een concurrent van formaat is.

Het beeld dat Airbnb vooral gebruikt wordt door jonge reizigers die bereid zijn genoegen te nemen met weinig comfort, zolang de prijs maar laag is, klopt al lang niet meer. Zo heeft Airbnb in Parijs al meer dan 40 accommodaties die meer dan 1000 euro per nacht kosten en ook in Amsterdam zijn er in het hoogseizoen zeker 10 accommodaties met eenzelfde prijskaartje. En zoals eerder gemeld op deze plek, heeft ook de zakenwereld haar weg naar Airbnb gevonden. Terwijl we naar de grootste aanbieders als Airbnb & Wimdu kijken, heeft het fenomeen navolging gekregen van talloze kleinere, gespecialiseerde aanbieders van privéaccommodaties. Zo is er Behomm, dat zich exclusief richt op ‘coole’ designers die elkaars huizen huren, terwijl ook HomeAway zich richt op het exclusieve topsegment. Kid & Coe richt zich op het accommoderen van families met kinderen en het Franse MrBnB op de markt van gay reizigers. En dit is nog maar een kleine greep uit het steeds rijker wordende aanbod.

Het is duidelijk dat de gebruikers van deze accommodaties iets zoeken wat ze in hotels onvoldoende vinden. Het gaat dan om authentieke, persoonlijke en lokale ervaringen en gebruikers roemen het persoonlijk contact met de ‘host’. Hotels die in staat zijn om op de behoeften van deze gasten in te spelen, hebben een geweldige propositie in de strijd om de gast. Ik zou zeggen: probeer het eens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Achtergronden
Mindervalidenhotel op Zwarte Cross

Het wordt dit jaar voor 20 tot 25 mindervaliden mogelijk om de Zwarte Cross maximaal te beleven. De 33-jarige Rick Brink uit Hardenberg is maandag 17 juni in het KRO-NCRV programma Minister van Gehandicaptenzaken verkozen tot de eerste minister van Gehandicaptenzaken van Nederland en zal MIVA Las Ve...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Hilton Hotelketens
Hotelketen uitgelicht: Hilton

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In 1919 opende Conrad Hilton het eerste Hilton Hotel in Cisco, Texas in de Verenigde Staten. In honderd jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een van de bekendste en grootste...

Opening Hotelketens Internationaal
Zo ziet het nieuwe Aloft Hotel in Madrid eruit

Aloft Hotels, Marriott International’s hotelmerk voor muziekfans en liefhebbers van tech, zet deze maand een voetafdruk in Spanje met de opening van Aloft Madrid Gran Via. Het hotel ligt in het bruisende hart van de hoofdstad op steenworp afstand van hotspots zoals het iconische Plaza de Espa&...

Personalia
Nieuwe General Manager voor Hotel Nassau Breda

Hotel Nassau Breda heeft per 1 juli een nieuwe General Manager. Yolanda Bianca neemt het stokje over van Päivi Hagedoorn die 2,5 jaar de scepter zwaaide, maar nu doorstroomt naar mmoederorganisatie Odyssey Hotel Group. Hagedoorn wist van Hotel Nassau Breda een begrip te maken in de wijde omgevi...

Economie Achtergronden
Prijzen hotels, restaurants en voedingsmiddelen in Nederland hoger dan Europees gemiddelde

Van de vijf meestbezochte vakantielanden is Spanje het voordeligst voor vakantiegangers die zelf de boodschappen doen. In Spanje zijn de prijzen voor voeding 4 procent lager dan gemiddeld in de Europese Unie. In Nederland liggen deze prijzen 1,1 procent boven dit gemiddelde. Dat meldt het CBS op bas...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: