Column Sander Allegro: Sleeping with the enemy

23 september 2015 | Sander Allegro

Ik moet u wat bekennen: ik ben vreemdgegaan. Het was in de vakantie in het verre buitenland en ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb de door mij zo gewaardeerde hotellerie verloochend en heb een verblijf geboekt via Airbnb… En het ergste is: Het was een fantastische ervaring… Als u het nog nooit geprobeerd hebt zou ik zeggen, doe het eens; er gaat een wereld voor u open.

In de week dat Airbnb bekendmaakte dat de miljoenste Nederlandse boeking was gemaakt, kwamen ook cijfers van HOTELSTAT naar buiten over de ontwikkeling van hotelbezetting, rate en opbrengst in Amsterdam die een mooie groei lieten zien. Het lijkt er op dat de Amsterdamse hotels, ondanks het enorme extra aanbod dat Airbnb heeft gebracht, nog weinig concurrentie ervaren. Maar de wereld bestaat niet alleen uit Amsterdamse hotels en als je verder gaat zoeken naar berichtgeving over de effecten van Airbnb, is het zonneklaar dat Airbnb in bijna alle segmenten een concurrent van formaat is.

Het beeld dat Airbnb vooral gebruikt wordt door jonge reizigers die bereid zijn genoegen te nemen met weinig comfort, zolang de prijs maar laag is, klopt al lang niet meer. Zo heeft Airbnb in Parijs al meer dan 40 accommodaties die meer dan 1000 euro per nacht kosten en ook in Amsterdam zijn er in het hoogseizoen zeker 10 accommodaties met eenzelfde prijskaartje. En zoals eerder gemeld op deze plek, heeft ook de zakenwereld haar weg naar Airbnb gevonden. Terwijl we naar de grootste aanbieders als Airbnb & Wimdu kijken, heeft het fenomeen navolging gekregen van talloze kleinere, gespecialiseerde aanbieders van privéaccommodaties. Zo is er Behomm, dat zich exclusief richt op ‘coole’ designers die elkaars huizen huren, terwijl ook HomeAway zich richt op het exclusieve topsegment. Kid & Coe richt zich op het accommoderen van families met kinderen en het Franse MrBnB op de markt van gay reizigers. En dit is nog maar een kleine greep uit het steeds rijker wordende aanbod.

Het is duidelijk dat de gebruikers van deze accommodaties iets zoeken wat ze in hotels onvoldoende vinden. Het gaat dan om authentieke, persoonlijke en lokale ervaringen en gebruikers roemen het persoonlijk contact met de ‘host’. Hotels die in staat zijn om op de behoeften van deze gasten in te spelen, hebben een geweldige propositie in de strijd om de gast. Ik zou zeggen: probeer het eens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: