De lunch wordt Belgischer

17 maart 2015 |
De lunch wordt Belgischer<

2008. Het jaar waarin de financiële crisis begon en het zakendiner plaatsmaakte voor de zakenlunch. Hoe spelen hoteliers in
op deze ontwikkeling? Kiezen ze voor een buffet of een menu? En welke trends zijn er wat betreft de hotellunch? We spreken met Harm van Beurden, F&B servicemanager bij Kapellerput Conferentiehotel in Heeze, Nadine Simons, assistent hotelmanager van het Max Brown Hotel in Amsterdam en met Arjan van Dalen, general manager van het Fletcher Zuiderduin Beach Hotel in Westkapelle.

Foto: Het restaurant van het Fletcher Zuiderduin Beach Hotel in Westkapelle

Bij Kapellerput Conferentiehotel in het Brabantse Heeze draaien ze voor een uitgebreid lunchbuffet hun hand niet om. Harm van Beurden, F&B Servicemanager bij dit hotel, vertelt vol enthousiasme over de lunch bij de Kapellerput. “Doordeweeks ontvangen we voornamelijk zakelijke gasten. Zij maken vooral gebruik van het lunchbuffet.”

Variatie
Een gevarieerd aanbod tijdens de lunch is volgens Van Beurden essentieel. “We hebben veel meerdaagse gasten die we dan graag de ene dag ander brood aanbieden dan de andere dag. Ook variëren we op het gebied van salades en bij vleeswaren. Het fruit passen we aan op het seizoen en ook bieden we de ene dag een gebonden soep en de andere dag een bouillon aan.” Gasten kunnen tijdens de lunch ook genieten van een verrassend warm gerecht. “We proberen ook hierbij verschillende gerechten aan te bieden. Zo is er de ene dag een uniek Houben worstenbroodje en kan er op de andere dag een Indiase curry zijn. Alles wordt bepaald door de creativiteit van de koks.” Ook in Westkapelle bieden ze veel variatie voor de lunch. Arjan van Dalen: “Wij bieden alles aan. Van een uitsmijter tot fruits de mer. Wel hebben we gekozen voor een menu in plaats van een buffet. Dit menu bestaat normaal gezien uit twee gangen.”

Duurzaam
Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Van Beurden: “We proberen zo min mogelijk voedsel te verspillen. Zo maken we van brood dat over is broodpudding, croutons of soms zelfs toastjes. “ Ook in het Max Brown Hotel in Amsterdam is duurzaamheid belangrijk. “We hebben geen keuken, alleen een kleine bar en bieden dus geen lunch aan. Wel kunnen gasten genieten van snacks. Dit zijn verschillende zoete en hartige snacks. Ons motto is: gezond en lekker. We bieden dus snacks die gewoon lekker zijn en ook snacks die gezond zijn. We nemen producten af van lokale aanbieders, zoals koekjes van De Koekenbakkers, taarten van Alexandra Zoet en brood van Bakkerij Mama. Zo komt het eten van dichtbij en wordt er niet veel geld besteed aan bijvoorbeeld transport”, aldus Nadine Simons.


De gasten genieten bij Kapellerput Conferentiehotel van een Brabants worstenbroodje. De maker is zelf aanwezig om zijn product toe te lichten

Buiten
Gasten van Max Brown mogen de snacks mee naar hun kamer of mee naar buiten nemen. Ook bij Kapellerput wordt ingespeeld op de wereld buiten het hotel en de vergaderzaal. Harm van Beurden: “We willen zakelijke hotelgasten een moment van ontspanning, een beleving, bieden tijdens de lunch. Daarom serveren we bijvoorbeeld op een mooie koude dag buiten erwtensoep of laten we onze koks buiten de vis roken. Op deze manier zijn de gasten echt helemaal uit de vergadersfeer en hebben ze een moment van ontspanning.”

Luxer en langer
Vooral Arjan van het Fletcher Zuiderduin Beach Hotel merkt dat de lunch steeds luxer wordt en dat er meer tijd voor wordt uitgetrokken. “Zo’n twee tot drie jaar geleden was vooral het 12-uurtje populair dat in een halfuur geserveerd kon worden. Nu zie je dat er echt zaken gedaan wordt met de lunch en kiezen gasten eerder voor een carpaccio, bouillabaisse of een kleinere versie van het hoofdgerecht. Ook leisuregasten geven steeds meer geld uit voor een lunch. Lichtere en warme gerechten worden ook steeds populairder, de lunch wordt wat dat betreft steeds Belgischer.”

Originele producten
Volgens zowel Nadine als Harm is het belangrijk om producten aan te bieden die gasten thuis niet hebben. Nadine: “Wij bieden producten aan van Favourites Food uit Amsterdam. Deze leverancier biedt gezonde organische dranken en snacks die niet in de supermarkt te koop zijn en zijn dus echt nieuw voor onze gasten.” Harm is erg enthousiast over de jam die aangeboden wordt bij de lunch in zijn Conferentiehotel. “Deze jam is afkomstig van Adriaan de Smaakmaker en wordt op een ambachtelijke manier gemaakt. De bereiding van alle producten vindt plaats achter in de winkel, op originele wijze met alleen natuurlijke ingrediënten en zonder kunstmatige toevoegingen.” In Westkapelle doen de Zeeuwse gerechten het van oudsher goed. “We hebben veel Duitse en Belgische gasten die erg ‘Zeeuwsgezind’ zijn. Alles wat Zeeuws is, is bij hen erg populair. Ook bij de Zeeuwen zelf is dit overigens het geval.” Variatie, duurzaamheid, luxe en langer lunchen. Dat zijn de woorden die bij de lunch van 2015 passen. De lunch is niet langer een ‘tussendoortje’, maar een volwaardig F&B-moment waar u veel rendement uit kunt halen.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: