Hospitality Management 25 jaar: interview Giovanni van Eijl

22 april 2016 |
Hospitality Management 25 jaar: interview Giovanni van Eijl<

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Tijd om terug te blikken op interviews die de aandacht trokken. Het gesprek met Giovanni van Eijl
van Amrâth hotels is er daar een van. Dit interview dateert uit november 2000.

Hotelgroep zonder hoofdkantoor
Giovanni van Eijl, meester in de rechten, is eigenaar en exploitant van een aantal Nederlandse hotels. En niet de eerste de beste: Grand hotel de l’Empereur en Hotel DuCasque in Maastricht; Grand Hotel Heerlen; Hotel Pierre in Eindhoven; Hotel Belvoir in Nijmegen; Hotel Lapershoek, elk goed voor vier sterren, behoren tot zijn Amrâth Hôtels, een hotelgroep zonder hoofdkantoor.

Eenvoud zelve
Hij reist met de trein, want dat is gemakkelijker. Zijn papieren stopt hij in een plastic map en over zijn kos¬tuum draagt hij een eenvoudig kort jack, dat daar geenszins bij past. Van Eijl is de eenvoud zelve, zolang het niet over bijzondere hotelgebouwen gaat.

Karakter
Van Eijl combineert zijn liefhebberij (monumentale gebouwen) met zijn bestaan als onroerend goed- en hotelexploitant. ‘Ik heb inderdaad diverse monumenten in mijn collectie,’ vertelt hij. ‘Hotels passen goed in monumenten.’ L’Esprit Amrâth: ambiance, raffinement, élégance - dat is de slagzin van de hotelgroep Amrâth Hôtels. ‘We hebben dat nog niet 100% bereikt’, aldus Van Eijl, ‘maar we zijn op de goede weg.’ Al zijn hotels beschikken over een gezellige bar en een goed restaurant; elk pand heeft zijn eigen karakter en historie. Een aantal hotels is geregistreerd als gebouw van monumentale of architectonische betekenis en elk hotel wordt geleid door een zelfstandige manager. Na zijn studie rechten in Utrecht stapte Van Eijl in de reclamebranche. Hij werkte twintig jaar bij het gerenommeerde McCann-Erickson in Amstel¬veen, waarvan tien jaar als lid van de directie. Van Eijl: ‘In die tijd begon ik particulier te beleggen in kleine pandjes en daar kreeg ik steeds meer plezier in. Ik kocht ook enkele kleine hotels, maar zag daar later eigenlijk niet zo veel toekomst in, wel in grotere hotels.’
Hij kocht in 1993 Hotel Nieuw Slotania in Amsterdam West en liet de exploitatie over aan de reeds aanwezige ploeg, voor eigen rekening en risico. Ook het Gooiland-complex in Hilversum, inclusief Grand Hotel Gooiland en het bijbehorende theater, kwamen in de verkoop. Van Eijl kocht ze en zocht er een exploitant bij.

Exploitatie
Via een advertentie kwam hij in contact met de drie aandeelhouders van Motel Maarsbergen. ‘Die aandeelhouders konden het maar niet eens worden over het te voeren beleid. Eén van de drie was bovendien directeur. Ik heb daarop alle aandelen overgenomen en de directeur van destijds exploiteert het nu voor mij.’ In 1997 diende Grand Hotel de L’Empereur in Maastricht zich aan. ‘Een schitterend complex, op een uitstekende locatie en met, ook op het moment dat ik het overnam, prima financiële resultaten. Maar de kandidaten die zich meldden voor de exploitatie wilden alles op zijn kop zetten. Daar was ik op tegen. Het is een hotel met een schitterende traditie. Anderen vonden mijn huurprijs te hoog. Daarop heb ik besloten het dan maar zelf te gaan exploiteren. Ik ben op zoek gegaan naar een goede manager, die ik heb gevonden in de persoon van Paul Spaan. Hij heeft meteen een aantal verbeteringen doorgevoerd die de stijl van het hotel niet aantastten. Daarna hebben we een grootscheeps restauratieplan opgezet.’ Van Eijl kan lyrisch vertellen over het pand, dat hij na aankoop duidelijk goed heeft bestudeerd. ‘Ik heb het gekocht als hotel en later een aantal mooie details ontdekt, zoals de mooiste regenpijpen van Nederland: een daarvan mondt uit in een stenen salamander, een andere in een stenen kikker, twee dieren die het duidelijk van water moeten hebben. Het hotel was alleen erg vuil van buiten, daarom laten we het momenteel restaureren.’ Het paradepaardje van Van Eijl dateert uit omstreeks 1900 en is een Rijksmonument, gebouwd in Jugendstil. De gevel toont, middels veel prachtige sculpturen, diverse traditionele functies uit het hotelvak. Er is een kok afgebeeld; een kelner; een schoenpoetser. Het is niet voor niets ook het correspondentieadres van Amrâth Hôtels. Van Eijl kocht in Maastricht verder Hotel DuCasque, aan een zijstraat van het Vrijthof, en van oorsprong daterend uit de 15de eeuw, maar in de jaren dertig in art deco herbouwd. In Heerlen is hij eigenaar van het moderne Grand Hotel Heerlen, in Eindhoven van het ook moderne Hotel Pierre. In Nijmegen voegde hij Hotel Belvoir toe aan zijn bestand, op een heuvel met uitzicht op de Waalbrug en de Waal. Het Hilversumse Hotel Lapershoek werd vanuit een villa uitgebouwd tot een stijlvol hotel met modern comfort. Van Eijl: ‘Het is heel mooi gedaan, en toen de eigenaar een beetje op leeftijd kwam, bood hij het mij als eerste aan.’
Eind september wordt vergader- en partycentrum De Graaf Wichman in huizen geopend onder regie van Amrâth Hôtels. Het is een theater-, congres- en partycentrum, met bioscoop, bowling, poolsnookercentrum, restau¬rant en grand-café.

Aankopen
Van Eijl bezit verder drie hotels die hij niet zelf exploiteert: Grand Hotel Gooiland, Hotel Die Port van Cleve en Hotel Nieuw Slotania. ‘De aankoop van een gebouw is voor mij het belangrijkst,’ zegt hij. ‘Dat past ook bij mijn onroerend goed-visie. Ik heb een voorkeur voor verhuur van de panden, dan heb ik er verder geen bemoeienis mee. Maar als dat niet op een voor mij aanvaardbare manier kan, ben ik best bereid zo’n hotel zelf te exploiteren via mijn b.v.’
Het merendeel van de hotels is lid van Best Western. ‘Best Western hotels zijn hotels met een zelfstandig management, vaak familiebedrijven net als de onze. Het reserveringssysteem werkt goed en de brochure is prima. We profiteren verder van de gezamenlijke inkoopcondities van Best Western, ook de hotels die momenteel nog geen lid zijn.’ Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor Hotel Lapershoek. ‘Dat is een vrij recente aankoop en de manager daar, Marcel Bosman, heeft het lidmaatschap in overweging. Ik laat hem daar vrij in. Elke hotelmanager is in feite eigen baas, maakt eigen keuzes en is een eigen persoonlijkheid in de markt. We plegen natuurlijk wel veel overleg.’
Amrâth Hôtels beschikt niet over een eigen hoofdkantoor, noch over een secretaresse. De correspondentie wordt gericht aan Grand Hotel de l’Empereur en wordt daar verzameld door hotelmanager Paul Spaan. ‘Hij adviseert me verder. Ik heb gelukkig mensen om mij heen die heel veel van het hotelbedrijf weten.’ Heel belangrijk is het vinden van goede hotelmanagers. ‘Dat is niet eenvoudig. Bij de L’Empereur heb ik eerst een interimmanager aangesteld en ben daarna op zoek gegaan naar een geschikte kandidaat. Paul Spaan past uitstekend in de Maastrichtse sfeer, hij straalt gastvrijheid uit en heeft belangstelling voor culinaire zaken. Zelf bemoei ik me nauwelijks met details; alleen wat me opvalt zeg ik. En ik praat natuurlijk over de hoofdlijnen. Voor de rest vind ik het gewoon leuk als ik, nadat ik hier gedineerd heb, “Dit is fantastisch!” kan zeggen.’

L’Esprit
Van Eijl kondigt een verdere uitbreiding van zijn imperium aan in oktober. ‘Ik zeg er nog niets over, want het is nog niet rond. Het betreft weer een pand in Nederland. Buitenland? Misschien, maar ik voel me zelf in Maastricht al in het buitenland.’ Hij is Brabander, zijn echtgenote stamt uit Limburg. ‘We voelen ons Bourgondiërs, levensgenieters. Mijn moeder kwam uit Frankrijk, Amrâth was in feite haar meisjesnaam. De hotellerie is internationaal een zware en ernstige business. Wij willen wat lichter zijn.’
Hij blijft rondkijken naar nieuwe aanbiedingen. ‘Er zijn niet zo veel kopers op deze markt. Het kan een goede belegging zijn. Het rendement is groter dan op kantoren en winkels, maar dat geldt ook voor het risico. Een hotel heeft doorgaans een belangrijke, in het oog springende plaats in het culturele leven van een stad. Het is bovendien een leuke, levendige branche, waarbij mensen betrokken zijn. Nadelen van deze beleggingen zijn de conjunctuurgevoeligheid en het feit dat je je toch vrij intensief moet bemoeien met de uit te zetten lijn, de uitstraling, de marketing en de reclame. Gelukkig heb ik in die laatste twee facetten de nodige ervaring opgedaan. Maar elk hotel mag van mij een eigen reclamebureau kiezen.’ De hotelportefeuille van Van Eijl overschrijdt in waarde overigens de honderd miljoen gulden.

Bert Salden, foto: Rob Holthuis

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Fletcher
De Wageningsche Berg door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar

Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg is door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar, daarvoor wordt het team uiteraard beloond. Daarom neemt het hoofdkantoor in Nieuwegein op zondag 24 maart 2019 het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg in Wageningen voor é&...

Awards Hotel Mensen
Grand Hotel Huis ter Duin: ‘Partner Independent Hotel of the Year 2018’

Na de benoeming van managing director Stephan Stokkermans tot Hotelier of the Year 2019 van Preferred Hotels & Resorts en een finaleplaats bij de M&IT Awards in Londen was het nu de beurt aan Coen van Veen om twee awards mee naar huis te nemen. De Director of Sales was tijdens de HelmsBrisco...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: