Ewout Hoogendoorn: Rate (un)parity

29 april 2012 |
Ewout Hoogendoorn: Rate (un)parity<

Wat is dat, ‘rate parity’? Het doet mij denken aan het gelijkheidsbeginsel; aan de idiote gedachte dat man en vrouw ‘gelijk’ zijn. Wat een saaie bende zou dat zijn.

Begrijp me goed, ik ben een groot voorstander van eerlijke behandeling van mannen en vrouwen, vanuit het principe dat er gelijkwaardige afspraken moeten kunnen worden gemaakt. Maar mannen en vrouwen zijn nu eenmaal niet ‘gelijk’. Toch moet je ze als werkgever ‘hetzelfde’ behandelen, bijvoorbeeld met betrekking tot de pensioensvoorziening. Hoe doe je dat? Vrouwen worden gemiddeld genomen ouder; als je ze daarom een hogere premie laat betalen, breekt de hel los. Als een man protesteert tegen deze rechtsongelijkheid bij het Europese Hof, wordt hoon zijn deel. Voor dit soort lastige problemen is het Europees Instituut voor Gendergelijkheid in het leven geroepen.

Het lijkt mij tijd worden voor een Europees Instituut voor Rate Parity in Hotelkamerprijzen. Dat instituut zou moeten kunnen ‘rechtspreken’ vanuit het ‘strategische principe’ dat klanten altijd en overal een consistente prijs moeten kunnen vinden voor een bepaald hotel. Dan kunnen de distributiekanalen niet een verschillend aanbod doen. Aan de andere kant kun je dan ook niet je eigen website bevoordelen. Op zich een prima principe, maar daar kun je natuurlijk vrolijk omheen door een andere pakketje aan te bieden met een andere prijsstructuur. Je moet niet alleen rate parity hebben omdat iedereen het heeft! De tweede reden voor rate parity zijn de contracten met Online Travel Agents (OTA’s), waarbij de afspraak geldt dat je niet onder de prijs gaat zitten die zij aan hun klanten doorbelasten.
Maar ook deze prijzen gelden alleen in het algemeen en niet voor ‘niet-publieke’ aanbiedingen, zoals een ‘inhouse’ speciale aanbieding, of een aanbieding aan een gelimiteerde groep. OTA’s moeten het aanbod van alle concurrenten vermelden; zij kunnen daardoor geen recht doen aan de volle breedte van het productenaanbod, zoals een hotel dat wel kan doen op de eigen website.

Het zal duidelijk zijn dat daarvoor de ‘rate parity’ niet kan gelden. Uit een studie is gebleken dat de meeste hotelshoppers eerst OTA-sites bezoeken, en pas daarna – met een shortlist – gaan kijken op de hotelwebsites. Als daar dan dezelfde standaard ‘rate’ wordt geboden, van bijvoorbeeld 100 euro, maar ook een ‘package’ van dezelfde kamer met gratis internet, het ontbijt inclusief en een drankje aan de bar, voor een tientje meer, kan dat nog steeds zijn gebaseerd op rate parity.

Rate parity is belangrijk voor de meeste hotels op de meeste momenten. Dat betekent geen misverstanden over de prijsstelling in de markt, en het is een voorwaarde in het zaken doen met de grote spelers. In een slechte markt kunnen de meeste hotels niet eens ‘break even’ draaien zonder de vaste stroom van Expedia, Booking, et cetera. Dan moet je vooral rate parity prediken. Maar aan de andere kant: met een beetje creativiteit kun je het ene doen en het andere niet laten! Tijd voor een Europees Instituut voor Rate Parity.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: