Gordijntje

20 januari 2015 |
Gordijntje

Stelt u zich eens voor voor: u heeft een gang met hotelkamers aan weerszijden. Halverwege hangt u een gordijntje op en
u zet op de kamers aan één kant van het gordijntje een fruitmand en een flesje wijn neer. Vervolgens labelt u die zojuist genoemde kamers als business class en stelt u de kamerprijs op het drievoudige van die aan de andere kant van het gordijntje. Let wel: de kamers aan beide zijden van het gordijn zijn identiek! En als de vraag naar businesskamers groter wordt, verhangt u het gordijntje gewoon! Ik vrees dat de gast het niet zou accepteren, maar bij luchtvaartmaatschappijen is dit bij Europese vluchten een normale gang van zaken, dus waarom niet?

De hotellerie heeft veel geleerd van de luchtvaartsector; denk aan de loyaltysystemen en revenue management. We kunnen echter nog veel meer van de sector leren. Zo begint het besef door te dringen dat het bieden van flexibiliteit waarde vertegenwoordigt. In veel hotels is het gebruikelijk dat de gast tot de dag van aankomst 18:00 uur zonder kosten kan annuleren. Kom daar maar eens om bij een luchtvaartmaatschappij! Grote Amerikaanse ketens als Hilton en Marriott hebben recent aangekondigd dit standaardbeleid te gaan veranderen; een grote keten kan op deze manier miljoenen extra verdienen aan ‘cancellation fees’. Ik verwacht dat het op deze manier zoeken en vinden van extra inkomstenbronnen zich sterk zal ontwikkelen. De meeste hotels hebben inmiddels wel door dat het rekenen van kosten voor draadloos internet niet meer kan, maar daarmee zijn de mogelijkheden voor extra revenue niet uitgeput.

In het Hilton in New York moest ik betalen voor het bewaren van mijn bagage, en elke gast kreeg bij check-in een upgrademogelijkheid tegen betaling aangeboden. Voor dit hotel met 2000 kamers een aardige inkomstenbron. Met de onvermijdelijke komst van het systeem waarbij een gast van tevoren in kan checken en zijn eigen kamer kan kiezen, nemen de mogelijkheden voor upselling toe. Een balkon of een hoekkamer? Kassa! Het mooie is, dat er meer maatwerk kan worden geleverd en er additionele omzet kan worden gerealiseerd die bovendien commissievrij is; wat wil een hotelier nog meer?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: