Gaan robots de hotellerie veroveren?

30 september 2015 |
Gaan robots de hotellerie veroveren?<

In Yotel New York hebben gasten geen hotelsleutel of pasje meer nodig. Ze checken in via een elektronische check-in terminal. En de bagage? Die
wordt netjes opgeborgen door een gigantische robotarm genaamd Yobot. Roomservice? Robotbutler Botlr levert in het Cupertino Aloft Hotel alles wat de gasten maar wensen in hun kamer. Het hotel is, hoe kan het ook anders, gevestigd in het high-tech walhalla Sillicon Valley. In het Henn-na Hotel in het Japanse Nagasaki zijn de robotreceptionisten altijd vrolijk en sprekend ze ook nog eens meerdere talen. Deze robots zien er levensecht uit en kunnen bovendien ook bagage dragen en kamers schoonmaken. Daarnaast zijn ze altijd in voor een gezellig praatje met de gasten. Ideaal! Het hotel is gelegen in ‘Huis Ten Bosch’; een themapark geïnspireerd op Europa. Volgens de directeur van het park, Hideo Sawada, is het Henn-na hotel het meest efficiënte hotel in de hele wereld. Hij hoopt dat de robots uiteindelijk verantwoordelijk worden voor 90 procent van de werkzaamheden. Maar gaan robots echt de hotellerie veroveren?

We vragen het aan robotexpert Chris Warmenhoven (26). Hij studeerde computer science aan de Avans Hogeschool in Breda en robobotica/artificial intelligence aan de Syddansk Universiteit in Denemarken. Momenteel is hij werkzaam als robot application engineer.

Foto: De gigantische robotarm Yobot van het Yotel Hotel in New York

1. Voor welke doeleinden kunnen hoteliers robots nog meer inzetten behalve als butler of als medewerker bij de receptie of housekeeping?
“In hotels is het contact met mensen volgens mij erg belangrijk. Ik vind het in ieder geval leuk om persoonlijk contact te hebben wanneer ik iets te eten of drinken bestel of een verzoek/vraag voor een receptioniste heb. In alle sectoren waar automatisering toe te passen is, zou ik als laatste pas denken dat er succes te behalen is in de horeca. De vraag ‘Voor welke doeleinden kunnen hoteliers robots nog meer inzetten in hun hotel’ is erg moeilijk te beantwoorden. Ontwikkeling van robots en automatisering is een langdurig en dynamisch proces dat erg afhankelijk is van ontwikkelingen in andere sectoren; mechanica, elektronica, neurowetenschappen et cetera. Wel zijn er nu ‘bagage til robots’; robots die autonoom kunnen navigeren door kantoorruimtes en musea. Een soortgelijke techniek zou gebruikt kunnen worden om vanaf de receptie de bagage van de gasten naar de gewenste kamer te brengen. De bagage til robot zou botsvrije paden door een hotel kunnen berekenen en alternatieve routes kunnen berekenen na het detecteren van onverwachte hindernissen als mensen en bagagewagens.”


Chris Warmenhoven werkt momenteel vooral aan industriële robots

2. Hoe gastvrij kun je robots maken?
“Gastvrijheid is een relatieve grootheid. Mens-robot interactie staat nog heel erg in de kinderschoenen. Een robot ‘gastvrij maken’ is een complex proces dat uit meerdere individuele processen bestaat die elk zelf nog in de kinderschoenen staan. Denk aan stemherkenning, opbouw van grammatica en zinnen, een valide antwoord zoeken en ten slotte de uitspraak.”


3. Zou een hotel volledig door robots gerund kunnen worden?
“Nu? nee. Robots zijn superieur in het oplossen van problemen die binnen hun probleemdomein beschreven zijn. Een schaakrobot, zal zichzelf bijvoorbeeld nooit leren koorddansen, simpelweg omdat hij het probleem ‘koorddansen’ niet eens kan begrijpen! Hoewel robots wel al ‘zelflerend’ worden genoemd, blijft dit binnen het gedefinieerde probleem van de robot: de robot moet zelf leren schaken, of zelf leren bagage naar kamers te brengen, zelf leren een kamer schoon te maken, of zelf leren om antwoorden te geven aan de receptie waar de gemiddelde tevredenheid van de hotelgast van stijgt. Zodra er ook maar iets van een robot gevraagd wordt wat buiten zijn domein valt, zal je menselijke interventie nodig hebben om het probleem op te lossen.”


Robotbutler Botlr van het Cupertino Aloft Hotel in Sillicon Valley

4.Binnen hoeveel jaar verwacht je dat robot-mens communicatie/interactie gelijkwaardig is aan mens-mens interactie? Welke andere ontwikkelingen verwacht je in de toekomst op het gebied van robots?
“Een robot kan voorgeprogrammeerd worden om een groot aantal vragen juist te antwoorden, bijvoorbeeld: ‘Op welke verdieping is mijn kamer?’, ‘ Wat is de kortste route naar kamer 106?’, ‘Hoe laat start het diner?’, ‘Wat wordt er geschonken in de pool bar?’Als hierbij emotie geen rol speelt, zou je al kunnen zeggen dat er erg veel robot-mens interactie mogelijk is. Maar opnieuw, zodra er een probleem voorgesteld wordt aan de robot wat buiten zijn geprogrammeerd domein valt, zoals ‘De vorige hotelbezoeker heeft in mijn kamer een halve fles wodka uit de minibar opgedronken en opgevuld met water’, is er een kleine kans dat de robot je kan helpen zonder menselijke interventie. Alles bij elkaar genomen, zou ik er komende 200 jaar nog niet voor vrezen dat gasten bij een levensechte robotreceptionist moeten inchecken.”

Christel Tuin

Foto's: Gizmodo.com, Businesswire.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: