Column Sander Allegro: Weg met het management!

4 november 2016 | Jorien Slager

Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpel als effectief: kleine teams van verzorgenden en andere zorgverleners vormen een eigen eenheid die verantwoordelijk is voor de thuiszorg in een bepaald gebied.

De teams zijn zelf verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering. Ze worden daarbij ondersteund door een klein landelijk hoofdkantoor. Het grote voordeel is dat de professionals die de zorg verlenen, de cliënten kennen en op die manier de zorg maximaal kunnen personaliseren. Een prachtig concept. Zou dat niet iets zijn voor de hotellerie? Met de huidige plannings- en revenue management technieken, kan veel van het strategische en tactische denkwerk op hoofdkantoren worden uitgevoerd.

Blijft over: de zorg voor de gast. Het lijkt een absurd idee, maar in Chiang Mai in Thailand doen ze het gewoon. In het BED hotel ontbreken de managers. Het hotel werd opgezet door de Nederlandse manager Jeroen Schedler, samen met Thaise vrienden. Volgens Schedler persen managers hun medewerkers in een verstikkend keurslijf en geven ze veel te veel detailsturing. Volgens de Nederlandse hotelschool afgestudeerde is dat ‘killing’ voor het werkplezier van mensen. 

Door ze de vrijheid te geven, accepteren de medewerkers ook de verantwoordelijkheid. “Het team weet precies wat er gedaan moet worden. Teamleden corrigeren elkaar als het nodig is.” De resultaten snoeren alle critici de mond. De inmiddels tot een groep van drie vestigingen uitgegroeide onderneming staat met alle drie de hotels in de top 10 van Tripadvisor en heeft een bezetting van 95 procent.

Schedler laat zijn teams hun gang gaan en is vooral sfeerbewaker. Dat is nog eens andere koek dan het managementmodel van de meeste hotelketens. Toch kom ik dit model in Nederland ook tegen. Succeshotelier Caroline Receveur van Doubletree Amsterdam CS heiligt hetzelfde principe, al is er nog wel management in haar organisatie. Het management zorgt voor de randvoorwaarden en voor de medewerkers, de medewerkers zorgen voor de gast. Simpel en doeltreffend.

Al jaren roepen we dat de zorg kan leren van de hotellerie; op dit punt kan de hotellerie wat leren van de (buurt-)zorg!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Githa van Vilsteren Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child.  ...

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

Interview Branded Content
“We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken”

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: