Ewout Hoogendoorn: Amsterdam Accommodation Innovation Center 

1 februari 2015 | Ewout Hoogendoorn

Net een rondleiding gehad in de Amsterdam ArenA. Wat een multifunctionele tent is dat! Voetballen is één ding, maar de variatie aan grootschalige evenementen is enorm. Aan de ene kant vergaderen op kleine en grote schaal en anderzijds concerten van De Toppers, waar 60.000 bezoekers op afkomen. In een filmpje wordt getoond hoe het evenement van De Toppers wordt uitgevoerd tussen twee wedstrijden in. De hele tent wordt verbouwd, het gras gaat eruit, podia komen erin en daarna alles weer in omgekeerde volgorde. In no time. In anderhalve week tijd waren er in totaal 365.000 bezoekers geweest; bij twee voetbalwedstrijden en tussendoor De Toppers. Ongelofelijk.

Dat de tent verbouwd wordt, zie je ook in hotels wel op soms indrukwekkende wijze De omvang van deze operaties in de ArenA is echter bijzonder. Het is geen toevalstreffer dat dit zo werkt. Er is een Amsterdam ArenA Innovation Center opgezet, dat op innovatieve wijze omgaat met het opzetten van diensten en producten die bijdragen aan state-of-the-art management van stadions en indoor arena’s en die de ‘event experience’ van bezoekers naar een hoger niveau tilt. Om dergelijke innovatieprojecten te laten slagen wordt vaak bewust samengewerkt met publieke en private partners zoals AFC Ajax, KNVB, KPN, FOX en Google. In het team van de Amsterdam ArenA Innovation Center zitten vogels van diverse pluimage met kennis van ICT, internationale consultancy, marketing en media. Eh, voetballen, hoezo specifiek voetballen? 

De Amsterdamse, maar ook de Nederlandse hotellerie zou een voorbeeld kunnen nemen aan deze aanpak. De Amsterdam ArenA telt mee in de wereld van stadium management. Waarom is er geen Amsterdam Accommodation Innovation Center? Met gerichte afspraken met niet alleen KHN, RAI en NBTC/ ATCB, maar ook met specialisten in ICT, consultancy, marketing, media en 'last but not least' pitch development? Dat zou een echte gamechanger kunnen zijn voor de stad en voor het land. 

Er is al wel een 'Holland Congres Alliantie' waarin de grote congreslocaties in Nederland samenwerken met NBTC en NH Hotels. Waarom zit hier alleen NH Hotels bij? Waar zijn alle andere hotelgroepen? Er is ook al een structuur die zich richt op negen topsectoren. Een intensieve samenwerking tussen de topsectoren en de organisaties die zich op congressen, events en hotelovernachtingen richten en wederzijds gebruik kunnen maken van de aanwezige kennis en innovatieve denkkracht zou een powermachine kunnen zijn voor zowel bedrijfsleven, toerisme en hotels. Wie neemt het initiatief?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: