De lunch wordt Belgischer

17 maart 2015 |
De lunch wordt Belgischer<

2008. Het jaar waarin de financiële crisis begon en het zakendiner plaatsmaakte voor de zakenlunch. Hoe spelen hoteliers in
op deze ontwikkeling? Kiezen ze voor een buffet of een menu? En welke trends zijn er wat betreft de hotellunch? We spreken met Harm van Beurden, F&B servicemanager bij Kapellerput Conferentiehotel in Heeze, Nadine Simons, assistent hotelmanager van het Max Brown Hotel in Amsterdam en met Arjan van Dalen, general manager van het Fletcher Zuiderduin Beach Hotel in Westkapelle.

Foto: Het restaurant van het Fletcher Zuiderduin Beach Hotel in Westkapelle

Bij Kapellerput Conferentiehotel in het Brabantse Heeze draaien ze voor een uitgebreid lunchbuffet hun hand niet om. Harm van Beurden, F&B Servicemanager bij dit hotel, vertelt vol enthousiasme over de lunch bij de Kapellerput. “Doordeweeks ontvangen we voornamelijk zakelijke gasten. Zij maken vooral gebruik van het lunchbuffet.”

Variatie
Een gevarieerd aanbod tijdens de lunch is volgens Van Beurden essentieel. “We hebben veel meerdaagse gasten die we dan graag de ene dag ander brood aanbieden dan de andere dag. Ook variëren we op het gebied van salades en bij vleeswaren. Het fruit passen we aan op het seizoen en ook bieden we de ene dag een gebonden soep en de andere dag een bouillon aan.” Gasten kunnen tijdens de lunch ook genieten van een verrassend warm gerecht. “We proberen ook hierbij verschillende gerechten aan te bieden. Zo is er de ene dag een uniek Houben worstenbroodje en kan er op de andere dag een Indiase curry zijn. Alles wordt bepaald door de creativiteit van de koks.” Ook in Westkapelle bieden ze veel variatie voor de lunch. Arjan van Dalen: “Wij bieden alles aan. Van een uitsmijter tot fruits de mer. Wel hebben we gekozen voor een menu in plaats van een buffet. Dit menu bestaat normaal gezien uit twee gangen.”

Duurzaam
Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Van Beurden: “We proberen zo min mogelijk voedsel te verspillen. Zo maken we van brood dat over is broodpudding, croutons of soms zelfs toastjes. “ Ook in het Max Brown Hotel in Amsterdam is duurzaamheid belangrijk. “We hebben geen keuken, alleen een kleine bar en bieden dus geen lunch aan. Wel kunnen gasten genieten van snacks. Dit zijn verschillende zoete en hartige snacks. Ons motto is: gezond en lekker. We bieden dus snacks die gewoon lekker zijn en ook snacks die gezond zijn. We nemen producten af van lokale aanbieders, zoals koekjes van De Koekenbakkers, taarten van Alexandra Zoet en brood van Bakkerij Mama. Zo komt het eten van dichtbij en wordt er niet veel geld besteed aan bijvoorbeeld transport”, aldus Nadine Simons.


De gasten genieten bij Kapellerput Conferentiehotel van een Brabants worstenbroodje. De maker is zelf aanwezig om zijn product toe te lichten

Buiten
Gasten van Max Brown mogen de snacks mee naar hun kamer of mee naar buiten nemen. Ook bij Kapellerput wordt ingespeeld op de wereld buiten het hotel en de vergaderzaal. Harm van Beurden: “We willen zakelijke hotelgasten een moment van ontspanning, een beleving, bieden tijdens de lunch. Daarom serveren we bijvoorbeeld op een mooie koude dag buiten erwtensoep of laten we onze koks buiten de vis roken. Op deze manier zijn de gasten echt helemaal uit de vergadersfeer en hebben ze een moment van ontspanning.”

Luxer en langer
Vooral Arjan van het Fletcher Zuiderduin Beach Hotel merkt dat de lunch steeds luxer wordt en dat er meer tijd voor wordt uitgetrokken. “Zo’n twee tot drie jaar geleden was vooral het 12-uurtje populair dat in een halfuur geserveerd kon worden. Nu zie je dat er echt zaken gedaan wordt met de lunch en kiezen gasten eerder voor een carpaccio, bouillabaisse of een kleinere versie van het hoofdgerecht. Ook leisuregasten geven steeds meer geld uit voor een lunch. Lichtere en warme gerechten worden ook steeds populairder, de lunch wordt wat dat betreft steeds Belgischer.”

Originele producten
Volgens zowel Nadine als Harm is het belangrijk om producten aan te bieden die gasten thuis niet hebben. Nadine: “Wij bieden producten aan van Favourites Food uit Amsterdam. Deze leverancier biedt gezonde organische dranken en snacks die niet in de supermarkt te koop zijn en zijn dus echt nieuw voor onze gasten.” Harm is erg enthousiast over de jam die aangeboden wordt bij de lunch in zijn Conferentiehotel. “Deze jam is afkomstig van Adriaan de Smaakmaker en wordt op een ambachtelijke manier gemaakt. De bereiding van alle producten vindt plaats achter in de winkel, op originele wijze met alleen natuurlijke ingrediënten en zonder kunstmatige toevoegingen.” In Westkapelle doen de Zeeuwse gerechten het van oudsher goed. “We hebben veel Duitse en Belgische gasten die erg ‘Zeeuwsgezind’ zijn. Alles wat Zeeuws is, is bij hen erg populair. Ook bij de Zeeuwen zelf is dit overigens het geval.” Variatie, duurzaamheid, luxe en langer lunchen. Dat zijn de woorden die bij de lunch van 2015 passen. De lunch is niet langer een ‘tussendoortje’, maar een volwaardig F&B-moment waar u veel rendement uit kunt halen.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: