Hospitality Management 25 jaar: interview Giovanni van Eijl

22 april 2016 |
Hospitality Management 25 jaar: interview Giovanni van Eijl

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Tijd om terug te blikken op interviews die de aandacht trokken. Het gesprek met Giovanni van Eijl
van Amrâth hotels is er daar een van. Dit interview dateert uit november 2000.

Hotelgroep zonder hoofdkantoor
Giovanni van Eijl, meester in de rechten, is eigenaar en exploitant van een aantal Nederlandse hotels. En niet de eerste de beste: Grand hotel de l’Empereur en Hotel DuCasque in Maastricht; Grand Hotel Heerlen; Hotel Pierre in Eindhoven; Hotel Belvoir in Nijmegen; Hotel Lapershoek, elk goed voor vier sterren, behoren tot zijn Amrâth Hôtels, een hotelgroep zonder hoofdkantoor.

Eenvoud zelve
Hij reist met de trein, want dat is gemakkelijker. Zijn papieren stopt hij in een plastic map en over zijn kos¬tuum draagt hij een eenvoudig kort jack, dat daar geenszins bij past. Van Eijl is de eenvoud zelve, zolang het niet over bijzondere hotelgebouwen gaat.

Karakter
Van Eijl combineert zijn liefhebberij (monumentale gebouwen) met zijn bestaan als onroerend goed- en hotelexploitant. ‘Ik heb inderdaad diverse monumenten in mijn collectie,’ vertelt hij. ‘Hotels passen goed in monumenten.’ L’Esprit Amrâth: ambiance, raffinement, élégance - dat is de slagzin van de hotelgroep Amrâth Hôtels. ‘We hebben dat nog niet 100% bereikt’, aldus Van Eijl, ‘maar we zijn op de goede weg.’ Al zijn hotels beschikken over een gezellige bar en een goed restaurant; elk pand heeft zijn eigen karakter en historie. Een aantal hotels is geregistreerd als gebouw van monumentale of architectonische betekenis en elk hotel wordt geleid door een zelfstandige manager. Na zijn studie rechten in Utrecht stapte Van Eijl in de reclamebranche. Hij werkte twintig jaar bij het gerenommeerde McCann-Erickson in Amstel¬veen, waarvan tien jaar als lid van de directie. Van Eijl: ‘In die tijd begon ik particulier te beleggen in kleine pandjes en daar kreeg ik steeds meer plezier in. Ik kocht ook enkele kleine hotels, maar zag daar later eigenlijk niet zo veel toekomst in, wel in grotere hotels.’
Hij kocht in 1993 Hotel Nieuw Slotania in Amsterdam West en liet de exploitatie over aan de reeds aanwezige ploeg, voor eigen rekening en risico. Ook het Gooiland-complex in Hilversum, inclusief Grand Hotel Gooiland en het bijbehorende theater, kwamen in de verkoop. Van Eijl kocht ze en zocht er een exploitant bij.

Exploitatie
Via een advertentie kwam hij in contact met de drie aandeelhouders van Motel Maarsbergen. ‘Die aandeelhouders konden het maar niet eens worden over het te voeren beleid. Eén van de drie was bovendien directeur. Ik heb daarop alle aandelen overgenomen en de directeur van destijds exploiteert het nu voor mij.’ In 1997 diende Grand Hotel de L’Empereur in Maastricht zich aan. ‘Een schitterend complex, op een uitstekende locatie en met, ook op het moment dat ik het overnam, prima financiële resultaten. Maar de kandidaten die zich meldden voor de exploitatie wilden alles op zijn kop zetten. Daar was ik op tegen. Het is een hotel met een schitterende traditie. Anderen vonden mijn huurprijs te hoog. Daarop heb ik besloten het dan maar zelf te gaan exploiteren. Ik ben op zoek gegaan naar een goede manager, die ik heb gevonden in de persoon van Paul Spaan. Hij heeft meteen een aantal verbeteringen doorgevoerd die de stijl van het hotel niet aantastten. Daarna hebben we een grootscheeps restauratieplan opgezet.’ Van Eijl kan lyrisch vertellen over het pand, dat hij na aankoop duidelijk goed heeft bestudeerd. ‘Ik heb het gekocht als hotel en later een aantal mooie details ontdekt, zoals de mooiste regenpijpen van Nederland: een daarvan mondt uit in een stenen salamander, een andere in een stenen kikker, twee dieren die het duidelijk van water moeten hebben. Het hotel was alleen erg vuil van buiten, daarom laten we het momenteel restaureren.’ Het paradepaardje van Van Eijl dateert uit omstreeks 1900 en is een Rijksmonument, gebouwd in Jugendstil. De gevel toont, middels veel prachtige sculpturen, diverse traditionele functies uit het hotelvak. Er is een kok afgebeeld; een kelner; een schoenpoetser. Het is niet voor niets ook het correspondentieadres van Amrâth Hôtels. Van Eijl kocht in Maastricht verder Hotel DuCasque, aan een zijstraat van het Vrijthof, en van oorsprong daterend uit de 15de eeuw, maar in de jaren dertig in art deco herbouwd. In Heerlen is hij eigenaar van het moderne Grand Hotel Heerlen, in Eindhoven van het ook moderne Hotel Pierre. In Nijmegen voegde hij Hotel Belvoir toe aan zijn bestand, op een heuvel met uitzicht op de Waalbrug en de Waal. Het Hilversumse Hotel Lapershoek werd vanuit een villa uitgebouwd tot een stijlvol hotel met modern comfort. Van Eijl: ‘Het is heel mooi gedaan, en toen de eigenaar een beetje op leeftijd kwam, bood hij het mij als eerste aan.’
Eind september wordt vergader- en partycentrum De Graaf Wichman in huizen geopend onder regie van Amrâth Hôtels. Het is een theater-, congres- en partycentrum, met bioscoop, bowling, poolsnookercentrum, restau¬rant en grand-café.

Aankopen
Van Eijl bezit verder drie hotels die hij niet zelf exploiteert: Grand Hotel Gooiland, Hotel Die Port van Cleve en Hotel Nieuw Slotania. ‘De aankoop van een gebouw is voor mij het belangrijkst,’ zegt hij. ‘Dat past ook bij mijn onroerend goed-visie. Ik heb een voorkeur voor verhuur van de panden, dan heb ik er verder geen bemoeienis mee. Maar als dat niet op een voor mij aanvaardbare manier kan, ben ik best bereid zo’n hotel zelf te exploiteren via mijn b.v.’
Het merendeel van de hotels is lid van Best Western. ‘Best Western hotels zijn hotels met een zelfstandig management, vaak familiebedrijven net als de onze. Het reserveringssysteem werkt goed en de brochure is prima. We profiteren verder van de gezamenlijke inkoopcondities van Best Western, ook de hotels die momenteel nog geen lid zijn.’ Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor Hotel Lapershoek. ‘Dat is een vrij recente aankoop en de manager daar, Marcel Bosman, heeft het lidmaatschap in overweging. Ik laat hem daar vrij in. Elke hotelmanager is in feite eigen baas, maakt eigen keuzes en is een eigen persoonlijkheid in de markt. We plegen natuurlijk wel veel overleg.’
Amrâth Hôtels beschikt niet over een eigen hoofdkantoor, noch over een secretaresse. De correspondentie wordt gericht aan Grand Hotel de l’Empereur en wordt daar verzameld door hotelmanager Paul Spaan. ‘Hij adviseert me verder. Ik heb gelukkig mensen om mij heen die heel veel van het hotelbedrijf weten.’ Heel belangrijk is het vinden van goede hotelmanagers. ‘Dat is niet eenvoudig. Bij de L’Empereur heb ik eerst een interimmanager aangesteld en ben daarna op zoek gegaan naar een geschikte kandidaat. Paul Spaan past uitstekend in de Maastrichtse sfeer, hij straalt gastvrijheid uit en heeft belangstelling voor culinaire zaken. Zelf bemoei ik me nauwelijks met details; alleen wat me opvalt zeg ik. En ik praat natuurlijk over de hoofdlijnen. Voor de rest vind ik het gewoon leuk als ik, nadat ik hier gedineerd heb, “Dit is fantastisch!” kan zeggen.’

L’Esprit
Van Eijl kondigt een verdere uitbreiding van zijn imperium aan in oktober. ‘Ik zeg er nog niets over, want het is nog niet rond. Het betreft weer een pand in Nederland. Buitenland? Misschien, maar ik voel me zelf in Maastricht al in het buitenland.’ Hij is Brabander, zijn echtgenote stamt uit Limburg. ‘We voelen ons Bourgondiërs, levensgenieters. Mijn moeder kwam uit Frankrijk, Amrâth was in feite haar meisjesnaam. De hotellerie is internationaal een zware en ernstige business. Wij willen wat lichter zijn.’
Hij blijft rondkijken naar nieuwe aanbiedingen. ‘Er zijn niet zo veel kopers op deze markt. Het kan een goede belegging zijn. Het rendement is groter dan op kantoren en winkels, maar dat geldt ook voor het risico. Een hotel heeft doorgaans een belangrijke, in het oog springende plaats in het culturele leven van een stad. Het is bovendien een leuke, levendige branche, waarbij mensen betrokken zijn. Nadelen van deze beleggingen zijn de conjunctuurgevoeligheid en het feit dat je je toch vrij intensief moet bemoeien met de uit te zetten lijn, de uitstraling, de marketing en de reclame. Gelukkig heb ik in die laatste twee facetten de nodige ervaring opgedaan. Maar elk hotel mag van mij een eigen reclamebureau kiezen.’ De hotelportefeuille van Van Eijl overschrijdt in waarde overigens de honderd miljoen gulden.

Bert Salden, foto: Rob Holthuis

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: