Ewout Hoogendoorn: Amsterdam Accommodation Innovation Center 

1 februari 2015 | Ewout Hoogendoorn

Net een rondleiding gehad in de Amsterdam ArenA. Wat een multifunctionele tent is dat! Voetballen is één ding, maar de variatie aan grootschalige evenementen is enorm. Aan de ene kant vergaderen op kleine en grote schaal en anderzijds concerten van De Toppers, waar 60.000 bezoekers op afkomen. In een filmpje wordt getoond hoe het evenement van De Toppers wordt uitgevoerd tussen twee wedstrijden in. De hele tent wordt verbouwd, het gras gaat eruit, podia komen erin en daarna alles weer in omgekeerde volgorde. In no time. In anderhalve week tijd waren er in totaal 365.000 bezoekers geweest; bij twee voetbalwedstrijden en tussendoor De Toppers. Ongelofelijk.

Dat de tent verbouwd wordt, zie je ook in hotels wel op soms indrukwekkende wijze De omvang van deze operaties in de ArenA is echter bijzonder. Het is geen toevalstreffer dat dit zo werkt. Er is een Amsterdam ArenA Innovation Center opgezet, dat op innovatieve wijze omgaat met het opzetten van diensten en producten die bijdragen aan state-of-the-art management van stadions en indoor arena’s en die de ‘event experience’ van bezoekers naar een hoger niveau tilt. Om dergelijke innovatieprojecten te laten slagen wordt vaak bewust samengewerkt met publieke en private partners zoals AFC Ajax, KNVB, KPN, FOX en Google. In het team van de Amsterdam ArenA Innovation Center zitten vogels van diverse pluimage met kennis van ICT, internationale consultancy, marketing en media. Eh, voetballen, hoezo specifiek voetballen? 

De Amsterdamse, maar ook de Nederlandse hotellerie zou een voorbeeld kunnen nemen aan deze aanpak. De Amsterdam ArenA telt mee in de wereld van stadium management. Waarom is er geen Amsterdam Accommodation Innovation Center? Met gerichte afspraken met niet alleen KHN, RAI en NBTC/ ATCB, maar ook met specialisten in ICT, consultancy, marketing, media en 'last but not least' pitch development? Dat zou een echte gamechanger kunnen zijn voor de stad en voor het land. 

Er is al wel een 'Holland Congres Alliantie' waarin de grote congreslocaties in Nederland samenwerken met NBTC en NH Hotels. Waarom zit hier alleen NH Hotels bij? Waar zijn alle andere hotelgroepen? Er is ook al een structuur die zich richt op negen topsectoren. Een intensieve samenwerking tussen de topsectoren en de organisaties die zich op congressen, events en hotelovernachtingen richten en wederzijds gebruik kunnen maken van de aanwezige kennis en innovatieve denkkracht zou een powermachine kunnen zijn voor zowel bedrijfsleven, toerisme en hotels. Wie neemt het initiatief?

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Advertorial
Brand, het zal je maar overkomen 

Een brand ligt altijd op de loer. Kortsluiting of onvoorzichtig gedrag zijn vaak de oorzaak. Als de brandweer weg is, ontdek je pas hoeveel er op je afkomt. Dan pas blijkt of alle schade wordt vergoed en hoe lang het duurt voor je weer gasten kunt ontvangen. Een goede risico-inschatting vooraf kan v...

Hotelketens
Louvre Hotels Group neemt Hôtels & Préférence over

Groupe du Louvre, moedermaatschappij van Louvre Hotels Group, tekent een overnameovereenkomst voor een aanzienlijke meerderheid in de aandelen van hotelketen Hôtels & Préférence. Door deze overname breidt Louvre Hotels Group haar portfolio uit met 140, voornamelijk 4- en 5-st...

Hotelbouwplannen
Fletcher Hotel Amsterdam opent nieuwe luxe kamers

Fletcher Hotel Amsterdam opent een nieuw kamertype op de 14e en 15e verdieping. Het superdeluxe hotel in Amsterdam Zuidoost laat haar gasten in het nieuwe kamertype, Executive kamer met panoramisch uitzicht, genieten van een fenomenaal uitzicht over de stad Amsterdam en vele andere extra’s. ...

Hotelbouwplannen Interieur
Amsterdam Marriott Hotel onthult nieuw design

Amsterdam Marriott Hotel, dat haar deuren opende in 1975 als eerste hotel van Marriott buiten Noord Amerika, heeft vandaag een volledig nieuw design onthuld na een twee jaar durende renovatie. Met de nieuwe look stralen de gastenkamers en publieke ruimtes een moderne, huiselijke stijl uit. Daarnaast...

Tech
Dit is waarom ook jouw bedrijf Facebook Messenger moet gebruiken

Facebook Messenger is niet meer weg te denken uit de hedendaagse communicatie tussen zowel consumenten als met bedrijven. Maar kun je daar nou constructief mee aan de slag gaan? In deze infographic lees je waarom je als bedrijf op Facebook Messenger aanwezig moet zijn en hoe je dat het beste kunt do...

Achtergronden Internationaal
De wereld rond met de beste gin tonics

Vandaag vieren we wereldwijd International Gin & Tonic Day. Gelukkig heeft de gin tonic het ver geschopt sinds het Britse leger het in India bedacht als medicijn tegen malaria. De grote buzz is in Amsterdam inmiddels voorbij, maar in de rest van Nederland groeit de populariteit van gin tonic nog...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: