Ewout Hoogendoorn: Amsterdam Accommodation Innovation Center 

1 februari 2015 | Ewout Hoogendoorn

Net een rondleiding gehad in de Amsterdam ArenA. Wat een multifunctionele tent is dat! Voetballen is één ding, maar de variatie aan grootschalige evenementen is enorm. Aan de ene kant vergaderen op kleine en grote schaal en anderzijds concerten van De Toppers, waar 60.000 bezoekers op afkomen. In een filmpje wordt getoond hoe het evenement van De Toppers wordt uitgevoerd tussen twee wedstrijden in. De hele tent wordt verbouwd, het gras gaat eruit, podia komen erin en daarna alles weer in omgekeerde volgorde. In no time. In anderhalve week tijd waren er in totaal 365.000 bezoekers geweest; bij twee voetbalwedstrijden en tussendoor De Toppers. Ongelofelijk.

Dat de tent verbouwd wordt, zie je ook in hotels wel op soms indrukwekkende wijze De omvang van deze operaties in de ArenA is echter bijzonder. Het is geen toevalstreffer dat dit zo werkt. Er is een Amsterdam ArenA Innovation Center opgezet, dat op innovatieve wijze omgaat met het opzetten van diensten en producten die bijdragen aan state-of-the-art management van stadions en indoor arena’s en die de ‘event experience’ van bezoekers naar een hoger niveau tilt. Om dergelijke innovatieprojecten te laten slagen wordt vaak bewust samengewerkt met publieke en private partners zoals AFC Ajax, KNVB, KPN, FOX en Google. In het team van de Amsterdam ArenA Innovation Center zitten vogels van diverse pluimage met kennis van ICT, internationale consultancy, marketing en media. Eh, voetballen, hoezo specifiek voetballen? 

De Amsterdamse, maar ook de Nederlandse hotellerie zou een voorbeeld kunnen nemen aan deze aanpak. De Amsterdam ArenA telt mee in de wereld van stadium management. Waarom is er geen Amsterdam Accommodation Innovation Center? Met gerichte afspraken met niet alleen KHN, RAI en NBTC/ ATCB, maar ook met specialisten in ICT, consultancy, marketing, media en 'last but not least' pitch development? Dat zou een echte gamechanger kunnen zijn voor de stad en voor het land. 

Er is al wel een 'Holland Congres Alliantie' waarin de grote congreslocaties in Nederland samenwerken met NBTC en NH Hotels. Waarom zit hier alleen NH Hotels bij? Waar zijn alle andere hotelgroepen? Er is ook al een structuur die zich richt op negen topsectoren. Een intensieve samenwerking tussen de topsectoren en de organisaties die zich op congressen, events en hotelovernachtingen richten en wederzijds gebruik kunnen maken van de aanwezige kennis en innovatieve denkkracht zou een powermachine kunnen zijn voor zowel bedrijfsleven, toerisme en hotels. Wie neemt het initiatief?

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Casa Amsterdam opent dakterras HOPP

Op de achtste verdieping van Hotel Casa is dakterras HOPP geopend. Het vernieuwde concept legt de focus op lokaal, in samenwerking met ondernemers uit de buurt. Op de uitgebreide bierkaart bevinden zich voornamelijk (speciaal)bieren van lokale, vaak onbekende bierbrouwers. De gerestylede, groene hot...

Horeca Achtergronden
FNV Horeca en Huis van Eemnes sluiten cao

FNV Horeca heeft een akkoord bereikt met het Huis van Eemnes voor een bedrijfs-cao. Het bestuur van Stichting Huis van Eemnes is zeer tevreden met het resultaat: “Samen met FNV Horeca is de bedrijfs-cao voor het Huis van Eemnes opgesteld. We zijn trots op het resultaat dat zowel een stimuleren...

Hotelketens Hampshire Hotels
Hampshire Fitland XL hotels heet nu City Resort hotels.

De Fitland Groep – bekend van de Fitland fitness keten – heeft een naamsverandering ondergaan. De naam Hampshire Fitland XL hotels is veranderd in City Resort hotels. Nu de rebranding in de hotels is gerealiseerd, komt de hotelgroep naar buiten met een landelijke branding campagne. ...

Training AVG: een stappenplan is niet voldoende, actie is vereist

Er is voor veel logiesverstrekkende ondernemingen nog veel onduidelijk met betrekking tot de AVG, die al op 25 mei aanstaande in werking treedt. Verschillende aanbieders van trainingen en cursussen doen voorkomen alsof men 'AVG Proof' is na het doorlopen van een stappenplan. Niets is minder ...

Booking.com Tech
Booking.com koopt startup voor uitjes

Booking.com neemt de Amerikaanse start-up FareHarbor over. Hierdoor kan Booking.com zich meer toeleggen op de verkoop van uitjes en dagtrips. Het is niet bekend hoeveel geld er is gemoeid met de overname. Opgeschaald FareHarbor is vijf jaar oud en heeft eerder slechts 100.000 dollar aan ventur...

Awards Achtergronden
Genomineerden Gaia Green Awards 2018 bekendgemaakt

De vakjury heeft de nominatie bekendgemaakt van de genomineerden van de derde editie van de Gaia Green Awards. De award wordt jaarlijks uitgereikt op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam aan strandpaviljoens, hotels en restaurants die het afgelopen jaar bijzondere prestaties hebben geleverd om hun orga...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: