Ewout Hoogendoorn: Is in Amerika alles groter en beter? 

1 oktober 2016 | Roy Spijker

In Amerika is alles veel groter. Na een vakantie in New England, een 'Indian Summer' door zes staten, heb ik geleerd dat die stelling vaak klopt, maar toch ook vaak niet. De afstanden zijn mega: je kunt uren op een snelweg rijden en met cruise control aan tussendoor een boek lezen. Dat is in het geval van New England niet slim, omdat je dan juist al je tijd wilt gebruiken om naar buiten te kijken naar de schitterende kleuren en natuur. Langs die route zijn ook verbazend veel kleine hotels, Inns, met bijzondere charme en door families gerunde hotels van 20 of 30 kamers. Ik wist niet dat zoiets een levensvatbaar concept zou kunnen zijn in de VS. Zowaar vaak een uitstekende keuken ook! Ook weer zoiets vreemds. Wanneer je in een meer stedelijke omgeving terechtkomt, krijg je namelijk weer het intens smerige voer dat bij Amerikanen hoort. Veel, vet en smakeloos. Als je niet uitdrukkelijk aangeeft dat je bij je ontbijt geen gebakken aardappels, uien en tomaten wilt, dan krijg je er een bord vol van. 

Tot mijn verbazing kwamen we op het eilandje Martha’s Vineyard de 'gingerbread houses' tegen. Nu hebben we op de Waddeneilanden ook heel kleine huisjes, maar dat lijken Amerikaanse kastelen vergeleken bij deze, bijna werkelijk uit gemberkoek opgetrokken, huisjes met dat verschil dat er daadwerkelijk mensen in wonen. Een heel dorp van die krengen, op zo’n poppenhuisschaal dat je er acuut claustrofobische visioenen van krijgt. Op geen enkele manier had ik me dergelijke kleine huizen voorgesteld in de VS. Dat leidt dan toch ook weer tot reflectie. Als 'gewone' Amerikanen naar Nederland en vooral Amsterdam komen, dan verbazen zij zich op hun beurt over het feit dat hier alles zo bijzonder kleinschalig is en vragen zich net zo hard af hoe wij in dat soort huisjes en grachtenpandjes kunnen wonen. 

Ook moet ik nog mijn verbazing kwijt over de hotels en de badkamers. Nieuw gebouwde, bijzonder luxe bedoelde hotelkamers, waar kennelijk volstrekt niet is nagedacht over geluidisolatie. De kieren bij de kamerdeur zijn zo groot dat je 's nachts eigenlijk zo'n ogenbedekker uit het vliegtuig voor wilt doen om een beetje te kunnen slapen. En waar wij allang zijn overgestapt op een luxe uitgevoerde douche, is het daar nog gewoon om in een veel te klein bad te staan douchen, met als klap op de vuurpijl het hier ook al vrijwel verbannen douchegordijn! Maar goed, de bezettingsgraden en kamerprijzen zijn daar toch al wel jaren hoger dan hier, dus wie doet het beter? 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: