"De vent maakt de tent"

9 maart 2015 |
"De vent maakt de tent"<

Wie herinnert zich nog de Nederlandse Formule 1 coureur Christijan Albers? Hij reed voor Spyker (u weet wel…) en maakte in 2007
naam door de pitstraat te verlaten met de tankinstallatie nog aan zijn bolide. Christijan werd gesponsord door Bilderberg. Niet zo vreemd, gezien de puur Nederlandse identiteit én de aspiraties van deze hotelketen. De tijd rijdt … pardon, gaat hard. In 2006 interviewde Hospitality Management voor het laatst Dries van der Vossen, de managing director van Bilderberg. Hij zit er nog steeds, en ‘zijn keten’ heeft de crisis best goed doorstaan. Genoeg aanleiding voor een nieuw gesprek.

Foto: Dries van der Vossen

Kort geleden heeft Bilderberg een sponsorcontract gesloten met de KNLTB (de tennisbond met circa 500.000 leden). Dat past beter dan zo’n Formule 1 stal. Die tennissers vormen een belangrijke doelgroep, en doelgroepen, daar draait het om tegenwoordig. ‘It’s a whole new ball game.’
Laten we nog even teruggaan naar 2006. Destijds was binnen Bilderberg sprake van een ‘turnaround’. Bilderberg moest een toonaangevende keten worden in Nederland. “Er is ongelooflijk veel gebeurd sinds wij elkaar toen spraken,” begint Van der Vossen voorzichtig. “In de wereldeconomie, in de Nederlandse economie, dus ook in de hotelindustrie. Van 2005 tot april 2009 opereerde Bilderberg in een buitengewoon dynamische periode: we hebben bijna zeventig miljoen euro geïnvesteerd in de hotels; we hebben de groep opnieuw gepositioneerd. Zeven hotels zijn in die tijd verkocht, en de focus is nóg duidelijker komen te liggen op de zakelijke markt doordeweeks en de toeristische markt in de weekeinden.”

Acht jaar geleden was de ratio binnen Bilderberg zo’n twintig tot dertig vierkante meter vergaderruimte per hotelkamer, terwijl ongeveer vier meter gangbaar is. Is dat veranderd?

“Nee, dat is nog steeds zo. Maar onze hotels zijn gemoderniseerd via een uitgebreid renovatieprogramma. Bovendien is de marketing- en salesaanpak nu helemaal van deze tijd. We hebben inmiddels de vijfde generatie website gelanceerd. Al met al is het ons gelukt om de omzet en winst een enorme impuls te geven. Dat had toen natuurlijk ook te maken met de economie; 2008 was qua resultaten het beste jaar uit onze historie. In de zomer van dat jaar hadden we een nieuwe acquisitie gepland, maar ik werd net daarvoor gebeld door een aandeelhouder. Er komt een crisis aan, waarschuwde hij. In zijn woorden: ‘Bereid je voor op een enorme terugval; dit wordt niet zomaar een cyclische terugval, maar een enorme systeemcrisis.’ Ik wist toen nog niet eens wat dat was…
Alle geplande acquisities gingen onmiddellijk van tafel. Het ene jaar deden we, bij wijze van spreken, nog elke maand een rondedans om de sterk gestegen omzetten te vieren, even later waren we aan het reorganiseren om een crisis het hoofd te kunnen bieden. In december 2008 zijn we flink gaan snijden in de kosten; daardoor waren we stormbestendig in april 2009, toen Balkenende en Bos op tv hun onheilsboodschappen verkondigden. Overigens was het buitengewoon onverstandig van die twee, in het kader van perceptiemanagement, om een vergelijking te trekken met de crisis van de jaren dertig. Maar uiteraard konden wij de crisis niet helemaal buiten de deur houden. Vooral in de vergadermarkt was het voelbaar.”

Er was al een proces gaande, vóór de crisis, waarin bedrijven met betrekking tot meetings en vergaderingen kozen voor langlopende contracten. Heeft die trend zich doorgezet?

“Ja, gelukkig wel. Onze accountmanagers hebben zich tijdig geconcentreerd op bepaalde industrieën. Dat heeft ons enorm geholpen in de afgelopen jaren. Met name het conferentieverkoopapparaat is gecentraliseerd, omdat we te maken kregen met vraaguitval. Sinds vorig jaar is die conferentiemarkt zich voorzichtig aan het herstellen.”

Het verloop op managementniveau was opmerkelijk hoog. Had dat te maken met de nieuwe koers die ingeslagen is? En: aan welk profiel moet een hedendaagse general manager voldoen, volgens Bilderberg?

“Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ook op dat vlak een vernieuwingsslag heeft plaatsgevonden. De rol van een GM in de huidige markt is primair die van gastheer. Wij geloven nog altijd zeer sterk in ‘de vent maakt de tent’. We hebben dus nog steeds een gedecentraliseerde aanpak. Het hotel is zelf verantwoordelijk voor de resultaten. Maar het commerciële profiel van een GM anno 2015 is anders dan tien jaar geleden. Tegenwoordig moet hij of zij bijzonder goed op de hoogte zijn van waar de vraag zit en hoe die vraagkant benaderd moet worden. De GM moet er heel dicht bovenop zitten.
Toen wij tweeën in 2006 met elkaar aan tafel zaten, hadden hotels te maken met lead times van soms wel een jaar. Nu is zelfs van heel grote meetings de lead time korter dan drie maanden. Daarom moet je in de verkoop precies weten waar de vraag zich bevindt én hoe je die moet benaderen. Revenu management en kanalenmanagement spelen een veel belangrijker rol dan tien jaar geleden. Toen waren de tussenpersonen in opkomst; inmiddels is hun macht gigantisch.”

Ik citeer uit het 2006-interview: “Onze website moet het belangrijkste distributiekanaal worden.”

“En dat is gelukt. We hebben destijds al een ruim budget beschikbaar gesteld voor modernisering van de website, en we zijn daarin blijven investeren. Vorige week is de nieuwste versie van Bilderberg.nl gelanceerd. Naast het genereren van heel veel traffic, willen we de conversie verbeteren; die willen we boven de vier procent trekken. We moeten wel, want online boekingen zijn niet meer weg te denken.
Mede door de samenstelling van onze portefeuille hebben we heel hard moeten knokken om de vraag die nog in de markt te vinden was, binnen te halen. De zakelijke markt in de steden is vrij goed overeind gebleven, maar de vergadermarkt erbuiten was lastig. De weekendmarkt is al die jaren behoorlijk blijven doordraaien. Die staat echter onder druk door de rol van de tussenpersonen en door de koopkrachtontwikkeling. Ook in de toeristische markt moet de marketing dus heel alert zijn met betrekking tot de doelgroepen.”

Lees het volledige interview in de digitale editie!
Jason van de Veltmaete


Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Boutique Hotel Straelman: "Ik doe alles zelf"

Goh, als dat ook bij de hotelgasten zo gaat, dan kom je hier als gast werkelijk in een gespreid bedje terecht. De allereerste ervaring bij Boutique Hotel Straelman in Nijmegen is er namelijk direct één om niet gauw te vergeten. De deur wordt er eigenhandig geopend door Tanja Seegers, d...

Hotel Achtergronden
Hotel Karsten in Norg heeft nieuwe exploitant

Hotel Karsten in Norg maakt een doorstart. Het is allemaal heel snel gegaan volgens curator Paulien Antons tegenover RTN Noord. Vorige week meldden we nog dat het hotel failliet ging, maar nu is bekend dat er overeenstemming is bereikt met de nieuwe exploitant, Daan Veen. Nieuwe exploitant Vee...

Achtergronden Den Haag
De Pier in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie

De Pier in Scheveningen was in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie. Ten opzichte van 2017 is het aantal evenementen dat op De Pier werd georganiseerd verdrievoudigd. Zo organiseerde het internationale bedrijf Directions EMEA een feest met Pier Proeverij voor 2500 Microsoft partners ...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Events
Het Global Restaurant Investment Forum in februari in Amsterdam

Het Global Restaurant Investment Forum 2019 (GRIF), de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor internationale restaurantinvesteerders - georganiseerd door Bench Events - werkt voor de zesde editie samen met NH Hotel Group. GRIF vindt voor het eerst plaats in Amsterdam. Waar gaat het over? GRIF, dat ...

Awards Achtergronden
Pullman Eindhoven Cocagne Beste Vergaderlocatie 2018

Pullman Eindhoven Cocagne heeft op 21 januari 2019 tijdens de twaalfde editie van de Meetings Awards de titel Beste Vergaderlocatie 2018 en Beste Vergaderlocatie Regio Zuid 2018 gewonnen. Vakgenoten en gasten konden stemmen om de winnaar van de regionale en nationale rankings te bepalen. Om mee te m...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: