Column Sander Allegro: Weg met het management!

4 november 2016 | Jorien Slager

Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpel als effectief: kleine teams van verzorgenden en andere zorgverleners vormen een eigen eenheid die verantwoordelijk is voor de thuiszorg in een bepaald gebied.

De teams zijn zelf verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering. Ze worden daarbij ondersteund door een klein landelijk hoofdkantoor. Het grote voordeel is dat de professionals die de zorg verlenen, de cliënten kennen en op die manier de zorg maximaal kunnen personaliseren. Een prachtig concept. Zou dat niet iets zijn voor de hotellerie? Met de huidige plannings- en revenue management technieken, kan veel van het strategische en tactische denkwerk op hoofdkantoren worden uitgevoerd.

Blijft over: de zorg voor de gast. Het lijkt een absurd idee, maar in Chiang Mai in Thailand doen ze het gewoon. In het BED hotel ontbreken de managers. Het hotel werd opgezet door de Nederlandse manager Jeroen Schedler, samen met Thaise vrienden. Volgens Schedler persen managers hun medewerkers in een verstikkend keurslijf en geven ze veel te veel detailsturing. Volgens de Nederlandse hotelschool afgestudeerde is dat ‘killing’ voor het werkplezier van mensen. 

Door ze de vrijheid te geven, accepteren de medewerkers ook de verantwoordelijkheid. “Het team weet precies wat er gedaan moet worden. Teamleden corrigeren elkaar als het nodig is.” De resultaten snoeren alle critici de mond. De inmiddels tot een groep van drie vestigingen uitgegroeide onderneming staat met alle drie de hotels in de top 10 van Tripadvisor en heeft een bezetting van 95 procent.

Schedler laat zijn teams hun gang gaan en is vooral sfeerbewaker. Dat is nog eens andere koek dan het managementmodel van de meeste hotelketens. Toch kom ik dit model in Nederland ook tegen. Succeshotelier Caroline Receveur van Doubletree Amsterdam CS heiligt hetzelfde principe, al is er nog wel management in haar organisatie. Het management zorgt voor de randvoorwaarden en voor de medewerkers, de medewerkers zorgen voor de gast. Simpel en doeltreffend.

Al jaren roepen we dat de zorg kan leren van de hotellerie; op dit punt kan de hotellerie wat leren van de (buurt-)zorg!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: