Horeca verwacht sterke stijging omzet en winst voor 2017

13 december 2016 | Thijs Jacobs

De financiële gezondheid van de horeca is duidelijk verbeterd en de meeste bedrijven in de sector gaan uit van een sterke groei in 2017. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘2017 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. Voor 2017 verwacht de branche een omzetgroei van 7,2% en een winststijging van 7,5%. Aan deze verwachting ligt een aantal positieve trends in de branche ten grondslag. In 2015 is de kredietwaardigheid verbeterd naar 71,5% en horecabedrijven hebben meer geïnvesteerd. Verder geeft de branche zelf aan dat de aantrekkende economie en het vermogen van henzelf om zich strategisch aan te passen, ook een positieve bijdrage zal leveren.

Investeringen nemen fors toe

De kredietwaardigheid in de sector is verbeterd van 67% in 2014 naar 71,5% in 2015. Dit wil zeggen dat 71,5% van de horecabedrijven vorig jaar aan de financiële verplichtingen kon voldoen en kredietwaardig was voor de banken. De branche blijft daarmee wel licht achter bij het mkb (van 69,4% naar 75,7%).

De verbeterende financiële gezondheid van de horeca komt ook terug in de investeringssaldi: bedrijven hebben meer geïnvesteerd en minder gedesinvesteerd. Het positieve investeringssaldo in de branche nam relatief erg sterk toe van 57,1% in 2014 naar 79,6% vorig jaar. Ter vergelijking: het mkb liet een stijging zien van 56,1% naar 64,9%. Horecaondernemers gaan er bovendien van uit dat de investeringen in 2017 nog verder zullen toenemen: met 4,8%, versus 3,2% voor het mkb. Gezien de verwachte lagere behoefte aan externe financiering (-1,2%) zullen de investeringen in de horeca waarschijnlijk vooral uit eigen middelen worden gedaan.

Forse stijging omzet en winst verwacht

De verbeterde financiële positie vertaalt zich in positieve verwachtingen voor zowel de omzet als de winst. Horecaondernemers rekenen voor 2017 op een omzetstijging van gemiddeld 7,2% (in lijn met het mkb als geheel) en een winstgroei van 7,5% (ten opzichte van +6,4% voor het mkb). Ondanks de aantrekkende werkgelegenheid verwacht de horeca niet dat de personeelskosten substantieel zullen toenemen: +0,4% versus +2,6% voor het mkb als geheel.

Sturen op financiën en aanpassingsvermogen

Horecaondernemers zien voor 2017 vooral mogelijkheden in een efficiëntere manier van werken (genoemd door 52,8%), gevolgd door de aantrekkende economie (32,1%). Daarnaast kijken ze sterk naar het eigen bedrijf: 30,2% noemt de financiële situatie van het bedrijf en het vermogen om zich strategisch aan te passen als groeimogelijkheden. Bedreigingen zijn er ook: interne processen (43,1%), overheidsmaatregelen (41,2%) en een tekort aan gekwalificeerd personeel (37,3%). 

Over het rapport

Het SRA-BiZ-rapport ‘2017 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’, bevat de belangrijkste financiële kengetallen en verwachtingen van het Nederlandse mkb. Het rapport is gebaseerd op een grootschalige cijferanalyse uit de SRA-Benchmarkdatabase van 120.000 jaarrekeningen en op een recent onderzoek onder 757 ondernemers, de Mkb-branchescan.

Voor de branches automotive, bouw, detailhandel, horeca, industrie, juridische dienstverlening medische zorg en logistiek vindt u in dit rapport:

1. De verwachtingen van ondernemers voor 2017: financieel (omzet, kosten, winst), kansen en bedreigingen en kritische prestatie-indicatoren (KPI's).

2. De gezondheid per branche, vertaald in een brancherating.

3. De financiering per branche, van de behoefte tot investeringsgraad. Hoe hebben de investeringen zich in de afgelopen twee jaar ontwikkeld in de branches en hoe gaan deze zich het komende jaar ontwikkelen.

Voor meer informatie: www.sra.nl/biz/rapport-2017-in-zicht

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: