Hans van Spronsen: Double Dip strategie

29 april 2012 |
Hans van Spronsen: Double Dip strategie<

Ja hoor, daar is ie dan, de zo gevreesde Double Dip. Volgens Wikipedia zijn er wel tien verschillende definities van dit fenomeen. De definitie die mij het meeste aansprak was die van het in een saus dippen van een chipje of stukje groente, er iets vanaf bijten en dan opnieuw dippen.

Sociaal gezien kan dit echt niet. En eigenlijk willen we een economische Double Dip ook niet. Maar we zitten er wel midden in. En we zullen er mee moeten 'dealen'.

Dat betekent dat wij aangesproken worden op het aspect waarin wij het beste zijn: ondernemen. In gunstige conjuncturele omstandigheden kan iedereen een tent runnen; nu ontstaan er kansen voor ons, de echte ondernemers. In een lezing die ik laatst mocht bijwonen, werd de economie opgedeeld in seizoenen. Uit de analyse bleek dat de komende periode (2012-2018) een lente is: een periode vol met nieuw leven en nieuwe initiatieven. Precies wat we nodig hebben om lekker uit de Double Dip te komen.

We zien langzamerhand steeds meer nieuwe ideeën ontstaan, bedacht en ontwikkeld door echte ondernemers. Wat te denken van de Nutelleria, een nieuw fastfoodconcept gebaseerd op de bekende hazelnootpasta? Of de Prêt-à-Porter High Tea in het Berkeley Hotel in London, of afkicken van uw online leven met het Detox–hotelarrangement van het Marriot Renaissance in Pittsburg. Allemaal spannende nieuwe ideeën voor een nieuwe lente.

Elke dag raak ik zelf weer geïnspireerd door ondernemers en hun ideeën die wij verzamelen op Horecatrends.com. Zo zien wij ook collega’s uit het buitenland die hun hotels aanprijzen op de plekken waar de consument werkelijk kijkt, bijvoorbeeld op websites zoals Pinterest of The Fancy. Dit onder het motto “Komen de potentiële gasten niet naar mijn website, dan breng ik de mooiste foto’s of recepten van de lekkerste gerechten gewoon naar de websites waar zij wél kijken”.

Juist in moeilijke economische tijden gaat het om innovatie, echt 'out of the box' denken. Denk bijvoorbeeld eens aan Double Dip arrangementen, voor iedereen die het even niet meer ziet zitten. Energiedrankjes, een gezond diner, lekker de sauna in, massage en een heerlijke overnachting voor een mooie prijs. Of een Double Dip avond met anti-recessie cocktails, recessie gerechten en muziek. Laat uw gasten ook eens genieten van de Double Dip.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: